سرویس تجسمی هنرآنلاین، رضا قره‌باغی، هنرمند مجسمه‌ساز دهمین دوره جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی را رو به رشد کیفی خواند و در‌این‌باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: جشنواره در حال طی کردن مسیر درست است، به همین خاطر می‌توان گفت رشدی کیفی را تجربه می‌کند، اما باید در این راستا دقت داشت این رشد تبدیل به امری کاذب نشود.

او ادامه داد: هر چقدر مسیر جشنواره بیشتر پیش می‌رود، این عرصه نیازمند برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای تأثیرگذاری ژرفتر در جامعه است.

این هنرمند بر لزوم توجه به هنرهای جدید تأکید کرد و گفت: جشنواره تجسمی باید به سمت هنرهای جدید بیشتر سوق پیدا کند و از شاخه‌هایی چون کاریکاتور، تصویرسازی، سفال و رشته‌هایی تخصصی که هر کدام چارچوب مربوط به خود را دارند، فاصله بگیرد. در واقع جشنواره باید با حرکت به سمت هنرهای جدید فضایی را برای تفکر به هنرمندان بدهد زیرا در غیر این صورت فضای جشنواره سر درگم و آشفته می‌شود.

قره‌باغی از نمایش یک اثر در این جشنواره خبر داد و بیان کرد: در این دوره جشنواره من یک اثر چیدمان را با عنوان "سرزمین پدری‌ام همان‌جاست" ارائه کرده‌ام که بر مبنای محیط و اقلیم اجرا شده است.

او توضیح داد: این اثر یک چیدمان حجمی است که از 91 استوانه فرم یافته تشکیل شده و با یک تصویر دیجیتال فرش ترکیب شده است.

این هنرمند ادامه داد: در این اثر استوانه‌ها تداعی‌گر لوله‌های نفت و پالایشگاهی هستند که در خاطرات کودکی من از آبادان جای دارند و من از دیرباز آن‌ها را به عنوان سمبل جنوب به خاطر می‌آورم.

قره‌باغی درباره دلیل استفاده از فرش در این چیدمان گفت: فرش به کار رفته در این چیدمان، اثری است که از خانه پدری من به یادگار مانده و به نوعی بیانگر فضای گذشته است. ترکیب سوله‌ها با فرش یک فضای خاص ذهنی را تداعی می‌کند که اشاره به محیط، اقلیم و منطقه‌ای مربوط به خاطرات ما از دیروز تا امروز دارد.

رضا قره باغی

او درباره مدت زمان اجرای این پروژه توضیح داد و بیان کرد: طراحی این پروژه نزدیک به شش ماه طول انجامید و پس از آن من این اثر را برای نخستین بار در جشنواره هنرهای تجسمی فجر اجرا کردم.

این هنرمند تصریح کرد: من در مسیر طراحی این اثر به سرزمین، خاک، ریشه‌ها، هویت و مسائلی که در زندگی یک انسان نقش دارد اندیشیدم و سعی کردم که آن را با المان‌ها و سمبل‌هایی آشنا به تصویر بکشم.

نمایش آثار دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر تا 4 اسفندماه در مرکز هنرهای صبا ادامه دارد.