گروه تئاتر«هنرآنلاین» : تالار مولوی که این روزها بستر مناسبی برای اجرای تئاترهای دانشجویی شده است، این روزها میزبان یک نمایش کمدی_تراژدی است که گریزی به تاثیر هیتلر و جنگ جهانی بر خانواده ایرانی زده است.

نمایش « نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی» عنوان نمایشی است که دلارام موسوی آن را روی صحنه مولوی برده است و به واسطه عکس‌های قدیمی، داستانی واقعی را نقل می‌کند.

IMG_20240406_134727_774

دلارام موسوی کارگردان این نمایش در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین در رابطه با ایده این نمایش بیان کرد:این نمایشنامه برگرفته از یک داستان واقعی است که در خانواده من رخ داده  و از دل چند عکس قدیمی بیرون آمده است؛ عکس‌هایی از یک کشتی قدیمی ابریشم که در سال‌های جنگ جهانی دوم وقتی وارد ایران می‌شد، به دلیل عدم تشخیص درست هیتلر که این کشتی یک کشتی تجاری است و نه جنگی، به کشتی حمله می‌شود و صاحبان آن کشتی ورشکست می‌شوند. این ورشکستگی آبا و اجدادی من به تولد و آینده من ربط پیدا می‌کند و این موضوع برای من الهام‌بخش بود.

این کارگردان افزود: همچنین کتاب به نام « نه فقط زیبا» به قلم یوریک کریم مسیحی وجود دارد که ایده ابتدایی نمایش«نقش هیتلر در آلبوم خانوادگی» در کنار این کتاب به ذهنم خطور کرد. چیزی که در این کتاب وجود داشت این بود که عکس‌های قدیمی، گذشته نیستند، بلکه یک حال در جریان هستند که یک ثانیه آن ثبت شده و در یک زمان و مکان مشخصی متوقف شده است. ایده  ابتدایی نمایشنامه من هم بر اساس همین جمله شکل گرفته است.

IMG_20240406_134728_548

موسوی در رابطه با میزان سندیت این نمایش و انطباق تاریخی آن گفت: تقریبا اتفاقاتی که در نمایش رخ می‌دهد منطبق بر اتفاقاتی است که در واقعیت در آن زمان رخ داده است و ما تغییرات بسیار جزیی در آن ایجاد کردیم.

او ادامه داد:ما درمورد ایران، تاریخ و سال‌های مشخصی صحبت می‌کنیم و تماشاگر ایرانی با آن سال‌ها آشنایی دارد؛ یکی از نگرانی‌های ما این بود که من و خانم کیانی که نویسنده مشترک این اثر هستیم، هیچکدام آن سال‌ها و جنگ را تجربه و حس نکردیم و به همین علت مطالعه بسیاری درمورد آن سال‌ها داشتیم.

موسوی اشاره کرد: در اثر ما نگاه مستقیم به تاریخ وجود ندارد و بیشتر تاریخ اجتماعی است که در دو خانواده بررسی می‌شود. به همین دلیل پژوهش ما تنها به اندازه‌ای بوده که اشتباهی رخ ندهد و اثر منفی در رابطه با آن سال‌ها پیش نیاید.

IMG_20240406_134728_357

این کارگردان جوان که دانشجوی تئاتر است، در رابطه با فضای تئاتر دانشگاهی گفت: جشنواره تئاتر دانشگاهی بعد از دوره بیست و سوم که من در آن دوره دبیر اداری جشنواره بودم، دیگر برگزار نشد. همچنین در گذشته جشنواره تئاتر دانشجویی دیگری داشتیم که در دانشگاه سوره و دانشگاه هنر و سایر دانشگاه‌ها برگزار می‌شد و بعد از آن ختم به جشنواره تئاتر دانشگاهی می‌شد. این جشنواره‌ها و در راس آن جشنواره تئاتر دانشگاهی بستری بود که دانشجویان کار کنند و تجربه کسب کنند و همچنین دانشجویان جدیدالورود هم با جریان دانشگاهی تئاتر آشنا بشوند. متاسفانه برگزار نشدن این جشنواره ضربه محکمی بر موج تئاتر دانشجویی است. هرچند امسال در جشنواره تئاترفجر بخش دانشجویی داشتیم اما جشنواره تئاتر دانشگاهی به عنوان جشنواره مستقل قطعا کمک بیشتری به جریان تئاتر دانشجویی خواهد کرد.

 

بیشر بخوانید»»تالار مولوی در سال 1402 فضای فعال و پویایی داشت/ مجموعه مولوی به تنهایی برای حمایت از کلیه تولیدات دانشگاهی کافی نیست