سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی مینو واثقی با عنوان "بی‌کرانگی" در گالری آریا، نمایشگاه آثار منصور نصرت‌نظامی با عنوان "پیله" در گالری سیحون، نمایشگاه آثار فاطمه چاوشی با عنوان "یاد" در گالری فرمانفرما سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.  

 

خاطرات خوش طبیعت

نمایشگاه نقاشی مینو واثقی با عنوان "بی‌کرانگی" در گالری آریا برپاست. واثقی در این مجموعه به بررسی رابطه میان انسان و طبیعت پرداخته است و تابلوهای او نشان دهنده حضور انسان در فضاهای گوناگون طبیعی است.

آثار واثقی مانند عکس‌هایی هستند که در سفرهای طبیعت‌گردی ثبت می‌شوند. فضاهایی مانند دریاچه نمک، کویر، دشت‌های بی‌کران و... که خالی از هرگونه مظاهر تمدن و امکانات رفاهی هستند، مقصد سفر افرادی هستند که قصد نزدیک شدن به طبیعت بکر را دارند. در تابلوهای واثقی گروهی از افراد را می‌بینیم که در چنین فضاهایی حضور دارند و سرگرم عکاسی هستند یا گوشه‌ای نشسته و از سکوت لذت می‌برند.

نمایشگاه نقاشی مینو واثقی در گالری آریا

نکته بارز در این تابلوها سلطه طبیعت برانسان است. انسان در ابعادی بسیار کوچک دیده می‌شود و حتی گاه به لکه‌ای در دوردست تبدیل می‌شود که زیبایی و بکر بودن صحنه را بر هم زده است. در عین حال توجه به اجتماعی بودن انسان هم در این آثار مشهود است. گروه چندنفره‌ای که به منطقه‌ای دور دست و ناشناخته سفر کرده‌اند، اهمیت با هم بودن را درک کرده و در بیشتر مواقع جسارت دور شدن از یکدیگر را ندارند.

واثقی با رعایت جزییات و بازنمایی طبیعت تلاش کرده است نمایی از مناظر زیبایی که قبلا دیده و به آنها علاقه دارد را برای مخاطب بازسازی کند. رنگ‌های طبیعی و نورهای درخشان، تصاویری را به وجود آورده که مانند عکس‌هایی روتوش شده به نظر می‌رسند.

نمایشگاه نقاشی مینو واثقی با عنوان "بی‌کرانگی" 1 تا 15 تیرماه در گالری آریا به آدرس خیابان ولیعصر، بالاتر از سه راه دکتر بهشتی، کوی زرین، پلاک 10 برقرار است.

 

تعریفی متفاوت از نقاشی

نمایشگاه آثار منصور نصرت‌نظامی با عنوان "پیله" در گالری سیحون برپاست. آثار نظامی کلاژی از مواد مختلف طبیعی و مصنوعی هستند که بر سطح بوم قرار گرفته و تابلویی سه بعدی را به وجود آورده‌اند. متریالی که بیشترین کاربرد را در این آثار دارد انواع نخ و پارچه است. نوارهای باریک پارچه‌ای که به هم گره خورده و سطحی متخلخل را به وجود آورده‌اند یا پارچه‌ای که روی سطح بوم کشیده شده و فرمی هندسی به وجود آورده است، نمونه‌ای از کاربرد این مواد هستند.

استفاده از مواد قابل بازیافتی مانند کاغذ و پلاستیک در کنار مواد طبیعی مانند هسته زردآلو، شاخه‌های بامبو و نخود، بخش دیگری از مواد به کار رفته در آثار نصرت نظامی هستند. او با کنار هم قرار دادن مواد طبیعی و مصنوعی ترکیباتی ایجاد کرده که فرم‌های گوناگون هندسی و سطوح رنگی در آنها دیده می‌شود و در نهایت مانند تابلوی آبستره‌ای رنگارنگ به چشم می‌آیند.

نمایشگاه آثار منصور نصرت‌نظامی در گالری سیحون

نظامی در آثار خود تعریف متفاوتی از نقاشی ارائه می‌دهد و برخلاف انتظار رایج از وجود رنگ بر سطح دو بعدی بوم، با استفاده از مواد آماده و رنگ زدن آنها به ایجاد ترکیب بندی‌هایی متفاوت می‌پردازد. بهره بردن از مواد مصرفی که به راحتی در دسترس همگان است و از نظر دیگران دارای ارزش خاصی نیستند و تبدیل آنها به اثر هنری، ویژگی اصلی آثار منصور نصرت نظامی است.

نمایشگاه آثار منصور نصرت‌نظامی با عنوان "پیله" تا 13 تیرماه در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، خیابان چهارم، پلاک 1 میزبان هنردوستان است.

 

 

رجوع به سنت‌های کهن هنری

نمایشگاه آثار فاطمه چاوشی با عنوان "یاد" در گالری فرمانفرما برپاست. چاوشی در این مجموعه چند دسته از آثار خود را به نمایش گذاشته است که هر کدام نمایانگر بخشی از سنت‌های تصویری ایران است. یک دسته از آثار او نقاشی‌های پشت شیشه هستند که موضوعاتی متنوع را به نمایش گذاشته‌اند. از گل و مرغ گرفته تا آدم‌ها و حیوانات هندسی برآمده از نقوش قالی، در این تصاویر دیده می‌شود. از سوی دیگر مهمانی‌های زنانه‌ای که یادآور داستان‌های شنیده شده از اندرونی پادشاهان ایرانی هستند، سوژه تعدادی از این تصاویر هستند.

در این نقاشی‌ها نشانه‌هایی از نگارگری مانند پلان‌بندی، نقوش زینتی و لباس‌های قدیمی به چشم می‌خورد اما نقاش تلاشی برای رعایت جزییات نکرده و تنها به نمایش فضای کلی تابلوهایی مانند شکارگاه، اندرونی و... پرداخته است. او حتی کتابت را هم وارد آثارش کرده تا پیوند تاریخی میان ادبیات و نقاشی ایرانی را بازنمایی کند. این کار هم به سادگی و با دست خطی که تلاش شده بهره‌ای از نستعلیق ایرانی داشته باشد، انجام شده است.

نمایشگاه آثار فاطمه چاوشی در گالری فرمانفرما

دسته دیگری از آثار چاوشی در فضایی متفاوت شکل گرفته اما ریشه مشترکی با آثار قبلی دارند. در این تابلوها که با اکریلیک روی بوم شکل گرفته‌اند باز هم زنان، گیاهان و اسلیمی‌ها به چشم می‌آیند اما شیوه پرداختن به آن‌ها و رنگ‌های به کار رفته در تابلوها فضای معاصرتری را به وجود آورده است.

نمایشگاه آثار فاطمه چاوشی با عنوان "یاد" تا 15 تیرماه در گالری فرمانفرما به آدرس تهران میدان هفت‌تیر، خردمند شمالی، کوچه اعرابی 2 برگزار می‌شود.