سرویس تجسمی هنرآنلاین: مراسم افتتاحیه نمایشگاه اولین جایزه هنری قلب تهران و هم چنین معرفی برگزیدگان این جایزه که به مناسبت 230 سالگی پایتخت بودن تهران عصر سه شنبه هفتم شهریور ماه در موزه ملی ملک برگزار شد.

در این مراسم جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران، سیدمحمد مجتبی حسینی رئیس موزه ملی ملک، عابد ملکی شهردار منطقه 12 تهران، محمدرضا تقی‌پور رئیس موزه صلح تهران، امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و اعضای هیئت داوران و شورای هنری و سیاست‌گذاری این جشنواره حضور داشتند.

 

موزه‌ها ذوق مردم را ارتقا می‌دهند

سید مجتبی حسینی در ابتدای این مراسم که سونیا پور یامین اجرای آن را به عهده داشت گفت: شهر تهران فراتر از حدود و ثغور، مفهومی فرهنگی در دارد که در دل خاطره‌ها بازیابی می‌شود. بر این مبنا هویتی در دل منطقه نهفته پنهان شده است که توجه به آن حائز اهمیت و ضروری است.

او ادامه داد: جا دارد در این مراسم یادی از حاج حسین آقای ملک واقف نیک‌اندیش این موزه بکنیم که چنین میراثی را به جا گذاشت. او بیش‌تر عمر خود را صرف ساخت کتابخانه و موزه کرد که امروز این محل دربرگیرنده تاریخ ما باشد. پیش زمینه‌های این مکان 117 سال پیش شکل گرفت که خود بخش عظیمی از تاریخ 230 سال اخیر تهران را در خود جای داده است.

مدیر موزه ملک گفت: حاج حسین ملک برای جمع‌آوری تکه‌های مختلف فرهنگ ایران املاک خراسان را رها کرد و در دل این نیت را داشت تا موزه‌ای شبیه به موزه بریتانیا بسازد. هر چند اگر از نظر کمی این موزه با موزه بریتانیا برابری نکند اما عزم دیدگاه بلند او بود که قابل ستایش است. میراثی که او از 117 سال پیش جمع‌آوری کرد و از 1316 به دجله وقف افتاد پس از گذران تاریخ بدل به یک خانه فرهنگ شد.

حسینی گفت: البته بهتر است برای این مجموعه‌ها عنوان آثارخانه را بگذاریم. آثار خانه‌ها مکان‌هایی هستند که ما را برانگیخته می‌کنند و به فکر کردن درباره خودمان وا می دارند. 80 سال پیش در همین موزه ملی ایران تصمیم می‌گیرند که درباره فرهنگ و هنر نشست‌هایی را ترتیب بدهند که محمدعلی فروغی به عنوان سخنران این مراسم در سوالی را تحت عنوان این که موزه چیست؟ مطرح می‌کند.

او افزود: فروغی اعتقاد داشت موزه‌ها سه خاصیت برای خواص و سه خاصیت برای عوام دارد. از نظر او موزه برای خواص یکی از راه‌های مهم تحصیل علم است و موزه دستاوردهای بشری در حوزه فرهنگ را برای خواص تکمیل می‌کند. از طرفی او موزه را معیار سنجش مناسبی برای پیوستن به فردا می‌داند. وقتی او درباره عوام سخن می‌گوید معتقد است که موزه وسیله تربیت است. او در کنار اسباب تفریح سومین خاصیت موزه در میان عوام را توسعه و ارتقاء ذوق در مردم می‌داند. چیزی که امروز بیش از هر چیزی به آن نیازمندیم.

مدیر موزه ملک گفت: مردمان با ذوق آینده بهتری را رقم می‌زنند. یکی از مناطقی که با اجتماع موزه‌ها مواجه است همین منطقه 12 تهران است که به نظر با احیای آن به وسیله اهمیت دادن به موضوع قلب تهران، این منطقه می‌تواند به معیاری برای سنجش میزان فرهنگ و هنر در تهران بدل شود.

