سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار مولتی مدیا مریم فرشاد با عنوان "رویای سپید" در ویستا پلاس برپاست. فرشاد در گفت و گو با هنرآنلاین درباره این نمایشگاه گفت: این آثار بازنمایی یک خواب و رویا است و در واقع تجربه شخصی‌ام از یک رویا با تکنیک‌های دیجیتال بازسازی شده است تا این رویا را با دیگران به اشتراک بگذارم.

فرشاد افزود: رویای من در باره "میگالو" نادرترین نژاد و تنها نهنگ سفید در جهان است که در قالب یک پروژه چند رسانه‌ای درآمده است. همه ما تجربه خواب دیدن و تعریف کردن آن خواب برای دیگران را داریم و در این نمایشگاه هم من قصد دارم خوابم را برای عده بیشتری تعریف کنم.

او درباره ویدئوآرتی که به نمایش درآمده است گفت: تصاویر ویدئو کاملا با تکنیک‌های دیجیتال در نرم‌افزارهایی که برای ساخت فضای سه بعدی وجود دارد طراحی شده است. از هیچ تصویر واقعی در این ویدئو استفاده نکردم و همه چیز دوباره بازسازی شده است چون می‌خواستم با ویدئو و موسیقی ساده‌ای که همراه با صدای نهنگ سفید است، یک حرکت خیلی ساده ایجاد کرده و ریتم خواب را نمایش دهم.

فرشاد با اشاره به اینکه از فیلم‌های مستند درباره این نهنگ استفاده نکرده است افزود: قصد نداشتم اشاره مستقیم به موضوع داشته باشم و در عین حال می‌خواستم نگاه شخصی خود به این موضوع را نشان دهم. بنابراین از فیلمی که افراد دیگری تهیه کرده‌اند استفاده نکردم و فضای سه بعدی را با نرم افزار به وجود آوردم.

فرشاد افزود: بخش دیگری از نمایشگاه به ارائه یک آرتیست بوک اختصاص دارد. در این اثر بیننده وارد فضای خواب می‌شود و می‌تواند روایتی که در کتاب هست را دنبال کند. او می‌تواند تخیل خود را به کار بگیرد و در فضاسازی این اثر شریک شود.

او با اشاره به اینکه کتاب از سه بخش تشکیل شده است افزود: بخش اول به متنی شاعرانه اختصاص دارد که درباره خواب من و تجربه مواجه شدن با نهنگ سفید است. بخش دوم دارای عکس‌هایی واقعی از این نهنگ نادر است که به ندرت دیده شده و من از روی ویدئوهای موجود از این نهنگ آنها را تهیه کردم. بخش سوم عکس‌هایی از تخت خواب و ملحفه است که با نورپردازی و فرم‌های به وجود آمده، فضای زیر آب و موج‌های دریا را تداعی می‌کند. ارتباط بدن نهنگ با آب دریا در بخش قبلی دیده می‌شد، ولی این بار به جای نهنگ خود من هستم که در آن فضا قرار دارم و انگار من با نهنگ یکی شده‌ام.

گفتنی است نمایشگاه میکس مدیا مریم فرشاد با عنوان "رویای سپید" در گالری ویستا تا 4 تیر به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک11 میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.