سرویس تجسمی هنرآنلاین، مرتضی گودرزی دیباج، هنرمند نقاش اعتراضات اخیر را حاصل نارضایتی مردم دانست و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: عدم رضایت از وضعیت موجود معطوف به مسائل اقتصادی و معیشتی مردم است که با شیب ملایمی از چندین سال پیش آغاز شده لذا نمی‌توان آن را مربوط به دولت فعلی دانست زیرا روند آن از سال‌ها قبل آغاز شده است.

او ادامه داد: در طول سال‌های گذشته، آرام آرام قدرت خرید، زندگی و مسائل رفاهی مردم کاهش پیدا  کرد لذا اگر کسی بخواهد این مسائل را انکار کند یا غافل است یا به عمد خود را غافل نشان می‌دهد.

این هنرمند تصریح کرد: واقعیت این است که مردم در زندگی روزمره تحت فشار شدیدی برای تأمین معیشت خود هستند. این فشار در تمام عرصه‌ها وجود دارد لذا می‌توان گفت که از هزینه‌های آب و برق گرفته تا اجاره‌های مسکن و خوراک، اقشار مختلف تحت فشار هستند و به جز دسته کوچکی از مرفهین، اغلب جامعه با مشکل رو به رو هستند.

گودرزی دیباج، عدم توجه مسئولان به خواسته‌های مردم را عامل اعتراضات اخیر خواند و افزود: متأسفانه بسیاری از مسئولان نسبت به مشکلات اقتصادی جامعه بی‌توجهی کردند و یا اینکه با توجیه و بازی با واژه‌ها سعی کردند که این مسائل را نادیده بگیرند.

او تأکید کرد: بسیاری از مسئولان گران شدن اجناس و کالاهای داخلی را با نظام جهانی مقایسه می‌کنند، این در حالی است که هیچ توجهی به درآمد جهانی و قیاس آن با شرایط داخلی وجود ندارد.

این هنرمند بیان کرد: شکی ندارم که عده‌ای در کنار مسئولان حضور دارند که  به آن‌ها آدرس و مشاوره اشتباه می‌دهند.

گودرزی دیباج ریشه اعتراضات اخیر را نتیجه عدم توجه به انتقادات دانست و گفت: اگر دقت کرده باشی و به ده سال قبل بازگردیم، می‌بینیم که این تذکرات، همان نقدها و مطالبی است که بارها در قالب نامه‌ها، مصاحبه‌ها، نشست‌ها و حتی گردهمایی‌های محدود در جلوی برخی از مراکز رسمی کشور بیان شده که به آن توجه نشده و کار را به اینجا کشانده است.

او افزود: وقتی بارها در قالب‌های مختلف تذکر داده می‌شود اما صرفاً پاسخ بی‌توجهی است، شرایط تبدیل به این چیزی می‌شود که امروز به وجود آمده است.

این هنرمند نقاش تأکید کرد: پایه این اعتراضات و مطالبات کاملاً واقعی و خواسته مردم است لذا این‌گونه نیست که آن را به قشر خاصی منتصب کنیم اما اگر بهره‌برداری‌های این ماجرا را نگاه کنیم می‌بینیم که هر حفره و خلائی در کشور فرصتی برای دشمن است.

گودرزی دیباج تصریح کرد: اگر به این ماجرا توجه نکنیم که گرگ‌های درنده در مرزهای ما طی این چهار دهه اخیر، همواره آماده دریدن مردم ما بودند، غفلت است. این دشمنی‌ها همیشه خواهد بود اما باید همواره مراقب باشیم تا سیستم رسمی ما با ساده‌اندیشی، غفلت، بازی با واژه‌ها و ندیدن واقعیت‌ها بهانه به دست دشمن ندهد.

او بر لزوم حضور مسئولان در بین مردم تأکید کرد و گفت: ما انتظار داریم که مسئولان در خیابان حاضر شوند و بین مردم زندگی کنند تا درگیری این اقشار را در مسائل ساده معیشتی و مشکلات مسکن که کمر مردم را خرد کرده است، دریابند.

این هنرمند ادامه داد: بسیاری از مردم به ظاهر حقوق‌بگیر هستند، اما با سیلی صورت سرخ می‌کنند. ما با جمعیت فراوانی نیمه گرسنه رو به رو هستیم که ظاهراً شغل دارند اما نمی‌توانند هزینه‌های معیشتی زندگی را پاسخ دهند.

