گروه تئاتر «هنرآنلاین» : «عددهای نشده» به نویسندگی محمد میرعلی‌اکبری و به کارگردانی حسین کشفی از 17 بهمن ماه در مجموعه تئاترشهر روی صحنه رفته است.

در خلاصه‌داستان این نمایش آمده است: «آدم‌هایی که عمری دویدند و نرسیدند؛ این نرسیدن‌ها ممکن است گاهی اوقات به خانواده برگردد، گاهی اوقات به جامعه و گاهی به خود فرد. در هر صورت، نرسیدن به رویاها و آرزوهای فردی می‌تواند تاثیرات مخربی در روحیه هر انسانی داشته باشد که گاهی می‌تواند تا مرز ساختن توهمات عجیب و غریب ذهنی پیش برود. «عددهای نشده» قصه آدم‌هایی‌ست که در دوران زیست خود هیچ عددی نشده‌اند!»

14130_adadhaye.nashode3_image.ce0022

حسین کشفی کارگردان این نمایش در رابطه با چگونگی شکل‌گیری این نمایش در گفت‌وگو با هنرآنلاین بیان کرد: من قرار بود اثر دیگری در مجموعه تئاترشهر اجرا کنم که قبلا در جای دیگری اجرا کرده بودم اما مدیریت تئاترشهر از من خواستند تا  نمایش جدیدی ارائه دهم. در این زمان به متن آقای میرعلی اکبری رسیدم. این متن در سال 97 به مدت 15 شب در سالن شهرزاد روی صحنه رفت اما در آن مقطع زمانی چندان دیده نشد. اکنون بعد از پنج سال این نمایش به من رسید و آن را اجرا کردم.

وی افزود: به عقیده من نمایشنامه «عددهای نشده»  تاریخ مصرف ندارد. مخصوصا در سرزمین و جامعه ما که التهاب و دل نگرانی جوان‌ها و هنرمندان متاسفانه یک امر بسیار معمول است. این نمایشنامه در دهه هشتاد نوشته شده و من در بروشور نمایش هم اشاره کردم که مخاطبان اتفاقات نمایش را در نیمه دهه هشتاد تصور کنند و کدهایی هم در نمایش به مخاطب می‌دهیم که بداند روایت برای این زمان نیست. اما چرا تماشاگر با ما همراه است؟ متن نمایشنامه بسیار برای تماشاگر ملموس است؛ چرا که متاسفانه بعد از بیست سال، با گذراندن التهاب‌هایی در جامعه، این قصه همچنان تازه است. من نگاهم این است که چرا قصه‌ای که در دهه هشتاد بوده، همچنان برای من مخاطب و هنرمند تازه باشد؟

IMG_20240220_112834_891

این کارگردان در رابطه با محتوای نمایش گفت: نمایش «عددهای نشده» قصه آدم‌هایی است که به اصطلاح خودمانی هیچ عددی نشدند؛ کسانی که پر از آرزو و رویا هستند اما شرایط جامعه و سرزمین و خانواده باعث شده که به آن‌ها نرسند. طبیعتا وقتی افراد به آرزوهایشان نمی‌رسند، دچار افسردگی می‌شوند، به مواد مخدر روی می‌آورند و به بیماری‌های عجیبی مبتلا می‌شوند.

کشفی ادامه داد: نمایشنامه‌هایی از این دست که تاریخ مصرف ندارند،  کم‌اند.در جهان هم این گونه است. برخی از متون در زمانه‌ای جواب می‌دهد و در دیگر زمان‌ها جواب نمی‌دهد. در کارنامه کاری من هم از این دست نمایش‌ها کم نیست و ممکن است ده سال پیش نمایشی کار کرده باشم که اکنون اصلا به آن فکر نمی‌کنم. این به قلم فرد بستگی دارد که جامعه خود را در متن چطور دیده است. محمد میرعلی اکبری به دلیل این که به طور اساسی به سراغ این گونه افراد رفته و سعی کرده بر مبنای آن‌ها متنش را جلو ببرد توانسته است موفق باشد.

IMG_20240220_112840_917

کارگردان نمایش«عددهای نشده» در رابطه با رئالیستی بودن و مستند بودن نمایش عنوان کرد: من با رئال بودن نمایش موافقم اما به نظرم مستند نیست؛ اصلا برای این که مخاطب ارتباط تنگاتنگی با نمایش داشته باشد، باید فضای رئال را ایجاد می‌کردم تا درک مخاطب از آن موقعیت بیشتر باشد. اما اگر می‌خواست مستندگونه باشد، ایده اجرایی تغییر می‌کرد.

حسین کشفی در مورد حضور محمد میرعلی اکبری در این نمایش گفت: محمد میرعلی امیری برادرانه در کنار من حضور داشتند؛ در گام به گام  جلو رفتن این اثر با ایشان ارتباط داشتم و حتی اگر می‌خواستم صحنه‌ای جا به جا کنم یا حذف یا اضافه کنم قطعا با مشاوره و تایید آقای میرعلی اکبری این اتفاق رقم می‌خورد.

IMG_20240220_112843_542

وی در پایان به بازیگران این نمایش اشاره و بیان کرد: بازیگران این کار همه از بازیگران با ریشه تئاتری هستند. تعدادی از آن‌ها در آثار قبلی من هم حضور داشتند. برخی از آن‌ها هم قبلا در کنارشان روی صحنه بازی کرده بودم. تقریبا سه یا چهار نفر هستند که برای اولین بار با آن‌ها همکاری کرده‌ام. من از این شیوه استقبال می‌کنم؛ چرا که وقتی چند پروژه با کسی کار می‌کنید، با اخلاق و روحیات آن‌ها آشنا هستید و راحت‌تر می‌توان کار را جلو برد.

 

هانیه علی‌نژاد