سرویس تجسمی هنرآنلاین: فروتن در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران بیان کرد: این انجمن حدود 20 سال پیش تأسیس شده و اولین و قدیمی‌ترین انجمن عکاسی در ایران است. انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران به دنبال مسائل صنفی و تسهیلاتی برای اعضای خودش است و تعداد اعضای آن سال به سال افزایش پیدا کرده و در حال حاضر 200 عضو رسمی دارد که همگی عکاسان فعال حوزه مطبوعات هستند.

وی افزود: بسیاری از عکاسان استان‌های مختلف کشور که با خبرگزاری‌های مختلفی همچون مهر، فارس، ایسنا و ایرنا همکاری می‌کنند، عضو رسمی انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران هستند. اعضای این انجمن جملگی عکاسان مطبوعاتی و صنفی هستند و حتماً باید با یک رسانه همکاری ثابت داشتند باشند و از آن رسانه معرفی‌نامه بیاورند تا بتوانند عضو انجمن شوند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی درباره امتیازات این انجمن برای عکاسان مطبوعاتی خاطر نشان کرد: طی یک سالی که بنده رئیس انجمن عکاسان مطبوعاتی شده‌ام، چندین نمایشگاه برای عکاسان مطبوعاتی برگزار شده و یک سری کمک‌های مالی از سوی انجمن به عکاسان حوزه‌های مختلف خبری شده است.

فروتن ادامه داد: انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی سال گذشته اولین دوره نشان سال عکاسی مطبوعاتی را در 7 حوزه از جمله عکاسی مستند، عکاسی خبری، عکاسان زن، عکاسان استان‌ها، عکاسان پیشکسوت بازنشسته و روزنامه برتر در حوزه عکس برگزار کرد و به برنده این حوزه‌ها نشان سال عکاسی مطبوعاتی اهداء نمود. این نشان از سال‌های آینده نیز در روز جهانی عکس در مرداد ماه به عکاسان برتر حوزه رسانه اهداء خواهد شد.

حمید فروتن به موضوع بودجه انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی اشاره کرد و گفت: این انجمن یک ان‌جی‌او است و بودجه‌ای ندارد و خودش به طور شناور درآمد کسب می‌کند تا بتواند چرخه خود را بچرخاند و به اعضای انجمن تسهیلات و خدمات صنفی بدهد.

رئیس انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی درباره نمایشگاه‌های این انجمن در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات گفت: انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی سال گذشته دو نمایشگاه بزرگ در رابطه با عکس های خبری و رویدادهای مهم سال گذشته و همچنین نمایشگاه عکس محیط زیست برپا کرد که 61 میلیون تومان برآورد هزینه آن بود و این هزینه برای یک انجمن صنفی هزینه گزافی بود ولی خوشبختانه معاونت امور مطبوعاتی وزارت ارشاد با رویکردی که نسبت به انجمن‌ها و تشکلات صنفی دارد و بهایی که به آن‌ها می‌دهد، 47 میلیون تومان به ما کمک کرد تا این نمایشگاه به شکل درستی برگزار شود.

در دو نمایشگاه سال گذشته  تعداد 130 فریم عکس در ابعاد 100 در 70 از 55 تن از عکاسان مطبوعات ایران به نمایش گذاشته شده بود که این تعداد از بین 3633 فریم از 101 عکاس مطبوعاتی توسط هیات داوری شامل آقایان : اسماعیل عباسی ، علی آقا ربیع ، دانیال شایگان  و مرتضی فرج آبادی  که سابقه این عزیزان در عرصه مطبوعات به آسانی در دسترس است ، انتخاب شده بودند.

دو نمایشگاه عکس " ایران در سالی که گذشت " و محیط زیست در سال گذشته با عکس‌های عکاسان روزنامه های ایران، فرهیختگان، همشهری، اعتماد، جام جم و خبرگزاریها و سایتهای خبری آنا، ایلنا، اقتصاد نیوز، تسنیم، ایسنا، فارس، ایسکا، مهر، هنرآنلاین، میزان، سایت جماران، باشگاه خبرنگاران و عکس‌های هفت تن از عکاسان شهرستانی فعال رسانه ای از طرف انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران برگزار شدند .