افتتاحیه نخستین جایزه هنری «قلب تهران»

اهمیت هنر در احیای قلب تهران

عابد ملکی شهردار منطقه 12 نیز در ادامه این مراسم گفت: چند سالی می‌شود که موضوع بافت قدیمی تهران به دغدغه اصلی مجموعه مدیریت شهری بدل شده است. چه مدیریت پیشین و چه مدیریت جدید در حوزه‌های مختلفی چون حفظ بافت تاریخی، حل معضلات و آسیب‌های اجتماعی و مسائل مهم شهری در این منطقه حساس هستند.

او ادامه داد: این منطقه به عنوان مرکز تاریخی تهران و جایی که هویت شهر به آن بستگی دارد، پتانسیل‌های گسترده‌ای برای حوزه گردشگری دارد. ما در مجموعه خود طرحی را با عنوان ارتقاء زندگی مردم در حوزه‌های مختلف تعریف کردیم. ما در ابتدا تلاش کردیم برخی فضاها را به روی مردم باز کنیم. میدان مشق یکی از همین مکان‌ها بود اما به مرور زمان متوجه اهمیت گسترده این منطقه شدیم و عنوانی را پیدا کردیم که بسیار با ماهیت این منطقه هم‌خوانی داشت.

شهردار منطقه 12 تهران گفت: انتخاب عنوان قلب تهران برای این منطقه نشان از نوعی حساسیت داشت. ما به نقطه‌ای رسیدیم که متوجه شدیم قلب تهران خوب کار نمی‌کند و چه ابزاری بهتر از هنر که بتوانیم به واسطه آن این قلب را دوباره احیا کنیم. ما این مسئله را مبنای جایزه‌ای قرار دادیم که عنوان قلب تهران را با خود یدک می‌کشید و خوشحالیم که اولین دوره آن با همه سختی‌ها به انجام رسید.

ملکی گفت: ما امیدواریم کمتر از یکسال دیگر دومین جایزه هنری قلب تهران را اهدا کنیم و دلیل آن این است که اعتقاد داریم جز با مشارکت فرهیختگان نمی‌شود که زخم‌های این قلب را ترمیم کرد و با تداوم این رویکرد می‌خواهیم که قلب تهران زنده بماند.

 

جایزه هنری قلب تهران شکل ملی گرفت

در ادامه این مراسم مسعود زنده‌روح کرمانی دبیر جایزه هنری قلب تهران گفت: ما در ابتدا می‌خواستیم رویدادی را رقم بزنیم که مانند رویدادهای معمول برگزار نشود. به همین منظور این سوال مطرح شد که چرا جایزه هنری و اسمش جشنواره یا مسابقه نباشد. نگاهی که از 10 ماه قبل در شورای هنری به این رویداد داشتیم نگاهی کاملا هنری بود و برنامه‌ای برای تولید معنا و مفهوم در رشته‌های مختلف هنری در نظر گرفته بودیم که خیلی آرزومندانه بود و فکر نمی‌کردیم به این نقطه برسد.

او ادامه داد: به واقع بخشی از آن چیزی که ما می‌خواستیم امروز رخ داده است. ما در طول 10 ماه متوجه شدیم بخش زیادی از هنرمندان ما منطقه 12 را نمی‌شناسند و به سادگی از کنار آن می‌گذرند و به آن توجه نمی‌کنند. ما در طول این مدت ده تور آموزشی در نظر گرفتیم و کارگاه‌هایی را برگزار کردیم و بر روی سایت جایزه 480 صفحه را به معرفی این منطقه اختصاص دادیم.

دبیر جایزه هنری قلب تهران گفت: نکته‌ای که برای ما جالب بود حضور هنرمندانی از سراسر کشور بود. ما از 28 استان و 78 شهرستان آثاری را دریافت کردیم. مسن‌ترین هنرمند 73 ساله بود و کوچکترین آن‌ها 14 سال. در نهایت 155 اثر بر روی دیوارهای موزه قرار گرفت و آثاری از 29 شهرستان در بخش نهایی مسابقه به نمایش در آمد و ما خوشحالیم که این جایزه از سطح شهر تهران فراتر رفت و شکلی ملی به خودش گرفت.

زنده‌روح کرمانی گفت: ما امیدوارم تا قبل از یکسال آینده شاهد دور دوم این جایزه باشیم و سال آینده به جای 1000 هنرمند شاهد 5000 هنرمند باشیم که در این رویداد حضور پیدا می‌کنند.

