گروه تئاتر«هنرآنلاین» : آخرین روزهای زمستان سال 1402 و به پایان رسیدن دفتر اجرای نمایش‌ها در این سال، باعث شد به این فکر باشیم تا روند و وضعیت تئاتر کشور را در سالی که گذشت، از منظر هنرمندان عرصه تئاتر  ببینیم و پای صحبت آن‌ها بنشینیم.

حسین قاسمی‌هنر کارگردان نمایش «خونِ» که در چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر حضور داشت با اشاره بر جریانات و مشکلات اجتماعی سال گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین بیان کرد: تئاتر جزو مشاغل و هنرهایی است که به شدت آسیب‌پذیر و تحت تاثیر اتفاقات اجتماعی است. بعد از مسائل اجتماعی سال 1401 تئاتر به نوعی نابود شد. در سال گذشته نه جشنواره تئاترفجر خوبی داشتیم و نه اجراهای مناسب. حتی آن افرادی هم که می‌خواستند کار کنند، جرئت و جسارت کار کردن نداشتند. برخی اعتقاد داشتند که نباید در آن شرایط کار تئاتر انجام داد و در واقع تحریمی هم از طرف مخاطب و هم از طرف دانشجویان و هنرمندان رخ داده بود. اما امسال شاهد این اتفاقات به شدت سال گذشته نبودیم.

وی افزود: امسال شرایط بسیار بهتر شد و جشنواره‌ها طبق روال برگزار شدند؛ جشنواره تهران مبارک، جشنواره آیینی و سنتی، جشنواره فجر و جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از جشنواره‌های امسال بود که همانند سال‌های گذشته برگزار شدند. برگزاری این جشنواره‌ها به فعال شدن دوباره تئاتر کمک کرد.

قاسمی‌هنر در رابطه با تحریم تئاتر گفت: نمایش«خونِ» را هم برخی دانشجویان تحریم کرده بودند؛ آن هم به دلیل این که هم در جشنواره فجر بودم و هم در سالن دولتی اجرا می‌کنم و اثر هم درمورد جنگ است. به همین جهت است که اجرای عمومی ما آن چنان که باید با استقبال روبرو نشد. این قضیه در بدنه اصلی تئاتر کمتر است اما در فضای دانشگاهی آتششان تندتر است. من اعتقادم این است که تحت هر شرایطی باید تئاتر کار کنیم و نگذاریم چراغ خاموش شود.

کارگردان نمایش«خونِ» همچنین اشاره کرد: درحال حاضر جای خالی دانشجویان تئاتر به شدت در بدنه تئاتر حس می‌شود. مثلا امسال در جشنواره تئاترفجر آثار دانشجویی که حضور داشتند، تعداد انگشت شماری آثار خوبی بودند. این به دلیل این است که دانشجویان دانشگاه‌های خوب و اصلی در حال حاضر کار نمی‌کنند. این باعث می‌شود که رقابت هیجان‌انگیز نباشد. این انفعال دانشجویان باید از بین برود. امیدوارم سال آینده جشنواره‌ها بایکوت نشوند و طبق روال برگزار شوند و  مدیران هم از قبل برنامه‌ریزی برای برگزاری آن داشته باشند.