سرویس تجسمی هنرآنلاین: سیزده نقاش انتزاع‌گرا با بیش از بیست تابلوی نقاشی در نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان "بی‌مرزی" شرکت کرده‌اند. در این نمایشگاه که در گالری ایوان برگزار شده است هنرمندان پیشکسوت یک یا دو اثر خود را که نمایانگر ویژگی‌های خاص آنان در هنر انتزاعی است به نمایش گذاشته‌اند. غلامحسین نامی، محمدابراهیم جعفری، فریده لاشایی، پری‌یوش گنجی، یعقوب امدادیان، هایده زرین‌بال، عبدالحمید پازوکی، مریم سالور، ژیلا کامیاب، حسین ماهر، مصطفی دشتی، ساسان نصیری و مصطفی دره‌باغی هنرمندانی هستند که آثار آنها در این نمایشگاه حضور دارد.

نمایشگاه "بی‌مرزی" را می‌توان گزیده‌ای از هنر معاصر ایران دانست که هنرمندان آن با دوری جستن از واقع‌گرایی و مشارکت در جریان‌های اجتماعی و سیاسی، تنها به بیان احساسات خود بر روی بوم پرداخته‌اند. هر کدام از این هنرمندان با استفاده از رنگ‌ها و فرم‌های گوناگون آثاری را آفریده‌اند که نمایانگر خصوصیات درونی آنها‌ست و با دیگران تفاوت بسیاری دارد.

نخستین اثری که هنگام ورود به گالری با آن مواجه می‌شوید تابلوی 4 لته‌ای از پری‌یوش گنجی است که لکه‌هایی سیاه را بر روی سپیدی بوم نشان می‌دهد. این اثر که بی شباهت به آب مرکب‌های ژاپنی نیست بیننده را به یاد شاخ و برگ درختان می‌اندازد. در کنار آن تابلویی از یعقوب امدادیان قرار گرفته است که سطوح زرد را روی زمینه‌ای آبی قرار داده و منظره‌ای روستایی را تداعی می‌کند. غلامحسین نامی با دو اثر متفاوت در نمایشگاه حضور دارد. یکی از آنها متعلق به مجموعه بوم‌های سفید سه بعدی اوست و دیگری از مجموعه آثار کاهگلی که با سطوح هندسی ساده یادآور فضای کویر است.

مصطفی دره‌باغی در یکی از تابلوهای خود سطوح مدور سیاه و بزرگ را روی زمینه سفیدی قرار داده که در دوردست آن طراحی خطی مبهم چند درخت دیده می‌شود و در تابلوی دیگری فرم بزرگی شبیه کلید را نقاشی کرده است. حسین ماهر با سه اثر از مجموعه بناهای یادبود در نمایشگاه حضور دارد که فرم‌هایی یکسان را بر روی زمینه‌های رنگی متفاوت نمایش می‌دهد.

ژیلا کامیاب دو تابلو را نمایش داده است که فضایی شبیه به یکدیگر دارند و روی زمینه‌های خاکستری آنها سطوح رنگی با کاردک یا قلم مو قرار گرفته‌اند. اما فریده لاشایی هنرمند درگذشته‌ای است که یک اثر از او بر دیوار گالری قرار گرفته است و بیننده از میان حجم رنگ‌های قهوه‌ای و سفید، راهی را می‌یابد که به سمت آبی یکدست آسمان حرکت می‌کند.

لاشایی

ساسان نصیری در دو تابلوی خود به یک شیوه عمل کرده و لکه‌های رنگی زمینه را با آوردن لایه ضخیم سفید روی آنها پوشانده است. مصطفی دشتی هم در دو تابلوی خود با رنگهای سیاه و نارنجی فضایی وهم‌انگیز ایجاد کرده که یادآور جنگلی آتش گرفته یا غروب کویر است. محمد ابراهیم جعفری شعرها را بر روی بوم آورده و با رنگ‌هایی ملایم و یکنواخت فضایی آرام و دلنشین ایجاد کرده است. اثر مریم سالور با ترک‌هایی که خورده هم یادآور شیوه کار او با سرامیک و هم نمایانگر دریاچه نمک است. حمید پازوکی با تاشهای سیاه و نارنجی روی زمینه خاکستری، تابلویی اکسپرسیو خلق کرده است و هایده زرین بال در تابلویی رنگارنگ فرم‌ها و خطوط منحنی را با یکدیگر ترکیب کرده تا تصویری کهکشانی ایجاد کند.

بازدید از نمایشگاه بی‌مرزی می‌تواند برای مخاطبان تجربه جالبی از مرور فعالیت‌های بخشی از جامعه تجسمی ایران را فراهم کرده و آنها را با دیدگاه‌های گوناگون هنرمندان انتزاع‌گرای ایران آشنا کند.