به گزارش هنرآنلاین، در این مراسم شخصیت‌هایی همچون مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، حجت‌الاسلام اختری دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، خالد قدومی نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران، زهرا مصطفوی دبیرکل تشکل جمعیت زنان جمهوری اسلامی و دختر امام خمینی(ره)، حجت‌الاسلام سید علیرضا حسینی عارف دبیر اجرایی این دوره از جشنواره، محمدحسین نیرومند و بهمن عبدی از داوران جشنواره، حضور داشتند.

خالد قدومی، نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس، در ابتدای این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از برگزار کنندگان این مراسم، اظهار کرد: درباره اهمیت کاریکاتور در رابطه با وقایع جهان اسلام و فلسطین باید بگویم زمانی با کاریکاتورهای ناجا علی که در روزنامه‌ای کویتی منتشر می‌شد از مسائل سیاسی با خبر می‌شدیم.

وی ضمن اشاره به سالروز حادثه دردناک به آتش کشیدن مسجدالاقصی، گفت: در پی این حادثه اجلاس کشورهای اسلامی راه‌اندازی شد و تنها هدف تشکیل این اجلاس آزادسازی قدس و مسجدالاقصی بود، اما بعد از گذشت این‌همه سال، امروز تنها شاهد به وجود آمدن دو قدس شرقی و غربی هستیم. رژیم صهیونیستی منکر چنین مسئله‌ای است و معتقد است که قدس پایتخت ابدی این رژیم دروغین است. رژیم صهیونیستی هر روز جوانان ما را می‌کشد، خانه‌هایمان را ویران می‌کند و در ادامه یکه‌تازی‌ها، سفارت آمریکا هم در قدس راه‌اندازی شد.

قدومی خاطرنشان کرد: شخص متزلزلی مانند ترامپ که هر روز با مشکلات داخلی مواجه بوده است، نمی‌توانست به این‌گونه تصمیمات برسد، مگر با ضعف بیش از حد ما در این زمینه و عدم اتحاد. در این تاریکی شاهد فانوس یا همان شعله‌های مقاومت هستیم. برادران شما در فلسطین و نیروهای حماس و مقاومت اسلامی در ایران و لبنان "نه" بزرگی به استکبار جهانی گفته‌اند و ثابت کرده‌اند که فلسطین از بحر تا نهر متعلق به مردم همین سرزمین است.

نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس همچنین گفت: چیزی که از برخی رسانه‌ها درباره آتش‌بس می‌شنویم درست نیست. تا زمانی که اشغال‌گری‌ها و حمله‌ها وجود دارد، مقاومت هم وجود دارد. تا زمانی که محاصره غزه وجود داشته باشد، خبری از آتش بس نیست.

حجت‌الاسلام حسینی، دبیر اجرایی این دوره از جشنواره، نیز در سخنانی با اشاره به اینکه دوره نخست این جشنواره در سال 1393 برگزار شد و دو موضوع "روز قدس" و "گروه‌های تکفیری" را برای آن در نظر گرفتیم، اظهار کرد: امسال هم با توجه به جنایت جدید رژیم ترامپ در انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف، تصمیم گرفتیم نامشروع بودن این تصمیم را در قالب هنر مطرح کرده و افکار جهانی را نسبت به آن حساس کنیم. لذا موضوع دومین دوره "قدس؛ پایتخت ابدی فلسطین" انتخاب شد.

دبیر جشنواره با بیان اینکه فراخوان این رویداد در ماه رمضان اعلام شد، افزود: 123 هنرمند از 27 کشور جهان، 316 اثر را موضوعات فلسطین، روز قدس و محکومیت اقدام ترامپ، به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند.

مدیرعامل خبرگزاری ابنا افزود: جالب است که هنرمندان غیر مسلمان از کشورهای غیراسلامی ــ مانند آرژانتین، انگلستان، ایتالیا، چین و ونزوئلا ــ هم در این رویداد شرکت کردند.

حسینی عارف افزود: ماه گذشته آثار رسیده توسط هیئت انتخاب اولیه بررسی شده و 55 اثر به مرحله دوم راه یافت. پس از آن به سیاق جشنواره‌های کاریکاتور، این آثار بر روی سایت جشنواره قرار گرفتند تا اصالت‌سنجی شده و توسط همه هنرمندان، احتمال تقلب یا سرقت ایده‌ در آن‌ها بررسی شود. سپس هیئت داوران نهایی جشنواره متشکل از آقایان "محمدحسین نیرومند" و "بهمن عبدی" از ایران و "ناجی بناجی" از کشور مراکش، داوری نهایی را انجام دادند.

دبیر جشنواره بر لزوم استفاده از این آثار تأکید کرد و گفت: علاوه بر اینکه آثار برگزیده به شکل کتاب و نرم‌افزار منتشر خواهند شد، در حال حاضر همه آن‌ها بر روی سایت قرار دارند تا همه رسانه‌ها، مراکز، نهادها و علاقه‌مندان بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. مهم این است که این آثار در سطح جهان دیده شوند تا بتوانند تاثیر خود را بگذارند و عدم مشروعیت انتقال سفارت آمریکا به قدس، در قالب هنر نیز مطرح شود.

نمایشگاه آثار دومین جشنواره بین‌المللی کاریکاتور روز قدس با حضور مسئولان و شرکت کنندگان در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری افتتاح شد و در پایان این برنامه پس از قرائت بیانیه هیئت داوران توسط بهمن عبدی، اسامی نفرات برتر این دوره از جشنواره به شرح زیر معرفی و از آنها تقدیر شد:

مقام اول؛ جیتت کاستانا (اندونزی)

مقام دوم؛ اکبر تراب‌پور (ایران)

مقام سوم؛ سجاد رافعی (ایران)

شایسته تقدیر؛ عبدالقانع دهدوه (مراکش) ـ علی شعبانی (ایران)