سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی شهریار صمصام بختیاری در گالری گلستان، نمایشگاه نقاشی دنیا رستمی با عنوان "قاراچوخا اویان" در گالری ماه، نمایشگاه نقاشی دیجیتال آزاده تیموریان با عنوان "من" در گالری خط سفید و نمایشگاه آثار مریم رحیمی با عنوان "هایپر ایگو" در گالری شیرین سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

آدم‌های ساده و خطوط روان

نمایشگاه نقاشی شهریار صمصام بختیاری در گالری گلستان برپاست. صمصام در این مجموعه انسان را سوژه آثارش قرار داده و با فرم‌هایی ساده و روان، اجتماع افراد را به نمایش گذاشته است. بیشتر این افراد در فضای مشخصی قرار ندارند و زمینه ساده تابلوها باعث شده افراد در فضایی ناشناخته که تعلق به هیچ جغرافیایی ندارد، حضور داشته باشند. با وجود این نحوه پوشش آنها که تنها با چند تاش قلم به وجود آمده است، به مخاطب می‌فهماند که این افراد نه تنها ایرانی هستند بلکه به عشایر و اقوام گوناگون تعلق دارند.

در هیچ تابلویی انسان تنها دیده نمی‌شود و بودن در گروه، وجه شاخص زندگی انسان در نظر گرفته شده است. این اجتماعات دلایل مختلفی می‌توانند داشته باشند و در این میان آداب و رسوم قومی هم در تعدادی از این تابلوها قابل مشاهده است. رقص‌های آیینی که به مناسبت‌های مختلف توسط اقوام ایرانی انجام می‌شود در این آثار به چشم می‌آید و از سوی دیگر حضور زنان پشت دار قالی نماینده نوعی از زندگی در اقوام ایرانی است.

افتتاحیه نمایشگاه نقاشی‌های شهریار صمصام بختیاری در گالری گلستان

اما صمصام نگاهی هم به زندگی شهری داشته و گاه لکه‌های رنگ و سطوح را به گونه‌ای در کنار هم قرار داده است که معماری ساختمان یا فضای شهری از آن تداعی شود. این بار اشخاص حاضر در تابلوها انسان‌های شهرنشینی هستند که همچنان زندگی اجتماعی دارند اما گهگاه به تنهایی در میان جمع قدم برمی‌دارند.

شیوه کار صمصام با سادگی و آزادی همراه است و او بدون پرداختن به جزییات توانسته حس فیگورها را به خوبی به مخاطب منتقل کند. تنوع رنگی فراوانی در آثار این مجموعه دیده می‌شود و هنرمند سعی کرده تمامی رنگ‌ها را با ویژگی‌های حسی خاص خودشان در تابلوهای مختلف به کار بگیرد.

نمایشگاه نقاشی شهریار صمصام بختیاری تا 30 خرداد در گالری گلستان به آدرس دروس، خیابان شهید کماسایی، شماره ۳۴ ادامه دارد.

 

داستان‌های فولکلور مدرن

نمایشگاه نقاشی دنیا رستمی با عنوان "قاراچوخا اویان" در گالری ماه برپا شده است. رستمی در این آثار داستان‌های فولکلور را به تصویر کشیده و فضای روایی آثارش پر از موجودات خیالی است که در فضاهایی عجیب، آدم‌ها را احاطه کرده‌اند. جدال خیر و شر و توسل به راه‌های گوناگون برای دوری از آسیب‌ها، در این آثار دیده ‌می‌شود و با وجود اینکه مخاطب شناختی از داستان‌های فولکور مورد نظر نقاش ندارد، می‌تواند با دیدن المان‌های به کار رفته در تابلوها با موضوع آنها ارتباط برقرار کند.

رستمی از رنگ‌های محدودی در آثارش استفاده کرده و پالت رنگی او به آبی، اکر و سیاه محدود می‌شود. این فضای رنگی یکنواخت باعث ایجاد محیطی یک دست شده است که مخاطب را از شوک ناگهانی یا توجه خاص به یک اثر بازمی‌دارد. این یک‌نواختی در فضای بصری، روحیه‌ای کهن در تصاویر به وجود آورده که در تناسب با داستان‌های روایت شده است.

افتتاحیه نمایشگاه نقاشی دنیا رستمی در گالری ماه

اما رستمی یکنواختی بصری آثار را به شکلی دیگر از بین برده است. قاب‌های تغییر شکل یافته که از فرم مستطیل همیشگی تابلوهای نقاشی به دور است، باعث شده امکانات بصری متفاوتی در اختیار نقاش قرار بگیرد. این فرم‌ها گاه بیننده را به یاد حاشیه‌های مینیاتور انداخته و گاه مانند کتیبه‌ای تاریخی به نظر می‌رسند.

