به گزارش هنرآنلاین، "هفته‌نامه خودرو امروز" با هدف ترغیب هنرمندان حرفه‌ای به تولید آثار هنری ارزشمند در حوزه خودرو، خلق آثاری با نگاه ویژه به نقش خودرو در زندگی و کشف استعداد‌های هنری جوان و ویژه در حوزه صنعت خودرو و حمل و نقل جشنواره عکس و کارتون خودرونما را برگزار کرد و نمایشگاه آثار این جشنواره چهارم بهمن در گالری پردیس ملت گشایش یافت.

بهرام عظیمی عضو هیات انتخاب و داوری جشنواره عکس و کارتون خودرونما گفت:  هر خودروسازی باید تاکنون جشنواره‌ای مانند جشنواره خودرونما را طراحی و برگزار کرده باشد اما چون سیستم تولید، عرضه و واردات خودرو در کشور ما با همه جای دنیا فرق دارد، چندان نمی‌توان از خودروساز توقع داشت که جشنواره فرهنگی، هنری برگزار کند.

عظیمی افزود: جشنواره عکس و کارتون خودرونما برای هنرمندان مضمون و موضوع آشنایی دارد، تنوع موضوعی دارد و هنرمندان در این جشنواره به آسانی می‌توانند به موضوعاتی دست یابند و هر آنچه به خودرو ارتباط دارد، می‌تواند سوژه هنرمندان برای این جشنواره باشد. از سوی دیگر مخاطب غیرهنری نیز می‌تواند با این جشنواره ارتباط برقرار کند، چون موضوعی است که برای همه قابل فهم است.

داور جشنواره خودرونما گفت: جشنواره‌هایی مانند جشنواره خودرونما به سرعت نمی‌توانند تاثیرگذار باشند بنابراین در درازمدت به نتیجه می‌رسد. این جشنواره به شرطی که تداوم یابد و اصولی اجرا شود در درازمدت می‌تواند فرهنگ‌سازی کند. اما جشنواره می‌تواند توجه مردم، تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو را به این موضوع جلب کند که گروهی و جشنواره‌ای به بخش فرهنگی خودرو توجه دارد. البته جشنواره عکس و کارتون خودرونما نمی‌تواند هیچ تاثیری روی خودروساز ایرانی داشته باشد.

عظیمی در ادامه گفت: وقتی از فرهنگ‌سازی در زمینه خودرو گفته می‌شود، به رانندگی و نوع استفاده از خودرو توجه می‌شود. در حدود 20 سالی که با موضوع خودرو درگیر بودم و در جشنواره‌های انیمیشن و کارتون داور یا شرکت کننده بودم، متوجه شدم که مردم از این موضوع استقبال می‌کنند و این جشنواره‌ها و آثار تا اندازه‌ای می‌توانند فرهنگ‌سازی کنند. البته وقتی انیمیشنی ساخته و از تلویزیون پخش می‌شود، فرهنگ‌سازی وسیع‌تر انجام می‌شود اما در جشنواره مخاطب محدودتر است ولی با فراگیری رسانه‌های مجازی و اجتماعی آثار و نتایج این جشنواره می‌تواند در فضای مجازی بسیار دیده شود.

واحدهای صنعتی که عمرشان پایان یافته به مراکز هنری تبدیل شوند

مجتبی آقایی داور رشته عکس این جشنواره گفت:  امروزه در دنیا مرسوم است که واحدهای صنعتی که عمرشان به پایان رسیده است تغییر کاربری می دهند و به یک فضا و مرکز هنری تبدیل می شوند که در ایران هم این اتفاق افتاده است.

آقایی در ادامه گفت: این موضوع رویکرد مناسبی است که واحدهای صنعتی که عمر تولید و فعالیت‌شان پایان یافته به مجموعه هنری تبدیل شوند و یا از ضایعات خودروها استفاده و آثار هنری حجمی و ... تولید شود و در فضاهای شهری نصب شود که این روند می‌تواند ارتباطی مستمر را بین مخاطبان و صنایع خودرو حفظ کند.

آقایی افزود: امروزه صنعت خودرو پیوند مستقیمی با هنر دارد و این پیوند در جنبه‌های مختلف دیده می‌شود. از یک جنبه طراحی صنعتی که یک رشته دانشگاهی است و در صنعت خودرو فقط به کاربری توجه نمی شود بلکه جنبه‌های هنری و زیبایی از مولفه‌های طراحی آن است و خودرو به عنوان جزیی از مبلمان شهری و کالایی با ارزش‌های هنری تلقی می‌شود. از سوی دیگر در تبلیغات بر جنبه‌های زیبایی تاکید می‌شود. برندی که در صنعت خودرو حق بیشتری از نظر زیبایی شناسی و تامین سلیقه‌های مصرف کننده در نظر بگیرد، موفق‌تر است.

