سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه "سه تن" با آثاری از شقایق احمدیان، فرزاد شکاری و پریسا تقی‌پور در گالری پروژه‌های آران، نمایشگاه طراحی مجتبی یدالهی در گالری سیحون، نمایشگاه آثار مهرداد صدری با عنوان "تخیل واقعیت" در آرت سنتر و نمایشگاه نقاشی‌خط "زد همه اهتمالات" با آثاری از سیاوش منصوری در گالری ثالث سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.  

 

زیبایی‌شناسیِ زشتی

نمایشگاه "سه تن" با آثاری از شقایق احمدیان، فرزاد شکاری و پریسا تقی‌پور در گالری پروژه‌های آران برپاست. سوژه آثار سه هنرمند، انسان است و هر یک از آنها با دیدگاه و متریالی متفاوت به نمایش انسان از دو بعد فیزیکی و حسی پرداخته است.

شقایق احمدیان آثار خود را در دودسته ارائه کرده است. بخشی از آنها نقاشی‌هایی هستند که با خطوط ساده و آزاد به نمایش انسان در موقعیت‌های مختلف پرداخته‌اند. انسان در جشن تولد و مهمانی یا همراه با حیوانات خانگی در این تابلوها دیده می‌شود، اما چیزی که بسیار جلب توجه می‌کند، نحوه نمایش آدم‌ها است. در طراحی آنها هیچ تلاشی برای حفظ تناسبات و زیبایی نشده است و حتی به نظر می‌رسد نقاش قصد این را داشته که آدم‌هایش خالی از هرگونه زیبایی باشند. فضای خالی زمینه و عدم ارتباط شخصیت‌ها با بستر خود آنقدر شدید است که گاه اندام از زمینه بریده شد و شخصیت‌ها جدا از هم روی میز قرار گرفته‌اند.

بخش دیگری از آثار احمدیان با استفاده از لوازم آماده و چیدمان آنها شکل گرفته است. عروسک‌ها و اسباب بازی‌های رنگارنگی که در کنار هم قرار گرفته‌اند و در تعامل با تابلوهای احمدیان وجهی دیگر از انسان را نمایش می‌دهند. عروسک‌های ظریف و زیبا در تضاد با آدم‌های زمخت و نازیبایی هستند که در تابلوها به تصویر کشیده شده‌اند.

 نمایشگاه گروهی

بخش دیگری از این نمایشگاه به آثار فرزاد شکاری اختصاص دارد. شکاری هم به نقاشی از انسان پرداخته است اما سوژه یکسان باعث نشده آثار او شباهتی با نقاشی‌های احمدیان داشته باشد. استفاده اندک از رنگ و طراحی با مرکب و قلم روی کاغذ ویژگی شاخص این آثار است، اما باز هم در این کارها شاهد برخورد ساده و غیر زیبا با انسان هستیم. شکاری با نگاهی سخت‌گیرانه به انسان، ویژگی‌های ناخوشایند او را در قالب تصویر درآورده است.

شکاری نام این مجموعه را "هابیل و قابیل" گذاشته و قصد دارد خصوصیات مثبت و منفی انسان را در تقابل با هم نشان دهد. مردان حاضر در این تصاویر افرادی گناهکار، خیانت‌کار و قاتل هستند، اما تفاوت تصویری چندانی میان قاتل و مقتول، نیک و بد و گناهکار و بی‌گناه دیده نمی‌شود و گویی هر کدام از این افراد به مقتضای شرایط می‌تواند نماد خیر یا شر باشد.

پریسا تقی‌پور یکی دیگر از هنرمندان این نمایشگاه است که آثاری کاملا متفاوت را به نمایش گذاشته است. حجم‌های پارچه‌ای که در بخشی از گالری چیدمان شده‌اند، بیننده را به یاد ریشه‌ها و غده‌های گیاهی می‌اندازند که همیشه در زیر زمین پنهان هستند و آنچه هم بر روی زمین قابل مشاهده است گیاهی تیغ‌‌دار و آزارنده است. این حجم‌ها هیچ شباهتی به انسان ندارند اما بر روی دیوار نام زنان اساطیری و تاریخی مانند حوا، آناهتیا و تهمینه نوشته شده است تا به مخاطب بگوید که این گیاهان همان زنانی هستند که در طول تاریخ رنج برده،  غم از دست دادن عزیزان خود را بر دوش کشیده‌اند و همیشه دور از چشم دیگران نگه داشته شده‌اند.

نمایشگاه آثار شقایق احمدیان، فرزاد شکاری و پریسا تقی‌ تا 15 مرداد در گالری پروژه‌های آران برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک 5، ورودی حیاط مراجعه کنند.

 

آینده‌ای برای انسان

نمایشگاه طراحی مجتبی یدالهی در گالری سیحون برپاست. یدالهی در آثار خود فضایی آشفته و شلوغ را ترسیم کرده است که دنیایی خیالی را بازنمایی می‌کند. شخصیت‌های حاضر در این تابلوها موجودات غریبی هستند که از ترکیب انسان، حیوان، اسکلت و... به وجود آمده‌اند. فضای غیرطبیعی اطراف هم محیطی آخرالزمانی را به وجود آورده است که آینده‌ای ناخوشایند را برای انسان امروز تجسم می‌کند.

حتی اجسام و اشیاء هم شکلی غیرطبیعی دارند که باعث می‌شود کارکرد آنها تغییر کند یا حتی غیر قابل استفاده باشند. دستگاه هم‌زن که شمشیری به کمر بسته و چشم و دهان دارد، تلویزیونی که مغز و گوش و اشیاء زندگی مادی را در خود دارد، کشتی‌ نشسته بر زمین که زبانی از آن بیرون آمده  است و... نمونه‌ای از این اشیا هستند.

نمایشگاه طراحی مجتبی یدالهی در گالری سیحون

خشونت وجه غالب این آثار است. آدم‌های دفرمه که به هم نوع خود خشونت می‌ورزند یا خود مورد آزار موجوداتی عجیب قرار می‌گیرند در تمام آثار به چشم می‌آیند. این خشونت در تمام اجزای تصویر، بافت‌ها و نحوه اجرای هنرمند به چشم می‌آید. در اغلب آثار نقطه مرکزی برای یک رویداد وجود ندارد و تمام سطح کاغذ پوشیده از اجزایی است که نقش مساوی در روایت دارند.

یدالهی از تکنیک‌های متفاوتی در آثار خود بهره برده است. طرح‌هایی که با هاشورهای یک قلمِ فلزی ایجاد شده‌اند یا لکه‌های مرکب که سطوح خاکستری متفاوتی را ایجاد کرده‌اند، هر کدام روحیات خاصی دارند که به خوبی توسط طراح به کار گرفته شده‌اند.

نمایشگاه طراحی مجتبی یدالهی تا 10 مرداد در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، خیابان چهارم، پلاک 1 برپاست.

 

از چهره تا ماسک

نمایشگاه آثار مهرداد صدری با عنوان "تخیل واقعیت" در آرت سنتر برپاست. صدری در این نمایشگاه چند دسته از آثار خود را به نمایش گذاشته است. بخشی از آثار او تابلوهای نقاشی هستند که سوژه آنها پارچه‌های چروکیده است و نمونه‌هایی از آنها را در سال‌های گذشته دیده‌ایم. پارچه‌های حریر با بافت نرم و شفاف خود بر روی زمینه‌های تیره قرار گرفته اند و بازی رنگ و نور را در مقابل چشم بیننده قرار می‌دهند.

اما صدری این بار فرم دیگری را هم به این نقاشی‌ها افزوده است. "ماسک" که نمادی از انسان است در این تصاویر به شکل‌های آشکار و نهان حضور دارد. گاه تکه پارچه‌ای که جای دو چشم در آن خالی شده است باعث می‌شود توده پارچه زیر آن به عنوان صورت انسان در نظر گرفته شود و گاه تمام هیکل یک انسان، تنها با پارچه لباس و کلاه او برای مخاطب قابل تجسم می‌شود.

نمایشگاه آثار مهرداد صدری در آرت سنتر

بخش دیگری از نقاشی‌های او از سطح صاف بوم فراتر رفته و بر روی سطوحی دارای اعوجاج قرار گرفته‌اند. نرمی و فرم‌پذیری پارچه‌ها این بار سطح خشک زمینه را هم تحت تاثیر قرار داده و مخاطب حجمی در حرکت را مقابل چشم خود می‌بیند.

صدری دسته دیگری از آثارش را با موادی متفاوت شکل داده است. این بار پارچه‌ها واقعی شده‌اند، رشته‌های ضخیم الیاف فلزی با بافت‌های درشت، پارچه‌هایی را به وجود آورده‌اند که بر جای خود خشک شده‌اند. در تعدادی از این آثار با ایجاد یک شکست در سطح اثر، فرمی به وجود آمده که مخاطب را به یاد چهره انسان و به بیانی دیگر "نقاب" می‌اندازد.

نمایشگاه آثار مهرداد صدری با عنوان "تخیل واقعیت" تا 9 مرداد در آرت سنتر باغ به نشانی فرمانیه، بلوار اندرزگو، انتهای خیابان سلیمی شمالی، شماره 147، باغ انجمن خوشنویسان برپاست.

 

نستعلیق به سبک پاپ آرت

نمایشگاه نقاشی‌خط "زد همه اهتمالات" با آثاری از سیاوش منصوری در گالری ثالث برپاست. عنوان این مجموعه نقاشی‌خط است اما مخاطب با ورود به گالری با آثاری متفاوت از آنچه که انتظار دارد مواجه می‌شود. تابلوهای منصوری آثاری در غالب پاپ آرت هستند که نمادهای زندگی مدرن را به نمایش می‌گذارند، اما در همه آنها یک عنصر واحد به چشم می‌آید.

خط نستعلیق فارسی به عنوان نمادی از فرهنگ و هنر ایران در تمام آثار قابل مشاهده است و مخاطب را بلافاصله با فضایی ایرانی مواجه می‌کند. اما کلمات و جملاتی که با خط نستعلیق نوشته شده کاملا متفاوت با پیشینه این خط است.

سیاوش منصوری

منصوری اشعاری را انتخاب کرده است که در ترانه‌های پاپ یا رپِ مورد توجه جوانان شنیده می‌شوند. او با تکرار کلمات و یا نگارش جملاتی که برای نسل جوان آشناست، توجه آنها را به خطی کهن جلب کرده و پیوندی تصویری میان نسل‌ها به وجود آورده است و در تابلوهای خود معانی اشعار یا برداشت تصویری خود از کلمات را به تصویر کشیده است.

نمایشگاه نقاشی خط " زد همه اهتمالات" تا 9 مرداد در گالری ثالث برپاست. گالری ثالث در خیابان کریم‌خان زند بین ایرانشهر و ماهشهر شماره١٤٨ قرار دارد.