سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار عذرا عقیقی با نام "سیاه بر تاریک "در گالری هما،  نمایشگاه مجسمه‌های فاطمه امدادیان در گالری ایرانشهر، نمایشگاه نقاشی کریم نصر در گالری هور و  نمایشگاه آثار ایرج اسکندری با نام "حکایت شیرین" در گالری ساربان سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.  

 

 کوفی‌های مینیمال

 نمایشگاه آثار عذرا عقیقی با نام "سیاه بر تاریک "در گالری هما برپاست. آثار عقیقی تابلوهایی برآمده از خوشنویسی هستند، اما نمی‌توان به سیاق آثار رایج این روزها، نام خط‌نقاشی را بر آنها گذاشت. عقیقی با استفاده از ابزارها و اصول سنتی خوشنویسی، این تابلوها را به وجود آورده است و در واقع بوم نقاشی برای او تفاوتی با کاغذ گلاسه خوشنویسی ندارد.

سیاه‌مشق که زمانی تنها به عنوان تمرینی برای نوشتن حروف و کلمات شناخته می‌شد، پس از گذشت سال‌ها ارزشی دیگر یافت و هنرمندان در میان ترکیب‌های فشرده و تکراری کلمات، ارزش‌های زیباشناسانه‌ای را یافتند که سیاه‌مشق را به اثری مستقل تبدیل کرد. حال عذرا عقیقی بار دیگر از ویژگی‌های سیاه‌مشق استفاده کرده است تا آثاری را بیافریند که با تکیه بر سنتی کهن، روحیه‌ای معاصر دارند.

نمایشگاه آثار عذرا عقیقی در گالری هما

عقیقی برخلاف بسیاری از هنرمندانی که با استفاده از خطوط نستعلیق و شکسته نستعلیق به ایجاد ترکیب‌بندی‌هایی در تابلوهای نقاشی خط می‌پردازند، از خط کوفی در آثار خود بهره برده است. این خط که از خطوط مستقیم و زاویه‌دار تشکیل شده و کمتر فرم منحنی در آن دیده می‌شود، ابزار مناسبی در دست عقیقی است تا ترکیب‌هایی ساده و هندسی را به وجود آورد.

تابلوهای این مجموعه را می‌توان نقاشی‌هایی انتزاعی دانست که به جای تاش‌های قلم و لکه‌های رنگ، با حروف و تکرار آنها شکل گرفته‌اند. این آثار حتی از رویکردهای خوشنویسی هم عبور کرده و به تابلوهایی مینی‌مال تبدیل شده‌اند که سیاهی و سفیدی را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد. عقیقی تا حد امکان از فرم‌گرایی اجتناب کرده و تنها با تکرار حروف و دوری و نزدیکی آنها به یکدیگر، ترکیب‌هایی بر سطح بوم ایجاد کرده است.

 نمایشگاه آثار عذرا عقیقی تا 5 آذر در گالری هما به آدرس خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک 8، واحد یک برپاست. 

 

انسان از نگاهی دیگر

نمایشگاه مجسمه‌های فاطمه امدادیان در گالری ایرانشهر برپاست. در این نمایشگاه دو گروه از آثار امدادیان به نمایش درآمده است که در ادامه آثار قبلی این هنرمند و با همان رویکردها قرار دارند. تفاوت بارز در مجسمه‌های چوبی و برنزی امدادیان، به ابعاد آنها مربوط می‌شود و او با توجه به امکاناتی که متریال در اختیارش گذاشته است، آثار چوبی هم قد انسان را در کنار مجسمه‌های برنزی کوچک قرار داده است.

اما نکته مشترک در همه مجسمه‌ها این است که با وجود اشکال و فرم‌های غیر طبیعی آنها، همگی الهام گرفته از پیکره‌ انسان هستند. این رویکرد گاه به شکلی نسبتا آشکار دیده می‌شود و فرم‌های ساده شده اندام انسان در آنها مشهود است، اما در مواردی دیگر یک مستطیل ساده و بدون جزییات هم می‌تواند نمایانگر هیکل انسانی باشد که در میانه گالری ایستاده است.

نمایشگاه مجسمه فاطمه امدادیان در گالری ایرانشهر

نکته اشتراک دیگر در مجسمه‌های برنزی و چوبی، برش‌های موربی است که روی بدنه‌ آثار دیده می‌شود. نرمی و لطافتی که با پیچ و تاب و انحنای فرم‌ها در پیکره‌ها به وجود آمده است، با خط‌های خشنی که حاصل ضربه زدن و کندن سطح آنهاست، مخدوش شده است. این زخم‌ها وجه مشترک تمام آدم‌ها است که به میزانی کمتر یا بیشتر در وجود آنها دیده می‌شود و می‌تواند نشانی از تجربیات گوناگون زندگی آنها باشد.

نکته قابل توجه در این آثار توجه به فضای منفی است. فضای خالی که در میان مجسمه به وجود آمده است یا فرم‌های حاشیه‌ای مجسمه که نمای کلی آن را شکل می‌دهند، گاه به گونه‌ای عمل می‌کنند که بیننده احساس می‌کند هجمه‌ای از فضای اطراف باعث ایجاد خراش و بریدگی در فرم شده است.

 نمایشگاه مجسمه فاطمه امدادیان تا 5 آذر در گالری ایرانشهر برپاست. این گالری در خیابان کریم‌خان زند، خیابان شهید عضدی، خیابان سپند، پلاک 69 قرار دارد.

