گروه تئاتر«هنرآنلاین»: خورشید مهر ودود نوازنده تنبک نمایش «زال و سیمرغ» برگزیده نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان با اشاره به حضور خود این جشنواره عنوان کرد: حضور من در جشنواره شبستان خیلی اتفاقی رقم خورد؛ بنده با کمک  خانم جواری کارگردان نمایش توانستم عضوی از گروه باشم به این ترتیب تمرینات ما 3 ماه طول کشید و خوشبختانه نتیجه کار ما دیده شد و برگزیده جشنواره شبستان شدیم.

او که اولین تجربه حضور در جشنواره‌های ملی را با جشنواره ملی تئاتر شبستان سپری کرده است، درباره این رویداد گفت: واقعیت اول موافق نبودم که به این جشنواره بیایم  ولی بعد که آمدم و نمایش ما مورد توجه قرار گرفت و برگزیده شدیم حس خوبی پیدا کردم. چراکه یک ظرفیت برای دیده شدن هنرمندان نوجوان و جوان است و حتی بعضی از بچه‌ها از خوشحالی گریه کردند. برای همین خیلی خوشحالم که آمدم و این تجربه را کسب کردم. کار ما در بخش عروسکی و موسیقی توانست مقام اول را کسب کند.

این نوازنده استمرار در فعالیت‌های هنری را علت موفقیت خود دانست و با بیان اینکه باید در عرصه هنر مداومت داشت، خاطر نشان کرد: هر فرد نوجوان و جوان اگر علاقه به کاری داشته باشد قطعا باید آن را دنبال کند و موفقیت در آن حتما برای فرد خوشحال کننده است. نمایش و اجرای ما در مسجد بود و فکر می‌کنم اگر موفقیت در جشنواره شبستان حتی اگر در مسجد اجرا وجود داشته باشد، لذت‌بخش است و این کار تجربه جدیدی برای ما رقم زد اما از این جهت که در مسجد میز نداشتیم و بچه‌ها باید روی زمین عروسک‌ گردانی می‌کردند، کار سخت بود ولی کلا حس وتجربه خوبی بود.

 

خورشید مهر ودود با اشاره به تماشاگران نمایش زال و سیمرغ گفت : خیلی از بچه‌های کوچک تماشاگر ما بودند که برخوردهای خوبی هم داشتند وخیلی خوشحال بودند، مسئولین مسجد هم خوش برخورد بودند و برای ما انرژی مثبت داشتند.  

مهر ودود درباره قصه نمایش «زال و سیمرغ» توضیح داد: این نمایش روایتگر قصه زال بود  که وقتی به دنیا می‌آید توسط پدر طرد و به بالای کوه برده و توسط سیمرغ پیدا و بزرگ می‌شود و در انتها پدر زال پشیمان می‌شود و به دنبال زال به کوه می‌آید.

این هنرمند و نوازنده موسیقی گفت: این جشنواره خیلی زیاد می‌تواند به دیده شدن تئاتر کمک کند و شوق بیشتری به گروه‌های نوجوان و علاقه‌مند می‌دهد تا هنرمندان جوان تئاتر در آن راهی که هستند، بیشتر کار کننده پس به  نظرم جشنواره شبستان جشنواره خوبی بود.

 

گفتنی است؛ جشنواره تئاتر ملی شبستان از سوی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و با هدف توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مساجد و رونق بخشیدن به مساجد که مراکز و کانون‌های اصلی در اجتماعات مردمی در شهرهای کوچک و بزرگ و روستاها هستند، برگزار شده است.

در نخستین دوره از برگزاری این جشنواره گروه‌های نمایشی و هنری که وابسته به مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هستند از سراسر کشور به تهران آمدند و در 14 مسجد منتخب شهر تهران برای مخاطبان و اهالی مساجد به اجرای نمایش پرداختند.

این جشنواره در 4 بخش عمومی، مهر ویژه بانوان، کودک و نوجوان و تئاتر کاغذی برگزار شده که امید است در دوره‌های آینده آثار ارسالی به جشنواره توسعه کمی و کیفی یابد.

داوران این جشنواره نیز از چهره‌های شناخته شده عرصه تئاتر هستند که برخی از آن‌ها پیش از برگزاری جشنواره در قالب مدرسه تئاتر شبستان در تعدادی از استان‌ها حضور یافتند و به برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی پرداختند.