گروه تئاتر هنرآنلاین، یکی از کارگاه‌های آموزشی بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان اردکان، سخنرانی انتقال تجربه توسط عمران خان از هندوستان بود که در آن از اهداف، نحوه‌ی شکل‌گیری و فعالیت‌های مشترک هند و کره جنوبی صحبت کرد.

عمران خان با پرداختن به چگونگی شکل‌گیری فعالیت مشترک هند‌کره‌جنوبی در جهت حفظ و پاسداشت سنت‌های ملی این دو کشور گفت: ما هر سال به مدت ۲۰ تا ۲۵ روز در مندوله‌ی کره‌جنوبی با دوستان کره‌ای جمع می‌شویم و آنجا تقریبا در تمام ۲۴ ساعت بر تولید آثار هنرهای نمایشی تمرکز می‌کنیم. نمایشنامه‌نویسی، دکورسازی، عروسک‌سازی، بازی، کارگردانی و فعالیت‌های مرتبط دیگر. هدف ما تولید آثاری است برای کودکان در جهت پاسداشت سنت‌ها و آموزش مهارت‌ها بر پایه‌ی سنت‌ها.

این مدرس و فعال تئاتر کودک هند ادامه داد: تلاش‌مان این است تا آثارمان کمترین دیالوگ‌ها را داشته باشد؛ چرا که زبان مخاطب آثار را محدود می‌کند. یکی از چالش‌های اساسی ما در تولید آثار زبان مشترک بین نمایش و مخاطبان است که با حذف یا محدود کردن دیالوگ‌ها توانستیم با استفاده از موزیک و حرکات نمایشی مخاطبانی با زبان‌های مختلف داشته باشیم.

او افزود: برای حفظ سنت‌های بومی و فرهنگی تلاش کردیم از المان‌های سنتی استفاده کنیم. مثلا در تئاتر آموزش رنگ‌ها از النگوی پنجابی، گل‌های بومی که در فرهنگ ما نشانه خاص محسوب می‌شوند و یا رنگ‌هایی که در فرهنگ‌مان برای مراسمات و مناسبت‌ها کاربرد دارد به کار گرفتیم. به این شکل رنگ‌ها در ذهن مخاطبان کودک در قالب سنت‌ها ثبت می‌شوند و بین کودک و فرهنگ ارتباطی ماندگار خلق می‌شود.

عمران1

عمران خان یادآور شد، گروهش نه‌ تنها برای کودکان یک تا ۴ سال بلکه برای نوزادان تا یک سالگی هم تولید اثر نمایشی دارند. از آنجا که دیگر به صورت علمی ثابت شده که کودکان پیش از تولد و در شکم مادر هم صداها را می‌شنوند در حال تولید آثار نمایشی برای مادران باردارند. به نحوی که کودک پیش از تولد هم در معرض یادگیری و آموزش باشد.

او با بیان اینکه «برای بار اول سال ۲۰۱۸ اولین نمایش را بر پسر خودم نمایش دادم» اضافه کرد: پسرم یک‌سال و چندماه داشت که با کمک وسایل اتاق و اسباب‌بازی‌هایش در زمانی که او خواب بود نمایشی تولید کردیم و از آن فیلمبرداری کردیم. برای بار اول هم فیلم نمایش را برای پسرم به صورت اختصاصی پخش کردیم. در واکنش اولیه از دیدن وسایل اتاقش در فیلم یکه خورد و ناراحت شد؛ اما بعد از توضیح ما در مورد نمایش، پذیرفت که فیلم پخش عمومی شود و زمان پخش فیلم دیگر پسرم حتی از اینکه دیگر بچه‌ها با وسایلش بازی کنند نه ترسی داشت و نه از این کار جلوگیری کرد. حالا دیگر پسرم یک پای ثابت آثار تولیدی‌م است و ما را در نمایش‌ها و تولید آثار همراهی می‌کند.

مدرس تئاتر کودک و مسئول فستیوال آثار نمایشی کودک در هند با اشاره به اینکه خوشحال خواهد شد که بتواند از بین نمایش‌های کودک، تئاتری را برای حضور در فستیوال هند انتخاب و دعوت به همراهی کند اعلام کرد: هر سال بعد از همراهی ۲۰ تا ۲۵ روزه‌ی با کره‌ای‌ها بلافاصله فستیوالی برای آثار کودک در کره‌جنوبی شرکت می‌کنیم و بعد از آن فستیوال هند پذیرای آثار مشترک هند و کره‌جنوبی در هند خواهیم بود. از همین تریبون استفاده می‌کنم و تمامی تئاتر دوستان ایرانی را به فستیوال در هند دعوت می‌کنیم.

عمران2

عمران خان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان را مثبت ارزیابی کرد و از حضور خانواده‌ها برای دیدن نمایش‌ها گفت: در هند اغلب مخاطبان تئاتر کودک را دانش‌آموزان مدارس تشکیل می‌دهند که مسئولین مدارس آنها را به جشنواره آورده‌اند اما در اردکان این پدرومادرها بودند که دست بچه‌هایشان را گرفته بودند و به سالن‌ها آمدند این بسیار امیدوارکننده است. سالن‌ها در سطح شهر به صورت پراکنده‌ند و این کمک می‌کند که خانواده‌ها برای دیدن آثار نمایشی به زحمت نیفتند و هر کس به سالن نزدیک خانواده‌ش مراجعه کند.

او در پایان تکمیل کرد: مردم اردکان صمیمی و مهربان بودند و جشنواره هم با سادگی و آرامش برگزار شد. فقط می‌شد در ورودی‌های سالن نمایش در دکورها خلاقیت بیشتری خرج می‌شد تا خانواده‌ها با ذوق بیشتری حضور پیدا کنند. خانواده‌ها می‌توانستند با عکس گرفتن و اشتراک‌گذاری از ورودی‌های سالن جشنواره در فضای مجازی به تبلیغ برای حضور بیشتر مخاطب کمک کنند.