افتتاحیه نخستین جایزه هنری «قلب تهران»

بازسازی فرهنگ در شهر مهم‌ترین مسئله است

لوریس چکناواریان مهمان ویژه این مراسم نیز برای لحظاتی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: من از دو سالگی در منطقه 12 تهران بزرگ شدم و تا امروز که در آستانه هشتاد سالگی به سر می‌برم در خیابان منوچهری و محدوده همین خیابان سی تیر زندگی می‌کنم. از این که این جایزه فوق‌العاده در نظر گرفته شده بسیار خوشحالم، اما می‌گویم جای موسیقی هم در چنین جایزه‌ای خالی است.

او ادامه داد: موسیقی به واقع یک علم است و فقط برای لذت بردن نباید سراغ آن رفت. مردم آلمان در روزگار پس از جنگ مردمی به شدت خشن بودند. سیاستمداران این کشور جمع شدند تا برای حل این مسئله کاری بکنند. همه متفق‌القول به این نتیجه رسیدند که راه درمان موسیقی است.

این رهبر ارکستر گفت: از همان زمان ساخت سالن‌های اپرا و کنسرت در آلمان آغاز شد. حتی زمانی که دولت آمریکا برای بازسازی آلمان به این کشور پول قرض می‌داد آن‌ها بیش از 70 درصد آن پول را خرج ساخت سالن‌های کنسرت، اپرا و باله می‌کردند تا جایی که صدای دولت‌مردان آمریکا در آمد که چرا تنها به ساخت این سالن‌ها می‌پردازید.

چکناواریان گفت: آلمانی‌ها پاسخ دادند اگر کارگرها فرهنگ نداشته باشند، صنعت به چه دردی می‌خورد. به عقیده من بازسازی فرهنگ در شهر مهم‌ترین مسئله است. اگر ما برای موسیقی و فرهنگ برنامه بچینیم دیگر نیازی به طرح ترافیک نیست. موتور سوارهای ما درست رانندگی می‌کنند و این فرهنگ وارد می‌شود.

در ادامه از کامران عدل به پاس تلاش‌هایش در ژانر عکاسی بنا و معماری و همکاری او در پروژه کتاب تهران از سال 64 و ثبت بیش از 6000 اسلاید تصویر از مسائل مختلف شهر تهران تقدیر شد.

او در سخنانی کوتاه به گفته‌های لوریس چکناواریان اشاره کرد و گفت: من امیدوارم از خیابان‌های تهران سمفونی بتهوون پخش کنند تا ما بتوانیم از خیابان رد بشویم.

 

قلب تهران پیروزی بزرگ امسال ماست

بهرام کلهرنیا به عنوان سخنران پایانی این مراسم گفت: شاید سخنان من کمی تلخ باشد اما چه کنم که لازم می‌بینم آن را بگویم. متاسفانه ما تنها توریست فرهنگی هستیم. وقتی به مکانی می‌رویم تنها ناظرین بی‌مسئولیتی هستیم که نگاه می‌کنیم و عکس یادگاری می‌گیریم که مثلا ما نیز کنار فلان مجسمه بوده‌ایم یا بر روی مجسمه‌ها می‌نشینیم و تصویر ثبت می‌کنیم تا چیزی را ثابت کنیم.

او ادامه داد: امروز می‌بینیم که گالری‌ها، نمایشگاه‌ها، کتابخانه‌ها و همه مراکز فرهنگی خالی هستند. گویا امروز قلب تهران کمی کسالت دارد و رفتارهای اجتماعی ما آن را سخت کرده است. هنرمند جراح، هنرمند درمان‌گر باید کنار این عتیق خاطرات بنشیند  و کاری بکند. ما چه کرده‌ایم؟

عضو شورای هنری جایزه قلب تهران گفت: خوشحالم که شهردار منطقه به واسطه همت فرهنگی، این موضوع حساس را نیز فرهنگی دیدند و برایشان حساسیتی نسبت به قلب تهران به وجود آمد. ما نیز که منفعتی اعتقادی در کار خود می‌دیدیم خوشحالیم که این آتش گر گرفت و سبب شد این داستان آغاز شود.

