سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی ارسیا مقدم با عنوان "من فاخر نیستم" در گالری هما برپاست. در این مجموعه 12 تابلو به نمایش درآمده است که با موادی مانند اکریلیک، ماژیک، مداد، خودکار و... نقاشی شده‌اند. مقدم در گفتوگو با هنرآنلاین درباره این نمایشگاه گفت: آثاری که در طول یک سال گذشته انجام داده و به نمایش گذاشته‌ام شکل دهنده یک مجموعه نیستند، بلکه در طول چند سال می‌توان آثار من را دسته بندی کرد و موضوع‌های مختلفی مانند فضای خیابان، مهمانی، جاده و... را در آنها دید. در واقع هر نمایشگاه من یک تفکر خاص را پیگیری نمی‌کند ولی به مرور و در مدت چند سال آثار از نظر محتوا و حال و هوا قابل دسته‌بندی هستند.

مقدم درباره شلوغ بودن فضای آثار خود گفت: این فضا از ابتدا در آثارم بود و همیشه فیلم‌ها یا نقاشی‌هایی که فضای شلوغ دارند را دوست داشتم. نقاشی‌های امپرسیونیست‌ها از فضای مهمانی، طبیعت بی‌جان‌های براک و پیکاسو که عناصر هندسی زیادی در آنها وجود دارد، فیلم‌های دهه 20 و 30 میلادی و... بسیار مورد علاقه من هستند و از سوی دیگر فضای شلوغ بازار، کاریکاتور و انیمیشن را دوست دارم.

ارسیا مقدم

او با بیان اینکه نقاشی‌هایی که می‌کشد، ترکیبی از همه این چیزها است، افزود: گاهی فضایی از شهر تهران با رویاهای امپرسیونیستی و... ترکیب می‌شود و این تصاویر لایه‌لایه روی هم می‌افتند و در تابلوی من می‌آیند. این فضا برای من یک دنیای آشنا است که گاه بسیار ایرانی است و گاه نشانه‌های اروپایی در آن وجود دارد. اما در نهایت وطنی است که برای خودم ساخته‌ام و همه چیز آن برایم آشناست.

مقدم افزود: چیزهای بیگانه من را به وحشت می‌اندازد. برای همه ما نگرانی و استرس وجود دارد و هر کسی ممکن است فضای امنی برای خود درست کند که به آرامش برسد و از ناملایمات دوری کند.

او درباره تاثیر فضای اطراف در آثارش گفت: اتفاقات روزمره به صورت ناخودآگاه در کار هنرمند تاثیر دارد. شاید اتفاقات فعلی به صورت آشکار در تابلوی من حضور نداشته باشد اما سال‌ها بعد تاثیرات آن مثل یک خاطره در کارم می‌آید. خیلی اوقات سوژه‌هایی مانند جنگ، زلزله و... به ذهنم می‌رسد که درباره آنها نقاشی کنم اما من هنر را بالاتر از اتفاقات روزمره می‌دانم. در طول تاریخ، جنگ‌ها، حکومت‌ها، بلاها و... وجود داشته اما در نهایت آنچه باقی مانده، هنر است. در کار من شیطنت، عصیان و لجاجت وجود دارد و شاید جهان پیرامون در این حالات من به صورت ناخودآگاه تاثیر داشته باشد.

ارسیا مقدم

مقدم ادامه داد: من رویاپردازی، رومانتی‌سیسم و نگاه فانتزی را کم اهمیت‌تر از نگرش رئالیستی نمی‌دانم. لازم نیست اثر هنری لزوما نگرش رئالیستی داشته باشد و مستقیما از محیط اطراف تاثیر گرفته باشد. حتما رفتارهای منفی، شلوغی شهر و... در کار من هم تاثیر دارد اما فانتزی را پایین‌تر از نگرش اجتماعی و سیاسی نمی‌دانم. ضمن اینکه یک فانتزی ممکن است جنبه روانشناختی هم داشته باشد و حتی مالیخولیا در آن وجود داشته باشد.

نمایشگاه نقاشی ارسیا مقدم تا 5 تیرماه در گالری هما به آدرس خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک 8، واحد یک برگزار می‌شود.