داور بخش عکس جشنواره خودرونما ادامه داد: به مرور جامعه مطالبه می‌کند و این مطالبه نیز بیشتر از نظر فرهنگی و هنری و زیبایی‌شناسی است. با این نگاه فعالیت‌های فرهنگی، هنری که این نیاز را هدف قرار می‌دهند می‌توانند با مشارکت افرادی که دارای ایده هستند و هنرمندانی که می‌توانند ایده‌های خود را به کمک صنعت خودرو بیاورند، این خلا را پر کنند. جشنواره عکس و کارتون خودرونما می‌تواند تلاش برای پرداختن به این خلا باشد. هرچند این جشنواره در دوره نخست ظرفیت عکس و کارتون را به عنوان بخش‌هایی که قابلیت انتشار را دارند، مورد توجه قرار داده است اما جشنواره می‌تواند در آینده از ظرفیت‌های دیگر که به فرهنگ‌سازی عمومی و ارتقای مطالبات صحیح مصرف کنندگان کمک می‌کند، مانند شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های اجتماعی بهره بگیرد و از ظرفیت سایر بخش‌های هنرهای تجسمی استفاده کند.

جشنواره خودرونما یک تلنگر برای صنعت خودروی کشور است

مسعود زنده روح کرمانی عضو هیات انتخاب و داوری بخش عکس این جشننواره گفت: بخش صنعت و صنعت خودرو باید از لاک و پوسته خود بیرون بیاید، در همه جای دنیا هنر با صنعت آمیخته است و صنعت از هنر استفاده می‌کند. صنعت خودرو هم برای تولید و هم برای فرهنگ‌سازی استفاده از خودرو، از هنر استفاده می کند. اما فاصله بین تفکر فرهنگی، هنری و استفاده از هنر در صنعت ما بخصوص در صنعت خودرو بسیار زیاد است. به تاثیر فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی خودرو و اینکه خودرو می‌تواند ساختار زندگی را تغییر دهد، فکر و توجه نکرده‌ایم. تا زمانی که در صنعت خودرو به این مسایل توجه نشود فقط از یک سو یک تولیدکننده ایم و از سوی دیگر مصرف کننده‌ایم.

زنده روح افزود: درِ صنایع ما برای هنرمندان و جامعه بسته است، تولیدهای ما چندان نگاه زیباشناسانه ندارند. جشنواره عکس و کارتون خودرونما می‌تواند فضایی باشد که صنایع خورو دریابند که می‌توان از زوایای فرهنگی، هنری به خودرو نگاه کرد، هرچند ممکن است در نخستین دوره جشنواره این نگاه ایجاد نشود. ضرورت دارد که فاصله صنعت و هنر برداشته شود و جشنواره خودرونما یک تلنگر برای صنعت خودروی کشور است که فضای گسترده فرهنگی در استفاده از خودرو ایجاد شود و جاذبه های مغفول مانده هنری در صنعت خودرو مورد توجه قرار گیرد.

جشنواره می تواند تلنگری درباره آلودگی هوا، ترافیک و نبود فرهنگ مناسب باشد

جاوید نیک پور عضو هیات انتخاب و داوری بخش عکس گفت:  از نظر اجتماعی ما در کشوری زندگی می‌کنیم که همیشه با مسایلی مانند ترافیک، آلودگی هوا و ... مواجه هستیم  و در اینجا وظیفه عکاسی مستند فارغ از بیان اجتماعی، مستند کردن موضوع است. امیدواریم در جشنواره خودرونما عکس‌هایی ارائه شود که این مسایل در آنها دیده شود و از این عکس‌ها برای بهبود شرایط استفاده مناسبی شود.

نیک‌پور در ادامه گفت: خودرو در ساختار عکس حوزه گسترده‌ای است، بخشی عکس تبلیغاتی در صنعت خودرو است که صنایع بزرگ خودرو در این زمینه فعال هستند و از عکس در تبلیغات استفاده می‌کنند. اما بخشی هم حوزه اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است و امیدواریم عکس‌های مستند که خودرو در آن نقش دارد، در جشنواره ارائه شود. موضوع آلودگی، خانواده و خودرو، ترافیک و ... از این موارد است. امیدواریم که جشنواره خودرونما که دغدغه کاهش فاصله بین هنر و صنعت را دارد فضایی برای نمایش این آثار باشد.