سرویس تجسمی هنرآنلاین: اولین جشنواره سراسرى طراحى نوجوانان با عنوان "سالانه طراحى نوجوان"  توسط  "خانه هنر خرد" برگزار خواهد شد. این سالانه اولین عرصه رقابتى نوجوانان ایرانى در زمینه طراحى است که به منظور کشف و حمایت از مستعدین این حوزه شکل گرفته است. مژگان بختیاری، نقاش و دبیر سالانه طراحی نوجوان در گفت و گو با هنرآنلاین درباره نحوه شکل‌گیری این رویداد گفت: در سال‌های اخیر اتفاقاتی در فرآیند آموزش و توجه به هنر کودک به وجود آمد و از سوی دیگر در بخش جوانان هم رخدادهای گوناگونی وجود دارد، اما در بخش نوجوان هیچ رویداد هنری وجود ندارد و این موضوع می‌تواند سبب شود نوجوانان علاقه‌مند به هنر راه خود را گم کنند. بنابراین برگزاری این سالانه را به خانه هنر خرد پیشنهاد دادم و موضوع طراحی را برای آن انتخاب کردیم.

بختیاری ادامه داد: طراحی زبان مشترک همه هنرهای تجسمی و دیداری است. عنوان نقاشی را به این رویداد اضافه نکردیم چون در آن صورت فقط طراحی در حوزه نقاشی دیده می‌شد، ولی ما می‌خواهیم هر چیزی که مرتبط با طراحی است در این سالانه دیده شود و نه فقط آنچه در خدمت نقاشی است.

او درباره نحوه انتخاب آثار برگزیده گفت: پس از انتخاب اولیه آثار، نمایشگاهی از آثار منتخب از 29 تیر به مدت دو هفته در گالری اعتماد باغ نگارستان برگزار می‌شود و در این مدت هیئت داوران آثار برگزیده را انتخاب می‌کنند. اما با توجه به اینکه در رده سنی نوجوان انتخاب نفرات اول تا سوم کار خوشایندی نیست و ممکن است تاثیرات بدی برای شرکت‌کنندگان داشته باشد، قصد داریم گروه‌های برگزیده را انتخاب کنیم. بنابراین در بخش‌های مختلف تکنیکی، موضوعی و... افرادی انتخاب شده و از طرف خانه هنر خرد برای آنها جوایز غیر نقدی مانند ابزار کار، فرصت مطالعاتی و... در نظر گرفته می‌شود.

32487932_118585425685936_5684062923295555584_n

دبیر سالانه طراحی نوجوان افزود: هیچ محدودیتی در نوع آثار دریافتی وجود ندارد و هرچه در حوزه طراحی برای نقاشی، تصویرسازی، انیمیشن و... قرار بگیرد با هر مدیایی امکان شرکت در فراخوان را دارد. تنها محدودیت این فراخوان شرط سنی 14 تا 18 سال است.

بختیاری ادامه داد: نوجوانانی که اثر آنها به نمایشگاه راه پیدا کند از طرف خانه هنر خرد گواهینامه حضور در سالانه دریافت می‌کنند و یک اثر از آنها در کتاب سالانه به چاپ می‌رسد.

گفتنی است علاقه‌مندان برای شرکت در نخستین سالانه طراحی نوجوان می‌توانند تا 20 خرداد تصویر آثار خود را به نشانی Info@kheradarthouse.com ارسال کنند یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۱۲۲۱۷۱۵۴۹ تماس بگیرند.