سرویس تجسمی هنرآنلاین: یازدهمین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران سه شنبه هفتم آذرماه در مرکز فرهنگی، هنری صبا افتتاح شد. در ابتدای این مراسم مسعود شجاعی طباطبایی، دبیر این دوسالانه با بیان اینکه دوسالانه کاریکاتور یکی از اتفاقات بزرگ در ایران و عرصه بین‌الملل است گفت: این دوسالانه یکی از مهمترین اتفاقات در ایران محسوب می‌شود و هنرمندان ایرانی از بدو شکل‌گیری این دوسالانه که هدف‌گذاری آن معرفی هنرمندان ایرانی در جهان و دنیای کاریکاتور بود، اتفاقات زیادی را شاهد بودیم و خوشبختانه هر دوسالانه نسبت به دوره قبل پیشرو بوده و نتایج موثرتری داشت.

طباطبایی ادامه داد: شاید بتوان گفت دوسالانه کاریکاتور تهران یکی از 5 مسابقه برتر در دنیا محسوب می‌شود و این به خاطر تنوع و تعداد رشته‌های این دوسالانه است. اطلاع‌رسانی این اتفاق توسط سایت‌ها و مراجع تخصصی انجام شد و از نظر کمی و کیفی شاهد آمار  بسیار خوبی هستیم و هنرمندان 73 کشور دنیا در این رویداد بزرگ هنری ما را همیاری کردند. آثاری که اینجا مشاهده می‌کنید منتخبی از بهترین آثار است که در دو مرحله داوری انتخاب شده‌اند و در نهایت 503 اثر روی دیوار رفت.

او ضمن قدردانی از شورای سیاست‌گذاری دوسالانه گفت: هیئت انتخاب آثار متشکل از هفت هنرمند بود و مرحله داوری نهایی توسط کامبیز درمبخش، غلامعلی لطیفی، جواد علیزاده و بهرام عظیمی انجام شد. همچنین سه هنرمند برجسته از چهره‌های صاحب نام بین‌المللی از هند، یونان و پرتغال در کنار داوران ایرانی حضور داشتند و آثار را داوری کردند.

دبیر دوسالانه یازدهم افزود: یکی از اتفاقات جذاب این دوره حضور 12 مهمان ویژه است که از 22 تا 24 آذر در ایران حضور دارند و چند ورک‌شاپ را برگزار خواهند کرد. همچنین کاتالوگ دو دوره 10 و 11 منتشر شده و در مراسم اختتامیه تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

لازم به ذکر است نمایشگاه دوسالانه یازدهم در سه بخش کارتون موضوعی با موضوع ایمنی و امنیت، کارتون آزاد و کاریکاتور با موضوع افراد مشهور دنیا اعم از بازیگر، ورزشکار، سیاستمدار و ...با آثار کارتونیست‌های ایران و جهان در گالری های آیینه، خیال و خیال شرقی مرکز فرهنگی هنری صبا برگزار شده است.

یازدهمین دوسالانه بین‌المللی کارتون تهران از سوی خانه کاریکاتور ایران به دبیری سید مسعود شجاعی طباطبایی با حمایت دفتر هنرهای تجسمی و با همکاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر برگزار شده و علاقه‌مندان می‌توانند تا 23 آذرماه از نمایشگاه آثار دوسالانه در مرکز فرهنگی، هنری صبا دیدن کنند. اختتامیه این دوسالانه 24 آذرماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود.