به گزارش هنرآنلاین، کبرا مالمیر، مشاور روان‌شناختی کودک و دستیار کارگردان نمایش «جاده اردک‌ها» با بیان اینکه این نمایش سال ۹۶ برای طرح «کتاب، تئاتر، مدرسه» آماده شد و ۳۰ اجرا در مدارس محروم اطراف تهران و بیمارستان‌های کودک داشت. برای اجرای مجدد این نمایش در کانون، بخش‌ها و عروسک‌هایی به آن اضافه شد، بنابراین کار تکراری نیست.

«جاده اردک‌ها» در قالب نمایش مشارکتی، بی‌تفاوتی را رد می‌کند

مالمیر با اشاره به این‌که «جاده اردک‌ها» در قالب نمایش مشارکتی به بچه‌ها یاد می‌دهد از کنار هر چیز راحت نگذرند، بیان کرد: هدف ما این بود که بچه‌ها فکر کنند اگر آن‌ها جای اردک یا سایر شخصیت‌های نمایش بودند در مواجهه با اتفاقی که افتاده است، چه می‌کردند.

این مدرس دانشگاه اظهار داشت: آن‌چه در حوزه مهارت‌های زندگی در کارگاه‌ها و دانشگاه تدریس کردم، این بود که افراد یاد بگیرند آن‌چه فکر می‌کنند برای آن‌ها درست است لزوماً برای همه درست نیست. راه‌حلی عمومی را به صورت الگوگیری مشاهده‌ای می‌توانیم انجام می‌دهیم اما مهارت‌های تفکر و تفکر خلاق به دلیل واگرا بودن بر این مبنا می‌چرخد که نگاه کنیم که آیا راه‌حل به درد ما می‌خورد یا خیر.

او تصریح کرد: در بحث مهارت‌های زندگی در حوزه قاطعیت و جرات‌ورزی باید یاد بگیریم زمانی نه بگوییم. باید بنا بر تشخیص خود جرات داشته باشیم و بگوییم آن‌چه شما انجام می‌دهید من انجام نمی‌دهم چون دوستش ندارم و چرایی آن را بگویید. این چرایی برای ما مهم بود و به همین دلیل طرح «جاده اردک‌ها» را شکل دادیم .

جاده

دستیار کارگردان نمایش «جاده اردک‌ها» یادآور شد: طرح این نمایش از آن‌جا نشأت گرفت که در جاده‌ای می‌رفتیم، حدود ۳۰ اردک از آن‌جا با سر و صدا رد می‌شدند در صورتی که تابلو «عبور حیوانات اهلی» نبود. ما ایستادیم و حتی بعد از رفتن اردک‌ها ساعت‌ها به آن مسیر نگاه کردیم و کلید نمایش آن‌جا خورد. اردکی که با بچه‌اش هر روز به شنا می‌رود و یک روز می‌بیند که جاده‌ای آن وسط به‌وجود آمده و مانع رفتن آن‌ها شده است.

ضرورت تعامل کارگردانان تئاتر کودک با روانشناسان

مالمیر در پاسخ به این سوال که چه‌قدر ضروری می‌دانید که کارگردان و نویسنده تئاتر کودک و نوجوان اشراف به روان‌شناسی کودک داشته باشد یا از مشاوران این حوزه کمک بگیرد، گفت: خیلی سال است که تئاتر مشارکتی انجام می‌دهم و به این ایمان دارم کسانی که دست به قلم هستند چه در حیطه درام‌نویسی و چه کسانی که کار تئاتر حتی در حوزه بزرگ‌سال می‌کنند باید دیدگاه‌های روان‌شناختی از شخصیت‌پردازی در حوزه درام داشته باشند و این در مورد کودک جزو ضروریات است.

این روان‌شناس اظهار داشت: یکی از مشکلات حوزه کودک این است که بسیاری از فعالان آن تفاوت تخیل و فانتزی و مراحل لازم برای گذشتن از تخیل و ورود به فانتزی را نمی‌دانند. مسئله مهم دیگر این است که بچه‌ها بعد از دیدن تئاتر به چیزی فکر می‌کنند؟ ایده‌ای برای فکر کردن دارند؟ مادر برای بچه در ارتباط با چیزی که دیده توضیح می‌دهد؟

دستیار کارگردان «جاده اردک‌ها» که از کارگردانان و پژوهش‌گران تئاتر است با بیان این‌که اهالی تئاتر در حوزه شخصیت‌پردازی باید متخصصان کودک را در کنار خود داشته باشند، عنوان کرد: در تئاتر نباید از هر عبارتی استفاده شود. بچه‌ها را باید خنداند نه این‌که با والدین شوخی کنیم. شرط مهم این است که بچه‌ها لذت ببرند اما می‌بینیم که تکه‌های بزرگ‌سالانه می‌اندازند و فکر می‌کنند چون پدر و مادر خوش‌شان آمده است، بچه هم خوشش می‌آید.

