سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار آینه‌کاری بابک سلیمانی با عنوان "بی‌کران" در گالری آریانا برپاست. سلیمانی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این مجموعه گفت: آثار من اقتباسی از اجرام آسمانی هستند و هفت اثر را در این نمایشگاه ارائه داده‌ام که 6 اثر از آنها دیواری هستند و یک اثر بر روی زمین قرار دارد.

سلیمانی افزود: آثار من نام‌هایی مانند منظومه شمسی، کهکشان راه شیری و... دارند و می‌خواستم عظمت و بزرگی جهان را در آینه نشان دهم. البته منظورم آینه‌کاری سنتی نیست، بلکه از آینه به عنوان متریالی برای بیان مفاهیمی مانند وسعت، و بی‌کرانی جهان استفاده کرده‌ام.

او با اشاره به اینکه طراحی و ساخت این آثار نزدیک به دو سال زمان برده است گفت: در نمایشگاه قبلی‌ام هر کدام از آثار حداکثر از 200 تکه آینه تشکیل شده بودند. اما در این مجموعه کارها از 980 تا 2000 تکه آینه ساخته شده‌اند.

سلیمانی درباره آشنایی خود با آینه‌کاری گفت: حدود 6 سال است که با آینه کار می‌کنم. با توجه به اینکه تحصیلات من در زمینه دکوراسیون داخلی است از آینه استفاده زیادی در کارهایم می‌کردم و به این ماده علاقه زیادی داشتم. کارگاهی در خانه خودم ایجاد کردم تا به ساخت آثار آینه بپردازم و حتی ابزار خاصی را هم برای این کار اختراع کردم.

او با اشاره به اینکه فیلمی از مراحل کار او در نمایشگاه وجود دارد تا مخاطبان با این کار بیشتر آشنا شوند افزود: کار با آینه ویژگی‌های خاصی دارد که باید رعایت شوند. این سازه‌ها باید مانند بال هواپیما سبک و محکم باشند و طراحی هندسی در آنها اهمیت زیادی دارد. من ابتدا نقشه کار را با دست می‌کشم و بعد اعداد و ارقام را در نرم‌افزارهای مهندسی محاسبه می‌کنم. سپس آینه‌ها را می‌برم و قسمت به قسمت آنها را می‌سازم و صبر می‌کنم تا پس از خشک شدن یک بخش، قسمت بعدی را آغاز کنم.

سلیمانی ادامه داد: بزرگترین کار این مجموعه که "سنگی از ماه" نام دارد در حدود 6 ماه زمان برد و با آزمون و خطای زیادی همراه بود. گاه مجبور می‌شدم بخشی از آینه‌ها را جدا کرده و دوباره به اول کار برگردم. ظرافت و دقت در این آثار بسیار مهم است و کار نهایی باید در حدی باشد که خودم را راضی کند تا بتوانم آن را نمایش دهم.

گفتنی است نمایشگاه آثار بابک سلیمانی تا 3 اسفند از ساعت 11 تا 20 در گالری آریانا به نشانی خیابان فیاضی (فرشته)، شماره 9 ادامه دارد.