در کنار تصاویر گوناگون آدم‌ها، دیوها، حیوانات و... عنصری که در همه آثار به شکل‌های متنوع دیده می‌شود، فرم‌های هندسی تکرار شونده‌ای هستند که جلوه‌ای مدرن به تصاویر بخشیده‌اند. این اشکال از سویی ریشه در هندسه نقوش ایرانی دارند و از سوی دیگر شباهتی به آپ آرت پیدا می‌کنند.

نمایشگاه نقاشی دنیا رستمی با عنوان "قاراچوخا اویان" تا 12 تیرماه در گالری ماه واقع در خیابان آفریقا، بلوار گلستان، شماره ۲۶ میزبان هنردوستان است.

 

پیوند درون و بیرون

نمایشگاه آثار مریم رحیمی با عنوان "هایپر ایگو" در گالری شیرین برپاست. همه مجسمه‌های رحیمی یک سوژه را به تصویر می‌کشند، سردیس‌هایی که بر روی پایه قرار گرفته‌اند و هر کدام از آنها قرار است ویژگی خاصی را به مخاطب نشان دهند.

ایگو به معنای "من" است و هنرمند در این آثار ویژگی‌های درونیِ شخصیت افراد که منِ آنها را می‌سازد، به تصویر کشیده است. علایق و افکار انسان در این آثار شکلی مشهود یافته و تاثیرات آن در چهره افراد دیده می‌شود. همه مجسمه‌های این مجموعه زن هستند و هر کدام از آنها یکی از ویژگی‌های درونی زنان را نمایش می‌دهند. با نگاهی به این مجسمه‌ها می‌توان دریافت که همه این خصلت‌ها در وجود زنان نهفته است و مجموع آنها باعث شکل‌گیری شخصیت افراد می‌شود.

نمایشگاه آثار مریم رحیمی در گالری شیرین

رنگ‌های تند و زنده مجسمه‌ها اولین ویژگی‌ای است که به چشم می‌آید و پس از آن ویژگی‌های خاص هر کدام توجه مخاطب را جلب می‌کند. زنی با سر بزرگ، زنی که بر دهان او پوششی چسبیده و مانع حرف زدن او می‌شود، زنی با زیورآلات فراوان که این زیورها به بخشی از وجود او تبدیل شده‌اند و... هر کدام مانند الهه‌ای به نظر می‌رسند که از دل افسانه‌ها و اسطوره‌ها بیرون آمده‌اند.

نمایشگاه آثار مریم رحیمی با عنوان "هایپر ایگو" در گالری دو شیرین تا 13 تیر ادامه دارد. علاقه‌مندان می‌توانند به آدرس خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه 13 شماره 5 مراجعه کنند.

 

نمایشی از من

نمایشگاه نقاشی دیجیتال آزاده تیموریان با عنوان "من" در گالری خط سفید برپاست. آثار سیاه و سفید تیموریان که در نرم‌افزارهای کامپیوتری با استفاده از تلفیق عکس و طرح به وجود آمده‌اند، در واقع کلاژی از تصاویر مختلف هستند که با کنار هم قرار گرفتن آنها تصاویری جدید به وجود آمده است.

همانطور که از نام نمایشگاه برمی‌آید تیموریان در این آثار به ارائه تصاویری پرداخته که با محوریت خود او شکل گرفته‌اند. این تصاویر می‌توانند رویدادها، حس‌ها و موقعیت‌های مختلف را نمایش دهند که هر کدام ارتباطی با هنرمند دارد. در بعضی از تصاویر حضور فیگور انسان واضح است و با تماشای زنی که در فضاهای مختلف قرار گرفته می‌توان به تجسم شرایط او پرداخت.

افتتاحیه نمایشگاه نقاشی دیجیتال آزاده تیموریان در گالری خط سفید

خطوط لرزانی که مانند صاعقه به بدن زن برخورد کرده‌اند از یکسو و بال‌های بزرگی که او را به سمت آسمان می‌برند از سوی دیگر می‌توانند نمایانگر شرایط گوناگون در مقاطع زندگی کاراکتر موجود در تابلوها باشند.

اما در تعداد دیگری از تصاویر حضور فیگور بسیار کمرنگ شده و آنچه دیده می‌شود فضای اطراف است که بر پیکر او غالب شده. زمینه این تصاویر با استفاده از بافت‌های متنوعی شکل گرفته است که گاه حاصل از تکرار جزییاتی از عناصر طبیعی هستند.

حذف رنگ از آثار تیموریان باعث شده است هرگونه جاذبه بصری ناشی از تنوع رنگی از بین برود و مخاطب تنها این امکان را دارد تا با جست و جو در میان سیاهی و سفیدی به کشف مفاهیم مورد نظر هنرمند بپردازد.

نمایشگاه نقاشی دیجیتال آزاده تیموریان تا 4 تیر در گالری خط سفید به نشانی خیابان ولیعصر، روبروی جام جم، کوچه پروین، پلاک22 برگزار می‌شود.