به گزارش هنرآنلاین، به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی؛ سیدرضا حاجی حسینی با بیان اینکه هنرتعزیه مجموعه ای از هنرها است ، گفت : هنرآواز، موسیقی، تئاتر، شمشیربازی، مداحی، اسب سواری، نمایش و تئاتر در هنرتعزیه آمیخته است که همه تعزیه خوان ها باید با این هنرها آشنا باشند.

وی ورود اشعار و موسیقی نو به هنرتعزیه را امری ضروری دانست و افزود : نوآوری درتعزیه بسیار خوب است اما باید مراقب باشیم موسیقی های بیگانه وارد تعزیه نشود تا آسیبی به این هنروارد نشود.

حاج حسینی رعایت رنگ لباس درتعزیه را مورد اشاره قرارداد و گفت : زرد، قرمز، مشکی و سبز چهاررنگ اصلی درتعزیه است که تعزیه خوانان باید سعی کنند فقط ازاین رنگ ها استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه تعزیه خوان ها نباید انتظار حمایت از دولت داشته باشند، اظهارداشت: اگر تعزیه خوانان خودشان را باور داشته باشند نیاز به حمایت دولت و داشتن بیمه و مستمری ندارند.

وی خاطرنشان کرد: رعایت ادب، توجه به حرکات اندام و دست ها و سن متناسب با نقش از نکاتی است که باید تعزیه خوان ها هنگام اجرای تعزیه رعایت کنند.

حاجی حسینی خاطرنشان کرد: برای زنده نگه داشتن این میراث ماندگار و انتقال آن به نسل های بعدی باید این آیین نمایشی هر چه باشکوه تر برگزار شود تا با کمک های مالی و حمایت های دستگاه های متولی بتوان آن را به نسل آینده انتقال داد.

وی با بیان اینکه هنرتعزیه جواب محکمی در تهاجم فرهنگی است ، تصریح کرد: تعزیه یک هنر مقدس برگرفته از ارزش های دینی و اسلامی است که تعزیه خوان را ملزم به رعایت مسائل شرعی و دینی می کند.

وی ادامه می دهد: کسی که لباس تعزیه را بر تن می کند و سعی بر بیان واقعیات کربلا دارد به طور حتم بر اصول و ارزش های اسلامی معتقد است .

گفتنی است؛ همایش فعالان و پیشکسوتان تعزیه استان به مدت یک روز و به میزبانی شهرستان شیروان برگزار شد.