سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار پویا پارسا مقام با نام "روی عکس‌ها" در گالری زیرزمین دستان، نمایشگاه نقاشی و حجم حمید نورکیهانی با نام "پنجاه سال در اَبی رُد" در گالری سایه، نمایشگاه نقاشی سهراب مرزبان در گالری شیرین و نمایشگاه نقاشی آوا بهرامی با عنوان "سپید دندان" در گالری ویستا، سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.  

سینمای کاغذی

نمایشگاه آثار پویا پارسا مقام با نام "روی عکس‌ها" در زیرزمین دستان برپاست. در این نمایشگاه آثار متعددی به نمایش درآمده است که عکس، ویدئو آرت و نقاشی را دربرمی‌گیرند. آن‌طور که از نام نمایشگاه برمی‌آید بخش اصلی آثار نمایشگاه کارهایی است که "روی عکس‌ها" انجام شده است. پارسا مقام عکس‌هایی را انتخاب کرده و با رنگ روی آن‌ها نقاشی کرده است، اما کار او در این حد محدود نمی‌شود. تکرار عکس‌ها و کنار هم قرار گرفتن آن‌ها باعث شده است بریده‌ای از زمان را شاهد باشیم که فرآیند یک عمل را به ما نشان می‌دهند. این عمل گاه به سادگی فشار دادن جسمی در مشت و مچاله کردن آن است که می‌تواند در 20 فریم نمایش داده شود و یا در جایی دیگر با قرار دادن عکس‌ها پشت یکدیگر مراحل پایین آمدن یک سنگ برای کوبیدن بر جایی یا کسی را نمایش دهد.

پارسا مقام از این شیوه بهره گرفته است تا مانند یک فیلم سینمایی به روایت داستان بپردازد. آثار او مانند بریده‌ای از یک فیلم هستند که مقطعی از یک رویداد را برای مخاطب نمایان می‌کنند. در هیچ‌کدام از آثار شاهد دورنمایی از یک صحنه نیستیم اما کادرهای متعددی که در کنار یکدیگر قرار گرفته و هرکدام از آن‌ها بخشی کوچک از تصویر را در برمی‌گیرد، می‌تواند نمای بزرگ‌تری را برای بیننده ایجاد کند تا شاهد یک رویداد باشد.

نمایشگاه آثار پویا پارسا مقام در گالری زیرزمین دستان

عکس‌ها در بخش دیگری از نمایشگاه به‌صورت مستقل نمایش داده‌ شده‌اند اما همچنان نمایش دنباله‌دار آن‌ها باعث شده وجه روایت‌گر تصاویر شاخص باشد. علاقه پارسا مقام به فیلم و امکانات روایی آن در تمام آثار قابل مشاهده است، اما او به سطح دوبعدی اکتفا نکرده و از مدیوم ویدئوآرت نیز بهره گرفته است تا با آزادی بیشتری صحنه‌های مورد نظر خود را به نمایش بگذارد.

نمایشگاه آثار پویا پارسا مقام با نام "روی عکس‌ها"تا 19 مرداد در زیرزمین دستان برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار، شماره 6 و 8 مراجعه کنند.

 

شهر از نگاه معمار

نمایشگاه نقاشی و حجم حمید نورکیهانی با نام "پنجاه سال در اَبی رُد" در گالری سایه برپاست. در این نمایشگاه چند دسته از آثار نورکیهانی به نمایش درآمده است که رویکردهای متفاوتی در آن‌ها دیده می‌شود. بخشی از آثار این نمایشگاه نقاشی‌هایی از مناظر شهری هستند که با دیدگاهی کمینه‌گرا به تصویر کشیده شده‌اند. ساختمان‌های مرتفع در حال ساخت، با داربست‌ها و حفاظ‌های پلاستیکی، تصویری آشنا برای مردم تهران هستند. نورکیهانی در تعدادی از آثار خود به نمایش این تصور آشنا پرداخته است، اما آنچه در تابلو  دیده می‌شود کاملا متفاوت از تصویر واقعی است. تصاویر مینی‌مالیستی داربست‌ها و گونی‌ها با رنگ‌های غیرمعمول توانسته‌اند تابلویی انتزاعی را به وجود آوردند که تصویری زیبا از واقعیتی نازیبا را در معرض دید مخاطب قرار می‌دهد.

نورکیهانی یک معمار باسابقه است و عجیب نیست که در نقاشی‌های او نیز تأثیر کار حرفه‌ای‌اش به چشم بیاید. تابلوهای آبستره‌ای که از ترکیب سطوح رنگارنگ و هندسی به وجود آمده‌اند مخاطب را به یاد پلان‌های معماری می‌اندازد که این بار به‌جای خطوط ظریف و سیاه، با خطوط آزاد و فضاهایی رنگین ترسیم شده‌اند.

نمایشگاه نقاشی و حجم حمید نورکیهانی در گالری سایه

بخش دیگری از نمایشگاه به آثار فیگوراتیو اختصاص دارد. نورکیهانی در این آثار هم نگاه‌های گوناگونی به انسان‌ها دارد و او را در شرایط مختلف قرار می‌دهد. گاه افرادی در فضای شهری به تصویر کشیده شده‌اند که در ایستگاه اتوبوس انتظار می‌کشند یا تصاویری قدیمی از زنان و مردان ایرانی را می‌بینیم که یادآور تاریخ چند دهه پیش ایران هستند. در این دسته از آثار هم برخورد نقاش با فیگورها کمینه‌گرا است. او در عین نمایش واقع‌گرایانه انسان، با استفاده از سطوح رنگین و مجزا از هم تصاویری آنالیز شده را در مقابل چشم بیننده قرار می‌دهد. این ساده کردن تا جایی پیش می‌رود که در بعضی  از آثار انسان به چند سطح یا خط تبدیل‌شده و تنها هیئتی از او قابل تشخیص است.

