سرویس تجسمی هنرآنلاین: این استاد خوشنویس طی گفت‌وگوی با هنرآنلاین درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود گفت: به دلیل مشکلاتی که برای دستم به وجود آمده بود، مدت‌ها کار خاصی انجام ندادم. گرچه الان 20 اثر جدید دارم که کسی آن‌ها را ندیده است. منتظر هستم کتابم چاپ شود تا برای آن به تناوب برنامه رونمایی و بعد هم نمایشگاه بگذارم.

صادق‌زاده به مشکلی که برای دستش به وجود آمده اشاره کرد و در خصوص سلامتی انگشت شست دست خود گفت: شست یکی از دست‌هایم آرتروز شدید دارد و به این خاطر نمی‌توانم خیلی کار جدی و بزرگ انجام بدهم. من برای سال‌های فعالیت‌هایم اسم می‌گذارم. پارسال را سال "پژوهش و مطالعه" گذاشتم و فقط کتاب خواندم و امسال هم برایم سال "کارهای کلاسیک" است. فعلاً بنا ندارم کار جدیدی انجام بدهم و منتظرم تا دستم کاملاً خوب شود و از سال بعد دوباره فعالیت جدی‌ترم را آغاز کنم.

این هنرمند در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت نقاشی‌خط در ایران توضیح داد: به نظرم نقاشی خط دارد یک دوره گذار را طی می‌کند. نقاشی خط در یک دوره‌ای با اقبال اقتصادی خوبی مواجه شد که این استقبال برای خیلی از دوستان نقاش، گرافیست و خوشنویس وسوسه‌‌برانگیز شد و همه خودشان را ذی حق می‌دانستند. در حالی‌که به نظرم هیچکدام‌شان نمی‌توانستند صاحب حق باشند، مگر کسی که دغدغه‌اش خوشنویسی به مثابه یک عنصر باشد نه به مثابه خوشنویس بودن.

وی افزود: متأسفانه با اقبال خوب اقتصادی از هنر خوشنویسی، شرایطی پیش آمد که عده‌ای آمدند و آثار ضعیف و غیرقابل دفاع انجام دادند و این کارهای دم‌دستی باعث افول خوشنویسی شد. با این حال معتقدم که این یک دوره گذار است و باید منتظر باشیم که سپری شود تا خوشنویسی و نقاشی خط دوباره به شرایط خوب خودش برگردد.

عین‌الدین صادق‌زاده به فضای سیاهی که اخیراً در شبکه‌های مجازی علیه خوشنویسی به وجود آمده و باعث توهین به برخی از هنرمندان شده است، اشاره کرد و توضیح داد: در این فی مابین شخصیت واقعی عده‌ای از هنرمندان مشخص شد و نشان دادند چه ذات، دانش، آداب و اخلاقی دارند. این‌ها سال‌ها خوشنویسی کردند و اشعار سعدی، حافظ و مولانا را نوشتند ولی مسئله‌شان همیشه فن بوده و هیچ‌وقت به معنویت اشعار این بزرگان توجه نکرده‌اند. به همین دلیل اخلاقیات‌شان رشد نکرده و گاهی مسائلی پیرامون‌شان پیش می‌آید که غم‌انگیز و باعث تأسف است.

عین الدین صادق زاده

صادق‌زاده درباره علت به وجود آمدن این حواشی خاطرنشان کرد: به نظرم نبود نقد صحیح باعث این اتفاقات می‌شود. منظورم از نقد این است که آدم‌هایی در حوزه خوشنویسی از دانش این هنر برخوردار باشند و بتوانند با انصافی که دارند، سیری که هنرمندان خوشنویس طی کرده‌اند را واکاوی کرده و در مورد آن نقد بنویسند. متأسفانه در جامعه هنری ما چنین افرادی وجود ندارند و به همین خاطر نگاه‌های زاویه‌ای و سلیقه‌ای در خوشنویسی زیاد می‌شود.

این خوشنویس مطرح کشور در پایان و در تکمیل صحبت‌هایش در خصوص برخورد عده‌ای با هنرمندان در فضای مجازی گفت: هر هنرمندی یک منِ هنری دارد و یک منِ انسانی. منِ انسانی هر هنرمندی می‌تواند مثل منِ هنری او از اهمیت برخوردار باشد و یا برخوردار نباشد. اگر کسی به یکی از این دو بخش توجه کند و در موردش زاویه بگیرد، اشتباه است چون هر دوی این‌ها باید با هم واکاوی شوند. وقتی فقط به یکی از این بخش‌ها توجه می‌شود، اتفاقی که اخیراً در مورد برخی هنرمندان اتفاق افتاد را برای دیگر هنرمندان هم رقم می‌زند و آن‌ها را در معرض قضاوت قرار می‌دهد که اساساً کار درستی نیست.