 

 

حمید فروتن

فروتن افزود: ما امسال هم قصد برگزاری سه نمایشگاه را داشتیم که یکی از آن‌ها نمایشگاهی راجع به وقایع یک سال اخیر کشور از جمله ریزش ساختمان پلاسکو، حمله تروریستی به مجلس، انتخابات و... بود. نمایشگاه بعدی نمایشگاه عکس محیط زیست و زیبایی‌های ایران بود و ایده اجرای یک اسلاید شو هم از آثار عکاسان خبری داشتیم که از ساعت 5 عصر به بعد در محوطه بیرونی نمایشگاه برگزار شود. برآوردمان از هزینه برپایی این نمایشگاه‌ها 77 میلیون تومان بود که این را با روابط عمومی معاونت مطبوعاتی مطرح کردیم اما ایشان با ما همکاری نکردند.

حمید فروتن درباره دلیل مخالفت روابط عمومی معاونت مطبوعاتی با برپایی نمایشگاه‌های انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی در نمایشگاه مطبوعات گفت: آقای حدادی ابتدا به ما گفتند طرح‌تان باید در شوراء تصویب شود ولی در ادامه به ما جوابی ندادند تا این‌که من به حضورشان رفتم و ایشان گفتند که ما جا نداریم چون قرار است چند نمایشگاه دیگر برگزار شود. بعد از آن متوجه شدم که آقای حدادی با یک فرد حقیقی هم برای برپایی یک نمایشگاه در بیست و سومین دوره نمایشگاه مطبوعات قرارداد بسته‌اند.

فروتن افزود: برای ما جای تعجب دارد که چطور می‌شود در نمایشگاهی که برای مطبوعات است، انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی نمایشگاهی برگزار نکند و حق برگزاری نمایشگاه عکس را به یک شخص حقیقی بدهند؟ متأسفانه مشکل این است که نمایشگاهی که به جای نمایشگاه‌های انجمن عکاسان مطبوعاتی برگزار شده، بدون ارائه فراخوان عمومی بوده است و بعضی از عکس‌های روی دیوار این نمایشگاه حتی امضاء هم ندارد. مشخص نیست آثار این نمایشگاه متعلق به چه افرادی است چون اثری از عکاسان حوزه مطبوعات در آن نیست و عکاسان حوزه مطبوعات قرار بود آثارشان را به انجمن عکاسان مطبوعاتی بدهند. 

رئیس انجمن عکاسان مطبوعاتی ادامه داد: ما از آقای انتظامی که ریاست امور مطبوعاتی وزارت ارشاد را به عهده دارند، کمال تشکر را داریم چون ایشان همیشه از ما حمایت کرده‌اند. همین امسال هم آقای انتظامی فکر می‌کردند اجرای نمایشگاه عکس در نمایشگاه مطبوعات به انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی سپرده شده و وقتی واقعیت ماجرا را متوجه شدند، بسیار تعجب کردند. منتها روزهای آخر بود و من درک می‌کنم که نمی‌توانستند تغییری ایجاد کند.

حمید فروتن در پایان با گلایه از روابط عمومی معاونت امور مطبوعاتی وزارت ارشاد گفت: امیدوارم در سال‌های آینده یک فکری به حال این قضیه شود چون انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی طی سال جاری خودش را برای برپایی نمایشگاه در بیست و سومین دوره نمایشگاه مطبوعات آماده کرده بود و در حال رایزنی برای تهیه عکس از عکاسان ایرانی حاضر در میانمار بود.

  متاسفانه این اتفاق نیفتاد با اینکه ما بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری های ایران را برگزار میکنیم ، چه ضرورتی دارد که عکس های حادثه میانمار، از عکاسان و آژانس های خارجی خریداری شود و در نمایشگاه به نمایش در آید، در صورتی که ما مشتاق دیدن عکس های عکاسان ایرانی میباشیم ،اما به هر دلیلی به جای این انجمن، یک شخص حقیقی در نمایشگاه مطبوعات، نمایشگاه عکس برگزار کرد.