گروه تئاتر هنرآنلاین، هنرمندان بخش نمایشهای صحنهای و خیابانی این رویداد هنری از تجربه حضورشان در این جشنواره گفتند.
موسی احمدیمرند از شهرستان مرند، کارگردان نمایش خیابانی «پاپاق احمد» درباره این اثر گفت: این نمایش یک کمدی سیاه است. درواقع این اثر بیان شادیها و غمهای مردم آذربایجان است.
او ادامه داد: انسانها به دو قسمت انسانهای تاثیرگذار و تاثیرپذیر تقسیم میشوند و در این نمایش به این موضوع پرداخته شده است.
احمدیمرند بیان کرد: هدف از برگزاری جشنوارهها آشتی با مردم است. هنرمندان باید با مردم عجین شوند و زندگی روزمره آنها را در آثار خود انعکاس بدهند.
مریم دوستی، کارگردان نمایش صحنهای «بی بی مریم» از استان اصفهان نمایش خود را روایتی از زندگی دلاورانه بانو بی بی مریم بختیاری معرفی کرد.
او گفت: جشنواره تئاتر ملی کوتاه ارسباران رویکرد متفاوتی دارد. اولویت جشنواره زمان است و این ممکن است باعث شود تا بسیاری از آثار در ارائه پیام، شخصیتپردازی و خلق موقعیت ابتر بمانند. شاید بهتر بود که این زمان به 30 دقیقه افزایش مییافت.
حسین منظمی، کارگران نمایش صحنهای «یار دبستانی» از تربت حیدریه با اشاره به موضوع کار گفت: این نمایشنامه به موضوع شک و لزوم احترام به حریم شخصی افراد اشاره دارد.
او با قدردانی از مدیران و هنرمندان جوان برگزارکننده جشنواره گفت: تلاش هنرمندان اهر ستودنی است. این رویداد را جوانان برگزار کردند و من دستبوس آنها هستم. قطعا مدیران فرهنگی باید برای اسکان و وسایل ایاب و ذهاب با این عزیزان همراه میشدند. هیچیک از مسائل و کمبودها از کیفیت جشنواره کم نمیکند ولی امیدوارم برای سالهای بعد کمبودها مرتفع شود.
منظمی در پایان بیان کرد: من در هیچ کجای کشور مردمی به مهربانی، مردم این شهرستان ندیدهام. مهماننوازی و همراهی آنها همیشه در ذهن میماند. سرمایه مردمی این شهر برای ادامه برگزاری این رویداد بسیار ارزشمند است.
هیوا کریمی، دیگر کارگردان حاضر در این رویداد که با نمایش «بازی آخر» از سقز در بخش صحنهای حضور داشت، گفت: این نمایش به وضعیت و شرایط هنرمندان در قالب یک نمایش ایرانی بازی در بازی اشاره میکند.
او ادامه داد: انتقال پیام به مدت زمان یک نمایش مرتبط نیست و محدودیتی در این رویداد ایجاد نمیشود. این جشنواره کمک میکند تا گروهها آثاری کوتاه با صرف هزینه کم و مدت زمان اندک برای رسیدن به نتیجه و تولید برسند.
کریمی گفت: تئاتر کار گروهی است و بهتر بود که جشنواره رقابتی نباشد بلکه همین تعامل در ایجاد ارتباط و شکلگیری روابط دوستانه برای همکاری کافی است. چراکه هنر یک زبان جهانی است و خوب است که بتوانیم این زبان را فارغ از برد و باخت و اول و آخر شدن در نظر بگیریم.
هیوا کریمی نمایش خود را به همه بچههای تئاتر اهر تبریک کرد و این جشنواره را نشانی از بزرگی مانند تندیس و نماد شهر اهر معرفی کرد.
محسن مسعودیفر، کارگردان نمایش «کودککش» که در بخش صحنهای جشنواره از شهر نیشابور حضور دارد نیز بیان کرد: این نمایش درباره آسیبهای جنگ و براساس مستندی از زندگی یک دختر است که به صورت مونولوگ روایت میشود.
