سرویس تجسمی هنرآنلاین، الیاس علوی، شاعر و نقاش افغانستانی که این روزها اثری از او در نمایشگاه "نیمروز" در فرهنگسرای ارسباران به نمایش گذاشته شده است، درباره این مجموعه با عنوان "زندگی لعنتی خونی" به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در نمایشگاه "نیمروز" من مجموعه کاری را به شکل سه پنل با ابعاد 80 در 500، تحت عنوان "زندگی لعنتی خونی" ارائه کردم.

او در خصوص مفهوم درونی این آثار توضیح داد: این کارها حاصل سفری است که من برای نخستین بار 5 سال پیش به زادگاهم یعنی قلب افغانستان داشتم.

این هنرمند که سال‌هاست در استرالیا سکونت دارد، درباره تجربه سفر به افغانستان توضیح داد: در این سفر من برای نخستین بار به ولایت بامیان که نزدیک محل تولد من است، رفتم و به عکاسی پرداختم. همانطور که می‌دانید بامیان سرزمینی با تاریخ و پیشینه غنی است که دوره‌های صلح و جنگ بسیاری را از سر گذارنده است لذا من مدتی روی این سرزمین تمرکز کردم.

نمایشگاه الیاس علوی

علوی تصریح کرد: تجربه وحشتناک از بین بردن آثار باستانی بامیان از جمله مسائلی بود که من سعی کردم به‌طور غیرمستقیم در آثارم به آن بپردازم به همین خاطر همه آدم‌هایی که در این آثار به‌ صورت فیگور نشان داده‌ شده‌اند، نهایتاً به مکعبی متصل هستند که تداعی‌کننده یک بدن، اثر باستانی یا جوان‌هایی است که در جنگ‌ها کشته شدند.

او در خصوص پرفورمنس آرت "رگ" که در حاشیه نمایشگاه "نیمروز" اجرا کرد، گفت: این پرفورمنس سعی داشت که نگاه تازه‌ای را به فضای خانه تصویر کند به همین خاطر مخاطب وقتی وارد فضای پشت‌بام گالری می‌شد با جعبه‌هایی خاک خورده روبه‌رو می‌شد که درون آن‌ها موارد نامأنوسی نظیر: قاشق، تکه‌های گوشت، خاک و ... بودند.

نمایشگاه الیاس علوی

این هنرمند از تلاش برای نشان دادن یک فضای آشفته در این پرفورمنس خبر داد و افزود: من سعی داشتم که در این پرفورمنس نگاهی به خاورمیانه، افغانستان و وضعیت مهاجران در ایران داشته باشم لذا سعی کردم فضایی شبیه به خانه‌ای آشفته را به تصویر بکشم.

علوی ادامه داد: در بخشی از این پرفرومنس افرادی که تمایل داشتند می‌توانستند قدری خون اهداء کنند تا با یک کیسه به دیوار چسبانده شود. در نهایت درون این پرفورمنس کیسه‌های مختلفی از  خون افراد و ملیت‌های مختلف درون یک خط مستقیم به نمایش گذاشته شد.

او درباره معنای اهداء خون در این پرفورمنس گفت: من سعی داشتم این سؤال را مطرح کنم که کدام‌ یک از این خون‌ها رنگین‌تر است؟

این هنرمند تصریح کرد: قوانینی در ایران وجود دارد که تبعه‌های خارجی نمی‌توانند خون اهداء کنند و در صورت بیماری عضوی دریافت کنند لذا من سعی کردم که قوانین را در سایه انسانیت و با استفاده از هنر به‌نقد بکشم.

نمایشگاه الیاس علوی

علوی برگزاری نمایشگاه "نیمروز" را اتفاق مثبتی خواند و دراین‌باره گفت: بسیار خوشحالم که نمایشگاهی نظیر "نیمروز" در ایران شکل‌ گرفته است زیرا این نخستین بار است که شاهد چنین رویدادی در جهت برقراری ارتباط بیشتر بین هنرمندان ایران و افغانستان هستیم این در حالی است که این دو کشور پیشینه تاریخی بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند.

او "نیمروز" را نقطه شروع تعاملات فرهنگی دانست و بیان کرد: بسیار خوشحالم که رویدادی نظیر این نمایشگاه شکل‌گرفته است هرچند که به نظر باید زودتر از این‌ها شاهد چنین اقداماتی بودیم اما همین نقطه نیز قابل‌توجه است.

این هنرمند استقبال هنرمندان ایران و افغانستانی از نمایشگاه را مایه خرسندی دانست و گفت: من سال‌هاست که در استرالیا زندگی می‌کنم اما به‌محض اینکه خبر برگزاری چنین نمایشگاهی را شنیدم با خرسندی به ایران سفر کردم زیرا این نخستین بار است که من تحت عنوان یک هنرمند به این کشور می‌آیم.

نمایشگاه الیاس علوی

علوی تعامل هنرمندان را از نتایج مثبت این نمایشگاه دانست و اظهار کرد: ارتباط رو در روی هنرمندان ایران و افغان می‌تواند سبب‌ساز آشنایی بیشتر دو طرف در زمینهٔ پیشینه‌های مشترک آن‌ها شود لذا از چنین اقداماتی بسیار خوشحالم و امیدوارم که شاهد تداوم آن نیز باشیم.

بر اساس این گزارش، نخستین نمایشگاه سراسری هنرهای تجسمی افغانستان با عنوان "نیمروز" از ۱۲ تا ۲۶ آبان در گالری شماره ۱ فرهنگسرای نیاوران برپا است. علاقه‌مندان می‌توانند در روزهای عادی از ساعت ۱۰ الی ۲۰ و در روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ تا ۲۰ به گالری شماره ۱ در فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.