سرویس تجسمی هنرآنلاین: به تازگی دو اثر از فرهاد احرارنیا از طریق گالری آران به مجموعه‌ اصلی موزه‌ شهر لس‌آنجلس "لکما" و مجموعه‌ موزه‌ شهر پِرت استرالیا راه یافته‌اند. این هنرمند ایرانی از چهره‌های برجسته‌ هنر انگلستان است که پس از سال‌ها اولین نمایشگاه خود را در گالری پروژه‌های آران برگزار کرد.

فرهاد احرارنیا سال 1350 در شیراز به دنیا آمد و در دانشگاه هالام شهر شفیلد انگلستان در رشته‌ سینمای تجربی و تئوری تحصیل کرد. آثار او در مجموعه‌های عمومی جهان نظیر کارترایت هال آرت گالری شهر بردفورد انگلستان، هیروود هاووس شهر لیدز انگلستان و موزه بریتانیا و در مجموعه‌های خصوصی در بسیاری از کشورها، نگهداری می‌شوند. او بین شهر شفیلد و شیراز متناوباً در حرکت است.

اثر فرهاد احرارنیا با عنوان "خمیازه‌ بی‌انتهای یک کرم ابریشم" بخشی از مجموعه آثاری است که از سال 2015 آغاز شده و خوانشی نو از مشخصه‌ها و فرآیند ساخت و ساز در خاتم‌کاری را ارائه می‌دهند. در این آثار ترکیب‌های سنتی که بر مبنای تقارنی پیچیده و دقیق شکل گرفته‌اند، شکسته می‌شوند تا پیشنهادهای متفاوتی، چه بصری و چه مفهومی، برای تجربه‌ متفاوت و تعمق در خاتم‌کاری و مشخصه‌های ساختاری آن، شکل بگیرد. ترکیبات جدید در ارتباط با فضا و ریتم مدرنیته و معاصریت و اجزاء و بخش‌های زندگی شهرنشینی فرم می‌گیرند.

فرهاد احرارنیا

خمیازه‌ بی‌انتهای یک کرم ابریشم- 2016

برخورد هنری فرهاد احرارنیا در تقابل و با اقتباس از تکنیک‌های صنایع دستی نظیر گلدوزی، حکاکی و اخیراً خاتم‌کاری شکل می‌گیرند. هنرمند دوران کودکی خود را در زادگاهش شیراز، در هزارتوی ساختمان‌های شهری که از مدرنیسم تاثیر گرفته و در میان و بر بالای آواره‌هائی از بازمانده‌های بومی و معماری سنتی و تاریخی، سپری کرده. او کماکان با لنزی مدرنیستی، به کشف و درک شهر زادگاهش که در آن مخلوطی از بناها در فضاها و زمان‌های متفاوت به مثابه منشوری از طیف‌های گسترده عمل می‌کنند، می‌پردازد. نتیجه خوانشی منکسر از شهر شیراز در قرن 21 است که متناوباً تغییر می‌کند، تکه تکه ولی پویا و سرزنده است.

موزه‌ شهر لس آنجلس (لکما) که یکی از مشهورترین و وسیع‌ترین موزه‌های ایالات متحده است در سال‌های اخیر به جمع‌آوری آثار هنرمندان معاصر ایران، چه در داخل و چه در خارج از کشور، پرداخته است.

فرهاد احرارنیا

دریاست که با خورشید درآمیخته - 2015

علاوه بر این اثر دیگری از فرهاد احرارنیا با عنوان "دریاست که با خورشید درآمیخته" به مجموعه‌ موزه‌ شهر پِرت استرالیا افزوده شد. این اثر تابستان سال گذشته در نمایشگاه "نخستین" (هنرچوب- نمایشگاه گروهی آثار ساخته شده با چوب یا روی چوب) در پروژه‌های آران برای نخستین بار نمایش داده شد. استفاده از متریال و تکنیک بومی و خلق زبانی مدرنیستی و جهانی مشخصه‌ این اثر در میان دیگر آثار نمایشگاه نخستین بود.