گروه تئاتر هنرآنلاین، «آکادمی پرندگان» نمایشی به نویسندگی و کارگردانی حسین مزینانی است که در بخش مسابقه‌ی تئاتر کودک بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان به روی صحنه رفت. در ادامه گفت‌وگو مزینانی با خبرنگار هنرآنلاین را خواهید خواند.

حسین مزینانی درباره نمایش «آکادمی پرندگان» گفت: سنگ بنای این اثر از سال های تحصیلی فوق‌لیسانس بنده در دانشکده‌ی سینما تئاتر گذاشته شد؛ درست زمانی که با استاد سقائیان واحد درسی بازیگری به شیوه‌ی بیومکانیک را می‌گذراندم، همیشه به فکر این بودم که آیا امکان‌پذیر است با شیوه‌ی بیومکانیک که ماحصل تفکرات میرهولد در روسیه بوده‌، تئاتری برای کودکان روی صحنه ببرم؟ این دغدغه بعد از سال ها بالاخره جامه‌ی عمل پوشید؛ و می‌توان گفت که برای اولین بار در تئاتر کودک این شیوه تجربه شد.

او افزود: داستان نمایش دارای بن‌مایه‌ی قوی و پیامی جهان‌شمول است که از جایی کپی یا از اثری ایده‌برداری نشده است. این شیوه‌ی اجرایی مخاطب را با اثری به‌روز شده و مدرن روبرو می‌کند اما در بطن کار رد پای اساطیر هم دیده می‌شود. اولین اسطوره‌ی ایران باستان بنام (زرمان) که امروزه با نام زمان آن را می‌شناسیم. این اسطوره‌ی ناب ایرانی بعدها از مرزها فراتر رفته وارد مغرب زمین شده و نامش تبدیل به کرونوس می‌شود که کرونومتر (زمان سنج) نتیجه‌ی آن است.

آکادمی

مزینانی ادامه داد: در این داستان آهنگ ساز در دام زمان گیر افتاده است و باید بهترین موسیقی زمان را بسازد، زمانی که در تمام دنیا وجود دارد و متعلق به یک جغرافیای خاص نیست.

نویسنده و کارگردان نمایش «آکادمی پرندگان» در خصوص اهمیت جشنواره در ارتقای تئاتر کودک و نوجوان، گفت: به نظر من این رویداد مهم فرهنگی هنری، بزرگترین اتفاقیست که می‌تواند به کالبد خسته و سختی کشیده‌ی هنر تئاتر کودک و نوجوان جانی دوباره ببخشد. البته در صورتی که خود جشنواره از سلامت کامل برخوردار باشد.

او اضافه کرد: در این دوره، یعنی بیست‌وهشتمین جشنواره‌ی بین المللی کودک و نوجوان امید آن می‌رود که تجربیات به جا مانده از دوره‌های قبل و درایت و کاردانی برگزارکنندگان این دوره، بارقه‌ی امیدی در دل هنرمندان سخت کوش این عرصه روشن کند.

مزینانی با تاکید بر اینکه حضور بنده و اعضای گروه تئاتر «آکادمی پرندگان» در این جشنواره محترم، بر اساس تبادل افکار، تجربیات و اطلاعات مهم در عرصه‌ی تئاتر کودک و نوجوان، با دیگر هنرمندان عزیز و کاربلد بنا شده است، گفت: قطعا اگر این جشنواره از اهمیت والایی برخوردار نبود به بیست‌وهشتمین دوره‌ی خود ورود نمی‌کرد. پس نمی‌توان به اهمیت آن شک کرد، اما به جرئت می‌توان گفت ارتقای تئاتر در استان ها و شهرستان ها به تداوم اجراهای نمایش‌های منتخب جشنواره در جای جای این مرز و بوم بستگی دارد؛ نه اینکه فقط یک رقابت چند روزه به نمایش گذاشته بشود و پرونده‌ی آثار منتخب پس از جشنواره برای همیشه بسته شود. امیدواریم این امر پیگیری شده و برنامه‌ای برای آن در نظر گرفته شود.