به گزارش هنرآنلاین، نمایشگاه نقاشی‌های ایرج اسکندری با عنوان "حکایت‌شیرین" روز جمعه 25آبان با استقبال پرشور هنرمندان، اساتید دانشگاهی و علاقمندان در گالری ساربان افتتاح شد. اسکندری در این نمایشگاه طی چندین مجموعه، به سراغ متریال و فرم‌های متفاوتی رفته‌است. وی دانش‌آموخته رشته پژوهش‌هنر در مقطع دکتری از دانشگاه هنر و همچنین عضو هیئت‌علمی همین دانشگاه است.

زروان روح‌بخشان در استیتمنت این نمایشگاه این‌طور نوشته‌است: حکایت شیرین در امتداد رویکرد ایرج اسکندری در ترکیب و تلفیق قواعد هنر مدرن با مضامین و نقشمایه‌های نمادین ایران زمین شکل گرفته و حاوی تضادی معنادار میان میان روایت تصویری و مواد و تکنیک به کار رفته در آثار است.

حسینعلی ذابحی نقاش و مدرس قدیمی نقاشی در رابطه با آثار حاضر در نمایشگاه گفت: اسکندری را نزدیک به سی سال است که می‌شناسم و معمولا کارهایش را دنبال می‌کنم. مجموعه خسرو و شیرین او مایه‌های رمانتیک و البته بیانی روایت گونه دارد. اما به‌شخصه کارهای آبستره او را بیشتر پسندیدم؛ مجموعه‌ای که با آیینه و رنگ کار شده، طراوت و زندگی در آن وجود دارد و نشان‌دهنده حضور موفقیت‌آمیز نقاش در مواجهه با متریال است.

آلیس‌ ورشو هنرمند نقاش نیز درباره کارها گفت: مجموعه‌ای که آیینه در آن به‌کار رفته‌ مرا به یاد جنگل، آفتاب و دریا انداخت. بافت‌ها پر از پرداخت و ریزه‌کاری هستند و عمق نگاه نقاش در آن‌ها به چشم می‌خورد.

 همچنین کاظم چلیپا، نقاش و مدرس دانشگاه معتقد است: مضامین اجتماعی در کارهای اسکندری غالب هستند و معمولا به همان اندازه هم بر روی تکنیک حساسیت دارد. این نمایشگاه برای اسکندری به نوعی بازگشت به متون و ادبیات کلاسیک فارسی است؛ استفاده از این متون توسط هنرمندان، تاریخی چند صدساله دارد اما اسکندری توانسته با ساختاری مدرن و امروزی با این مسئله برخورد کند و از مواد و متریال منحصربه فردی استفاده کرده. او از عشق به عنوان یک عنصر الهام‌بخش استفاده کرده و با برش‌های هندسی و فضای منفی و مثبتی که ایجاد کرده آن را تشدید کرده است. همچنین فضاهای رنگی او نیز از چند رنگ خاص تجاوز نمی‌کند و این ویژگی این مجموعه اوست.

حسن سلطانی، نقاش و رییس دانشگاه هنر نیز که در روز افتتاحیه در نمایشگاه حاضر شد گفت: یکی از مهم‌ترین نکات در آثار ایرج اسکندری پیوند عمیق ادبیات کهن ایران با سنت‌های تصویری ماست که با نگاه هوشمندانه‌ای که ایشان به ادبیات داشتند توانستند فضای تصویری دلنشینی را ایجاد کنند. نوع نگاه هنرمندانه او سبب شده تا بدون آنکه صراحتا به نقوش و فضای تصویری خاصی اشاره کند بیان گویا و تاثیرگذاری داشته باشد.

مصطفی اوجی، طراح گرافیک نیز درباره آثار نمایشگاه گفت: تم کارها از مینیاتور گرفته شده و نقاشی ایرانی است اما به صورت خلاصه و هندسی حال و هوای مدرن به آن داده است. بعضی فرم‌ها تجریدی و بعضی فیگوراتیو دارند، مجموع تکنیک‌های به‌کار برده شده نشان می‌دهد یک آرتیست ایرانی در این زمانه می‌تواند بر اساس میراث غنی تصویری ایران آثار قابل توجهی خلق کند.

این نمایشگاه تا روز دوشنبه پنجم آذر، در گالری ساربان ادامه خواهد داشت. علاقمندان برای تماشای آثار می‌توانند همه‌روزه به جز سه‌شنبه‌ها، از ساعت 16الی20 به گالری به نشانی سهروردی شمالی، هویزه‌غربی، نبش شهید یوسفی، پلاک130مراجعه نمایند.