کلهرنیا گفت: متاسفانه دوستان هنرمند که بیشتر هم جوان هستند بیشتر توریست فرهنگی بوده‌اند و لایه‌های زیرین شهر و زندگی که در آن جریان دارد را نمی‌بینند. متاسفانه امروز خبری از پژوهش‌های بنیانی نیست که زیرساخت‌های اندیشه ما را بسازد. متاسفانه طراحان گرافیک ایده‌پردازی را گم کرده‌اند و انسان دارد به فراموشی سپرده می‌شود. به واقع زاویه دیدهای خلاق کجاست؟

او گفت: زمان آزمایشگاه عجیبی است و به واقع باید زندگی را برای خود تلخ کنیم اگر در آن کاری انجام نداده‌ایم. ما باید از قلب تهران مرکز مدنی بزرگترین شهر ایران برای این که بتپد محافظت کنیم و شاید یکی از ابزارها این جایزه هنری و استمرار آن باشد. این جایزه باید به مثابه یک حق مدنی  و اجتماعی باقی بماند و ستاد مرکزی برای آن شکل بگیرد تا مواد و مصالحی را قرار بدهیم که به واسطه آن کمی بیاندیشیم. قلب تهران پیروزی بزرگ امسال ماست و این که ما با هم مشق اجتماعی و فرهنگی کرده‌ایم جشن ماست.

در ادامه این مراسم با حضور اعضای شورای هنری و برخی از داوران جشنواره برگزیدگان بخش‌های مختلف نخستین جایزه هنری قلب تهران معرفی شدند.

افتتاحیه نخستین جایزه هنری «قلب تهران»

برگزیدگان بخش ویژه نام آوران با محوریت حادثه پلاسکو و رشادت جمعی از آتش نشانان :

بخش طراحی پوستر

مرتضی رحمانی از استان تهران

بخش عکاسی

حامد خورشیدی از استان تهران

بخش کارتون

محمد افلاک از استان البرز

بخش تصویر گری

نگار کردونی از استان تهران

به هر کدام از این برگزیدگان دیپلم افتخار ، مدال و نشان جایزه هنری قلب تهران و مبلغ 50 میلیون ریال وجه نقد اهدا شد.

برگزیدگان بخش تصویر گری:

نفر سوم:مریم حسن نژاد از استان تهران ، دیپلم افتخار و مبلغ 30 میلیون ریال وجه نقد.

نفر دوم:سمانه صلواتی از استان تهران، دیپلم افتخار و مبلغ 40 میلیون ریال وجه نقد.

نفر اول:پریا لرستانی دیپلم افتخار ، مدال و نشان جایزه هنری قلب تهران و مبلغ 50 میلیون ریال وجه نقد

برگزیدگان بخش پوستر:

نفر سوم:هدایت علیپور از استان تهران ، دیپلم افتخار و مبلغ 30 میلیون ریال وجه نقد.

نفر دوم:رضا برخورداری از استان تهران، دیپلم افتخار و مبلغ 40 میلیون ریال وجه نقد.

نفر اول:بابک صفری از استان تهران، دیپلم افتخار ، مدال و نشان جایزه هنری قلب تهران و مبلغ 50 میلیون ریال وجه نقد

برگزیدگان بخش کارتون:

نفر سوم:مرضیه تاجی زادگان از استان زنجان ، دیپلم افتخار و مبلغ 30 میلیون ریال وجه نقد.

نفر دوم:ناصر مقدم از استان زنجان، دیپلم افتخار و مبلغ 40 میلیون ریال وجه نقد.

نفر اول:محمود نظری از استان همدان ، دیپلم افتخار ، مدال و نشان جایزه هنری قلب تهران و مبلغ 50 میلیون ریال وجه نقد

برگزیدگان بخش عکس:

نفر سوم:سپیده غریبی از استان تهران ، دیپلم افتخار و مبلغ 30 میلیون ریال وجه نقد.

نفر دوم:جواد روئینی از استان تهران، دیپلم افتخار و مبلغ 40 میلیون ریال وجه نقد.

نفر اول:آذین حقیقی از استان آذربایجان شرقی ، دیپلم افتخار ، مدال و نشان جایزه هنری قلب تهران و مبلغ 50 میلیون ریال وجه نقد