 

طبیعت خودساخته

نمایشگاه نقاشی کریم نصر در گالری هور برپاست. تجربیات متعدد کریم نصر در زمینه هنر به ارائه آثاری متنوع در تصویرگری، مجسمه‌سازی و نقاشی منجر شده است. در زمینه نقاشی هم نصر دوره‌های متنوع را تجربه کرده است و این بار برخلاف اغلب آثار گذشته او که در دسته کارهای فیگوراتیو قرار می‌گرفتند، طبیعت سوژه آثار نقاش شده است.

نگاه نصر به طبیعت، چیزی ورای طبیعت‌نگاری است. او طبیعت را با نگاهی متفاوت بررسی کرده و تصویری ارائه داده است که نمایانگر ذهنیات و احساسات اوست. درختان و گیاهان نه به شکل طبیعی آنها، بلکه در قالب لکه‌های رنگ در فضای طبیعی قرار گرفته و در بستری رنگارنگ و نامتناهی دیده می‌شوند.

نمایشگاه نقاشی کریم نصر در گالری هور

آنچه در تابلوها به چشم می‌آید فضایی پوشیده از رنگ است که بافت‌های به وجود آمده در آن تداعی‌کننده جنگلی انبوه، دشت بی‌کران یا بیابانی برهوت است. فرم‌های طبیعی درخت، کوه و... گاه به فر‌م‌های هندسی نزدیک می‌شوند و گاه تاش‌های قلم، ضربات کاردک و لکه‌های در هم فرو رفته یادآور شاخ و برگ درختان یا شن و ماسه بیابان هستند. در بخشی از آثار این مجموعه هم فضای شهری درکنار طبیعت قرار گرفته و دیوارهای سیمانی، نرده‌های فلزی یا پل‌های روی رودخانه در کنار درختان و چمنزارها قرار گرفته است و این تنها نشانه حضور انسان در این آثار است.

فضای خالی و حضور محدود عناصر در سطح تابلو، حسی از خلوص و خلوت را تداعی می‌کند که مخاطب را به خود جذب می‌کند. استفاده دست و دلبازانه از رنگ در تابلوها باعث شده است فصول مختلف سال یا زمان‌های مختلف روز برای مخاطب تداعی شود. نصر در آثار خود توانسته با پرهیز از طبیعت‌گرایی صرف و پرداختن به جزییات فراوان، تصاویری ناب و خیال‌انگیز به وجود آورد.

نمایشگاه نقاشی کریم نصر تا 13 آذر در گالری هور برپاست. این گالری در خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره 12 قرار دارد.

 

قصه‌های شیرین

 نمایشگاه آثار ایرج اسکندری با نام "حکایت شیرین" در گالری ساربان برپاست. در این مجموعه آثاری به نمایش درآمده که در عین تفاوت‌های ظاهری با یکدیگر، میان آنها پیوندی برقرار است. بیشتر این تابلوها آثاری روایی هستند که داستانی کهن را بازگو می‌کنند. اسکندری برای روایت داستان خسرو، شیرین و فرهاد، نقبی به تاریخ نقاشی ایران زده و شیوه‌های کهن نگارگری را در قالبی معاصر عرضه کرده است.

عدم رعایت پرسپکتیو و نمایش همزمان صحنه‌های مختلف که از ویژگی‌های اصلی نگارگری است در این آثار دیده می‌شود و در هر تابلو شاهد صحنه‌های درونی و بیرونی ساختمان، حیوانات، آدم‌ها و گیاهان، بدون توجه به ابعاد آنها هستیم. اسکندری با ساده کردن فرم‌ها و نزدیک کردن آنها به اشکال هندسی، گاه تصاویری یکدست را ایجاد کرده است که هیچ بخش یا عنصری از آن بر دیگری برتری ندارد.

نمایشگاه آثار ایرج اسکندری در گالری ساربان

تکنیک خاص اسکندری هم از نکات قابل توجه در این مجموعه است. او با استفاده از موادی که بر روی چوب یا بوم قرار گرفته است، نقش برجسته‌هایی را به وجود آورده که با محدودیت در استفاده از رنگ، روحیه‌ای کهن در آنها دیده می‌شود. اما در همه این تابلوها جنبه روایی و صحنه‌پردازی داستانی دیده نمی‌شود، بلکه گاه در یک تابلو تنها عناصری مانند درخت، شیر، پرنده و... وجود دارد که شیوه طراحی و پرداخت آنها یادآور نقوش کهن ایرانی در گلیم‌ها و سفالینه‌هاست.

بخش دیگری از آثار این مجموعه فضایی متفاوت دارند و اولین چیزی که در این تابلوها به چشم می‌آید استفاده از رنگ است. برخلاف سایر تابلوها که رنگ به صورت محدود در آنها به کار رفته بود، در این تابلوها شاهد سطوح بزرگ تک‌رنگ هستیم که با افزودن مواد بر سطح بوم همراه شده‌اند. آینه عنصر اصلی این تابلوهاست که باعث شده است تصویری انتزاعی و ساده قابل تفسیر شدن به عنوان منظره‌ای طبیعی باشد. آینه‌هایی که به قطعات کوچک بریده شده و بر روی تابلو چسبانده شده‌اند، آسمان را در قسمت بالایی تابلوها به تصویر می‌کشند و ردیف آینه‌هایی که از پایین تا بالای تابلو قرار گرفته است، رودخانه یا درختی را برای مخاطب تداعی می‌کند.

 نمایشگاه آثار ایرج اسکندری تا 5 آذر ماه در گالری ساربان برپاست. علاقمندان می‌توانند به نشانی خیابان سهروردی شمالی، خیابان هویزه غربی، نبش شهید یوسفی، پلاک 130، طبقه اول مراجعه کنند.