نمایشگاه نقاشی و حجم حمید نورکیهانی با نام "پنجاه سال در اَبی رُد" تا 10 مرداد در گالری سایه برپاست. این گالری در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شماره ۲۱ قرار دارد.

 

طبیعت شخصی هنرمند

نمایشگاه نقاشی سهراب مرزبان در گالری شیرین برپاست. مرزبان در این مجموعه، آثاری را نمایش داده است که در مرز میان آبستره و رئال قرار دارند. در این آثار شاهد جلوه‌ای از طبیعت هستیم که اشتیاق هنرمند به ثبت تصاویری از مناظر طبیعی در آن‌ها دیده می‌شود.

او طبیعت را با نگاهی متفاوت بررسی کرده و تصویری ارائه داده است که نمایانگر ذهنیات و احساسات اوست. آنچه در تابلوها به چشم می‌آید فضایی پوشیده از رنگ است که بافت‌های به وجود آمده در آن، تداعی‌کننده جنگلی انبوه است، اما هنرمند هیچ تلاشی برای ایجاد فرم جنگل نکرده است. آنچه باعث می‌شود مخاطب فضای جنگل را تجسم کند، وجود خطوط عمودی است که گاه مانند ستونی بی‌بار در میان حجم رنگ‌ها ایستاده‌اند و گاه درختانی پر برگ و زنده‌ هستند.

نمایشگاه نقاشی سهراب مرزبان در گالری شیرین

مرزبان نگاهی تجریدی به طبیعت دارد و آنچه در تابلوهایش دیده می‌شود طبیعتی خودساخته است که از فیلتر ذهنی هنرمند عبور کرده است. اما این تجرید در آثار درجات متفاوتی دارد. اگر گاهی درخت‌ها و گل‌های ساده شده را می‌بینیم، در تعدادی دیگر از آثار فقط سطوح رنگی در هم پیچیده دیده می‌شود که هیچ نشانه و فرم آشنایی در آن‌ها وجود ندارد.

بافت در این آثار نقش مهمی دارد و هنرمند از این امکان استفاده کرده است تا با آوردن تاش‌های رنگ بر روی سطوح بافت‌دار و یا خراشیدن رنگ‌ها، تصویری شخصی‌تر از طبیعت ارائه دهد. در تعدادی از آثار نیز رنگ‌های شاد و غیرطبیعی به کار رفته‌اند و حسی شخصی از طبیعت را نمایش می‌دهند.

نمایشگاه نقاشی سهراب مرزبان تا 17 مرداد در گالری شیرین برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به آدرس خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه 13 شماره 5 مراجعه کنند.

 

رجعت به ابتدای تاریخ

نمایشگاه نقاشی آوا بهرامی با عنوان "سپید دندان" در گالری ویستا برپاست. بهرامی در این آثار به رابطه میان انسان و طبیعت پرداخته است. تابلوهایی که با رنگ رقیق اکریلیک بر روی کاغذ به وجود آمده‌اند، طبیعتی را مقابل چشم بیننده قرار می‌دهند که در عین واقعی بودن، به نظر عجیب و ناآشنا می‌رسد.

در کنار حیوانات وحشی مانند گرگ و سگ، حضور انسان نیز در همه تابلوها مشهود است، اما به نظر نمی‌رسد که آدم‌ها برای گردش و تفریح به مناطق طبیعی رفته باشند. در طبیعت مورد نظر بهرامی حضور انسان بر سایر موجودات برتری ندارد و نمی‌توان او را عنصر اصلی در این آثار دانست. آن‌ها به جای گشت‌وگذار در طبیعت، حالت‌هایی را نمایش می‌دهند که گویی در یک مهمانی یا زندگی روزمره خود دیده می‌شوند و طبیعت باز و بی‌کران، مانند خانه و محل اقامت دائمی آن‌ها است.

آوا بهرامی

در این تصاویر نه تنها جایگاه انسان بالاتر از حیوانات نیست، بلکه آن‌ها هم‌طراز و حتی در تعامل با یکدیگر دیده می‌شوند. نقاشی‌های طبیعت‌گرایانه این مجموعه دارای فضایی خیالی و فانتزی هستند و در این آثار عناصر طبیعی به نحوی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند که ترکیب نهایی آن‌ها با واقعیت تطابق ندارد. از سوی دیگر این آثار می‌تواند یادی از روزگاران بسیار دور و زندگی درهم تنیده انسان و حیوان باشد.

بهرامی با استفاده از رنگ‌های رقیق توانسته است فضایی شفاف و روشن به وجود آورد که جدا از مضمون و محتوای آثار، از نظر بصری هم قابل توجه هستند. لطافت موجود در رنگ‌های حلال در آب باعث ایجاد تصاویری ملایم شده که تلاشی برای جلب سریع نگاه مخاطب ندارند و بدون استفاده از کنتراست یا غلظت رنگ‌ها به او اجازه می‌دهند با صبر و حوصله در تصویر کنکاش کند.

نمایشگاه نقاشی آوا بهرامی با عنوان "سپید دندان" تا 12 مرداد در گالری ویستا برپاست. گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک11 میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.