جاده1

مالمیر با اشاره به این‌که باید دنیا را از نگاه بچه‌ها ببینیم، بیان کرد: دنیای بچه‌ها، دنیای ساده و پر از پرسش است. در حیطه روان‌شناسی در حوزه شخصیت‌پردازی، می‌گوییم شخصیت باید به تحول برسد. در ارتباط با کودکان چه تیپ باشد چه شخصیت، تحول باید صورت گیرد و این تحول باید حتماً مثبت باشد.

این مولف و پژوهش‌گر هنرهای نمایشی تصریح کرد: نکته دیگر این است که وقتی کودک کار تئاتر را می‌بیند، می‌خواهد پاسخش را از کار بگیرد. ما باید کودک را با پیامدهای انتخاب‌ها و شخصیت روبرو کنیم. مستقیم‌گویی و سخنرانی در نمایش فایده ندارد. ما می‌توانستیم در «جاده اردک‌ها» بگوییم این ایده‌ای که حیوانات به اردک‌ می‌دهند درست است یا نه و از آن بگذریم اما این کار را نکردیم .

مشاور روان‌شناختی کودک و دستیار کارگردان «جاده اردک‌ها» با بیان این‌که سعی کردیم بچه‌ها را به تفکر واداریم، عنوان کرد: چالشی ایجاد کردیم که در ذهن بچه این سوال طرح شود که راه‌حل درست کدام است. ما نگفتیم کدام راه‌حل درست و خوب است بلکه تصمیم را به عهده بچه ‌گذاشتیم. نتیجه پیامدها و تصمیم‌های شخصیت‌ها جزء اولویت‌های کار خوب تئاتر کودک است.

ضرورت برگزاری حداقل دو جشنواره تئاتر در تمام شهرها

مالمیر در پاسخ به این سوال که با توجه به نام‌گذاری امسال با عنوان «تعمیق و گسترش تئاتر به ویژه در استان‌ها» از سوی مدیرعامل کانون، چه پیشنهادی در این زمینه دارید؟ گفت: در جشن پایان سال در انجمن تئاتر کودک و نوجوان ما به عنوان اعضای هیئت مدیره افتخار کردیم که مدیرعامل کانون چنین مسئله‌ای را مطرح کرد.

او ادامه داد: اگر تئاتر در شهرهای دیگر گسترش یابد و اهالی تئاتر از این ظرفیت استفاده کنند و امید داشته باشند به انتقال پیام‌های خوب در تئاترهای‌شان، بسیاراثرگذار است. خوب است حداقل دو جشنواره تئاتر در سال در تمام شهرها به همت وزارت فرهنگ و ارشاد یا کانون برگزار شود و آن شهرها از تمام ظرفیت خود برای ارائه اجرای موثر استفاده کنند.

مشاور روان‌شناختی کودک و دستیار کارگردان «جاده اردک‌ها» تصریح کرد: مورد بعد به منظور توسعه و تعمیق تئاتر در شهرها، شناسایی افراد متخصص در حوزه کودک است. این افراد باید در شهرهای مختلف حداقل کارگاه‌های چند ساعته داشته باشند تا به رشد و بهبود تئاتر کودک کمک شود.

جاده2

این مدرس، مولف، کارگردان و پژوهش‌گر هنرهای نمایشی در پایان از آرزوی خود چنین گفت: آرزویم این است که همه بچه‌ها اعم از کودک و نوجوان در یک ساعت مشخص در یک روز از سال پیام‌های زیبای خود را به شکل نمایشی از طریق یک کانال تلویزیون یا رادیویی به کل ایران بفرستند.

نمایش «جاده اردک‌ها» از روز ۲۷ فروردین تا پایان خرداد ۱۴۰۴ در سالن آینه مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساعت ۱۷ بر روی صحنه می‌رود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بلیت به سایت تیوال مراجعه کنند و برای دریافت اطلاعات بیشتر و هماهنگی برای اجرای صبح ویژه‌ مدارس و مهدهای کودک با شماره تلفن‌های ۰۹۱۹۴۳۴۶۳۵۶ و ۰۹۰۵۶۵۵۵۲۴۳ تماس بگیرند.

انتهای پیام