سرویس تجسمی هنرآنلاین: مرضیه جعفرپور، درباره اجرای اثر "رسیدن" در دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این اثر یک کار چیدمان است که توسط گروه نیب و بر مبنای کتاب "عقل سرخ" اثر شیخ شهاب‌الدین سهروردی شکل گرفته است.

او درباره شکل‌گیری ایده اجرای این چیدمان توضیح داد: در کتاب "عقل سرخ" سهروردی موانعی را برای رسیدن بشر به وجود و ماهیت اصلی خود مطرح کرده است که شامل ابعاد روحانی و مادی زندگی می‌شود اما برای ما و این چیدمان مبنا رسیدن به روحانیت وجود انسان است.

این هنرمند تصریح کرد: در کتاب "عقل سرخ" موانع یاد شده در هفت مرحله خلاصه می‌شوند اما ما آن‌ها را با استفاده از المان‌ها و سمبل‌های مختلف به یک مرحله تخصیص دادیم و مفهوم موانع موجود را به شکلی واحد ارائه کردیم.

جعفرپور درباره سمبل‌های موجود در این اثر گفت: در بخشی از این چیدمان ما از کلونی بادکنک‌ها استفاده کردیم، زیرا بادکنک‌ها سمبل مشکلات زودگذر زندگی انسانی است که به راحتی و با تلنگری قابل از بین رفتن هستند؛ البته این بادکنک‌ها با نور قرمزی که خود بیانگر مشکلات و سختی‌های زندگی مادی انسانی است، همراه شده تا بیشتر عبور از مرحله مادی را برای مخاطب به تصویر درآورد.

گروه نیب

او افزود: در این اثر ما از آینه و صندلی استفاده کردیم تا مخاطب هنگام نشستن بر روی آن و نوری که از بالا طراحی شده، گذر از بادکنک‌ها یعنی مشکلات زندگی و حرکت به سمت درون و وحدانیت هستی که همان آرامش است، را بیشتر احساس کند.

این هنرمند تصریح کرد: از آنجایی که "رسیدن" اثری چیدمانی است و ما باید آن را در محل نمایش اجرا می‌کردیم، بالغ بر دو روز به طول انجامید.

جعفرپور جشنواره هنرهای تجسمی فجر را اتفاق مثبت و مبارکی برای این حوزه دانست و اظهار کرد: این نخستین دوره‌ای است که گروه ما در جشنواره حضور دارند اما به نظرم تداوم این جشنواره و اجرای آن طی سال‌های متمادی اتفاق مبارکی و قابل تحسینی است.

او توجه به بخش هنرهای معاصر و جدید را یک نیاز در جامعه امروز دانست و گفت: هنرهای نوینی چون چیدمان در دنیای تجسمی امروز، نقش بسیار پررنگی دارند به همین خاطر امیدوارم که در دوره‌های آتی این رویداد مهم هنری، شاهد گسترده شدن حضور چنین بخش‌هایی و کمرنگ شدن محدودیت‌ها باشیم.

گروه نیب

بر اساس این گزارش، علیرضا میرانجم، میلاد ابراهیمی، آیدا میرزاخانی، پوریا اخوان، اسماء احمدی، نگار ملکی و مرضیه جعفرپور اعضای گروه نیب هستند که با اثر "رسیدن" در دهمین جشنواره تجسمی فجر حضور دارند.