سرویس تجسمی هنرآنلاین: آیین رونمایی از ثبت ملی مکتب نستعلیق میرعمادالحسنی همزمان با هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه‌ها در کاخ سعدآباد برگزار شد. در این مراسم محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌های کشور، کیا پارسا سرپرست مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، غلامحسین امیرخانی رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران و هنرمندانی همچون علی شیرازی، احمد فلسفی، محمد سلحشور و... حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم کیا پارسا با اشاره به اینکه مردادماه 1396 پرونده ثبت ملی مکتب نستعلیق میرعماد تکمیل شد و پس از بررسی داوران به ثبت ملی رسید، گفت: یکی از ارزشمندترین میراث ماندگار فرهنگ ایرانی، خط نستعلیق است. متولیان فرهنگ و هنر در طول زمان توانسته‌اند مکتب میرعماد را در فهرست شکوهمند مفاخر ایرانی ثبت کرده و به آیندگان انتقال دهند. میرعماد مشهورترین کاتب عصر صفوی است که با پشتوانه فرهنگ دلاورمردان عرصه خوشنویسی قوت گرفت و هویت ایرانی را به ظهور کشید. پس از آن 4 قرن به طول انجامید تا این مکتب با قلم هنرمندانی مانند کلهر، عمادالکتاب و... عرضه شد تا همچنان نام میرعماد در یادها بدرخشد.

محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌های کشور نیز در ادامه مراسم گفت: سرمایه‌های اجتماعی، سرمایه‌هایی هستند که هیچ چیز نمی‌تواند آنها را از بین ببرد. ادیبان و هنرمندان سرمایه‌های اجتماعی هستند و از این نظر کشور ما یکی از ثروتمندترین جوامع بشری به حساب می‌آید. سهم ما در هنر زیبانویسی به طومار بلندی از هنرمندان خوشنویس می‌رسد که تک تک آنها سرمایه‌های اجتماعی هستند.

کارگر افزود: ایرانی‌ها در طول تاریخ عقیده داشتند که تمام عناصر کاربردی زندگی آنها باید در اوج زیبایی باشد و هر بستری را برای انتقال هنر مورد استفاده قرار می‌دادند. خط به عنوان یک عامل جدی برای انتقال مفاهیم، در بستر فرهنگ ایرانی قرار می‌گیرد و به زیبایی آن بسیار توجه می‌شود. امروز جمع شدیم تا گنجینه مکتب میرعماد را به عنوان یکی از سرمایه‌های اجتماعی در این مکان زیبا قرار دهیم تا این آثار با ارزش به مردم ایران و جهان معرفی شود. امیدواریم که روزی این آثار در یونسکو نیز به ثبت جهانی برسند.

غلامحسین امیرخانی رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران سخنران بعدی مراسم بود. او با اشاره به اینکه میرعماد استاد بی‌بدیلی است که مقام و جایگاه او در تذکره‌ها نوشته شده است افزود: ابعاد مختلف شخصیت میرعماد باعث شده است که او میان رجال تراز اول فرهنگ و هنر ایران قرار بگیرد. معلم بودن او در تاریخ هنرخوشنویسی نظیر ندارد و او به گونه‌ای معلم بود که توانست استادان طراز اولی را تربیت کند که به قله‌های ماندگاری دست یافتند.

امیرخانی افزود: در شرق و غرب دنیای فرهنگی آن روزگار نقش معلمی میرعماد بسیار چشمگیر بود و این تاثیر را می‌توان در حکومت عثمانی و استانبول امروز هم دید. کتیبه‌هایی که توسط شاگردان غیرمستقیم میرعماد به وجود آمده است آنقدر چشم‌نواز هستند که نظیر آنها در ایران ما هم کمتر دیده می‌شود. میرعماد علاوه بر اینکه خودش به حد اعلای هنر رسید، از طریق تعلیم و تربیت هم بسیار تاثیرگذار بود.

این هنرمند خوشنویس ادامه داد: آثار میرعماد همیشه در حال رشد و تعالی بوده و این نشان دهنده خلوص و اراده در کار این استاد است. امروزه هم جایگاه و اهمیت معلمی باید مورد توجه قرار بگیرد چون حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی در جوامع مختلف مشروط بر این است که جایگاه معلم درست شناخته شود.

امیرخانی با اشاره به اهمیت موزه‌ها گفت: متاسفانه شاهد هستیم که جوانان حضور چندانی در موزه‌ها ندارند و فضای آن نمی‌تواند مخاطبان را جذب کند. مسئولان باید برای موزه‌ها برنامه‌ریزی کنند تا جوانان جذب آن شوند و در عین حال موزه برای آنها شناخت ایجاد کند و لایه‌های درونی آن هنر برای بیننده آشکار شود. باید این برنامه‌ها جدی‌تر پیگیری شود تا این آسان‌پذیری که در جوامع جریان یافته است به معناگرایی و بیدار شدن وجدانی که مسئولیت اجتماعی را در وجود افراد جریان می‌دهد، منجر شود.

در پایان این مراسم موزه میرعماد مورد بازدید حاظران قرار گرفت. در این موزه یک سالن به آثار میرعماد اختصاص یافته و در بخش‌های دیگر آن آثاری از هنرمندانی همچون فتحعلی حجاب شیرازی، فتح‌الله میرزا شعاع السلطنه، درویش عبدالمجید طالقانی، سیدعلی نیاز، عبدالجواد عنقا، میرزا غلامرضا اصفهانی، میرزا رضا کلهر، میرعلی تبریزی و... از دوره‌های صفوی، تیموری، زندیه و... به نمایش درآمده است.