او جشنواره را بسیار خلاقانه دانست و گفت: این رویداد هنری نیازمند حمایت مدیران برای زیرساخت ها و اسکان است. از دبیر و عوامل جشنواره تشکر میکنم و امیدوارم در سال بعد به صورت بینالمللی برگزار شود. این رویداد میتواند استعدادهای موضوعی و جدیدی را به جامعه معرفی کند که تئاتر کشور را بیمه کند.
کیانوش احمدی، کارگردان نمایش خیابانی «مردن به وقت بی آبی» از شهریار تهران بیان کرد: خوشحالیم که در این رویداد هنری شرکت کردیم و خوشحالتر میشویم که مدیران هنری و فرهنگی به این رویداد توجه کنند و زحمات برگزارکنندگان را ببینند و به آنها کمک کنند.
سعید ذبیحی، یکی از کارگردانان نمایش خیابانی «داستان یک سنگ» بیان کرد: این نمایش به داستانی از غزه و مقاومت مردم این سرزمین اشاره دارد.
او ادامه داد: یکی از خصوصیات خوب جشنواره کوتاه بودن آن است. جامعه کنونی ما به سمت مینیمالیست رفته است و تماشاگر دیگر حوصله کارهای طولانی ندارد و ما در کار کردن و پردازش باید به صورت کدوار اطلاعات را به مخاطب منتقل کنیم.
ذبیحی جشنواره ملی تئاتر کوتاه ارسباران را رویدادی هوشمندانه دانست و گفت: هر فعالیتی در زمینه نمایش مقدس است و این رویدادها محلی برای تعامل و گفتوگوی هنرمندان است. جشنوارهها موتور محرک تولید تئاتر هستند.
جاوید اسماعیلی، کارگردان نمایش صحنهای «کرم زیر پوست» عنوان کرد: این نمایش درباره آدمهایی است تروماهای درونی آنها به خودشان و جامعه آسیب زننده هستند و این نمایش در قالب پانتومیم و طنز روی صحنه رفت. نگاه ما به جامعه بوده است و به مشکلاتی چون خودکشی و آزار رساندن دیگران را در این اثر به نمایش گذاشتیم.
او ادامه داد: من در جشنواره تئاتر ملی کوتاه ارسباران هیچ کاستی نمیبینم. ما سالهایی به واسطه کرونا از صحنه دور بودیم و آن زمان حسرت همین دور هم بودن و اجراها را میکشیدیم و بابت همین این دورهمی تئاتری فارغ از تمامی شرایط برایم ارزشمند است.
اسماعیلی جشنواره را فرصتی برای تبادل احساسات و ارتباط هنرمندان دانست.
زهرا محمدیهور، کارگردان نمایش «منیم حیاتیم» از اردبیل نیز گفت: نمایش ما درباره معضل بزرگ کوک همسری بود که متاسفانه مشکل جامعه ما است و هدف من کمک به آگاهی رساندن به مردم و جامعه است.
او جشنواره را قشنگترین و بهترین جشنوارهای دانست که در آن حضور داشته است.
مینا پیکانی، کارگردان نمایش «اورمو گولوم» از مراغه که در بخش خیابانی حضور داشت، گفت: این نمایش تلاشی است برای رساندن حرف دل مان درباره ضایعه محیط زیستی که در ارومیه اتفاق افتاده است و امیدواریم که حداقل مسئولان به دریاچه ارومیه توجه کنند. زندگی و مشاغل منطقه از بین رفته است و این نمک به جا مانده از دریاچه میتواند آسیب جدی به سلامت مردم بزند.
پیکانی با قدردانی از مردم و هنرمندان شهرستان اهر از مدیران این شهرستان درخواست کرد که با توجه به برگزاری هفده دوره از جشنواره به زیرساختهای این رویداد هنری توجه بیشتری کنند و برای اسکان هنرمندان و مهمانان در سال آینده اقدام موثرتری داشته باشند.
فرزاد علی بابایی، بازیگر نمایش «تیک تاک» به کارگردانی امیرهادویفر از شهرستان اهر نیز جشنواره را میراث هویتی جشنواره دانست.
انتهای پیام