گودرزی دیباج، گران شدن برخی از اقلام را شوکی بر بدنه جامعه منتقد دانست و گفت: در شرایط امروزی که ملت گرفتار مسائل اقتصادی هستند، برخی از اقدامات نظیر شوک عمل می‌کنند. بحث گرانی بنزین و نان و ... از جمله این شوک‌هاست که دیگر قابل جمع کردن نیست. مسئولان باید توجه داشته باشند که گران کردن کالایی چون سوخت هزاران کالا را گران می‌کند، زیرا ما تسلطی روی بازار نداریم و اهرم‌های بازدارنده نیز نداریم.

او افزود: از آن سو توجیه ما این است که خود را با بازار جهانی سوخت مقایسه کنیم اگر این‌چنین است پس درآمدها را نیز با سطح جهانی مقایسه کنیم. ما نباید خودمان را با اتیوپی و میانمار مقایسه کنیم بلکه باید با کشورهایی که همپای ما ثروت و توان بالقوه مالی دارند مقایسه کنیم. مشکل دیگر این است که در بسیاری از موارد، مسئولان به مردم آگاهی‌های کافی نداده‌اند تا فرصت‌های واقعی کار تشریح شود. کما اینکه فرصت‌های فراوانی ما در عرصه توریست داریم که عملاً مسکوت مانده است.

این هنرمند حضور دشمن در درون اعتراضات را بدیهی خواند و گفت: وقتی شرایط این‌گونه شکل گیرد، دشمن بر موج ایجاد شده سوار می‌شود، لذا حتی اگر مطالبات حق باشد که هست دشمن سوءاستفاده خود را از فضای موجود می‌کند. این در حالی است که بزرگ‌ترین مسئله ما امنیت و یکپارچگی کشور است که اگر دچار خلل شود، جبران‌ناپذیر است و این مسائل باید مورد توجه قرار گیرد.

گودرزی دیباج خاطرنشان کرد: بدون تعارف، غرور و موضع‌گیری مسئولان باید ظرفیت انتقادی خود را افزایش دهند. سیستم باید به پای کار بیاید و ظرفیت انتقاد خود را گسترش دهد لذا نباید فکر کنند که صرفاً جلوی اعتراضات را با عناوین ضد انقلاب و ضد کشور بگیرند.

او تصریح کرد: اگر آستانه نقد در کشور باز شود تا مردم به درستی حرف‌های خود را بزنند و مسئولان درست گوش کنند و وعده‌های توخالی ندهند روند بهبود خواهد یافت.

این هنرمند ادامه داد: مسئولان باید بدانند که هر آمار و ارقامی که می‌دهند، مردم ما به ازاء آن را در سفره‌ها و زندگی خود می‌بینند لذا صرفاً آمار دادن با عدد و ارقام کارساز نیست. هر وعده و آماری که با عدد و ارقام دهن پرکن ارائه می‌شود اگر مردم، ما به ازای آن را در معیشت خود نبینند باور نمی‌کنند و این شوخی پذیر نیست. این مسئله همه اقشار از هنرمند گرفته تا کارمند و راننده تاکسی و... را در برمی‌گیرد زیرا ملت می‌بینند و می‌دانند.

گودرزی دیباج افزود: هیچ منطقی به جز اعتراض پشت عکس‌العمل‌های خیابانی نیست زیرا افراد دیگر به ستوه آمده‌اند. اینکه ما حتی انعکاس رسانه‌ای درستی نیز انجام نمی‌دهیم خود مشکل‌ساز است. انگار کسی قرار نیست حرف مردم را گوش دهد لذا وقتی ما با انقباض به اخبار می‌پردازیم مسلماً دشمن، پای رسانه خود را به این مسئله می‌گشاید. باید کاری کنیم که مردم به رسانه‌های دشمن اعتماد نکنند درحالی‌که به خاطر رفتار غلط ما عکس این موضوع رخ داده است. اینکه مردم بخشی از اطلاعات را از رسانه‌های خارجی دریافت کنند، بزرگ‌ترین اشتباه استراتژیکی است که در حال رخ دادن است.