به گزارش هنرآنلاین، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، مهناز  جبری که فارغ التحصیل گرافیک است با شناخت بیشتر از زیبایی خط فارسی به مرور به سمت و سویی می رود که پایان نامه کارشناسی ارشد خود را نیز به مطالعه حروف و کتیبه شناسی اختصاص می دهد.

جبری که عناوین آثار ارائه شده در نمایشگاه "سماع در سماع" اش برگرفته از اشعار مولاناست و توسط خط روایت شده، معتقد است: بنا نیست آثار خط نگاره متنی قابل خواندن باشد و مفهومی خوشنویسی شده را به مخاطب عرضه کند اگرچه در خط نگاره حروف را در آثار می بینیم اما این حروف به مثابه فرم است.

او حس برگرفته از شعر را در فرم حروف و رنگ ها نشان داده و این را مدیون ویژگی خط ایرانی و تمایز آن می داند و می افزاید: این چرخش ها و منحنی ها ویژگی خط فارسی است که این خط را از سایر خطوط مانند لاتین که فرمی ریاضی وار و هندسی دارد متمایز می کند.به همین دلیل است که خط ایرانی با عنوان خطی شاعرانه در جهان شناخته می شود و بخاطر این منحنی ها و پیچش هاست که زیبایی اش جلوه گر می شود.

او خاطرنشان کرد: تلاش من این بود که بیشتر به سراغ حروف منحنی بروم و چون خط پهلوی پر از نیم دایره و قوس های به هم متصل است الگویی مناسب در اختیارم قرار داد.

این هنرمند که برای خلق آثارش از تکنیک کالیگرافی و چاپ دستی بهره گرفته معتقد است به دلیل این زیبایی نهفته در حروف منحنی است  که در برخی اثار حروف چرخشی و منحنی بیشتر دیده می شود و بازتابی از فضای چرخش و تحرک دارد.

برداشت حسی با بهره گیری از ترکیب فرم و رنگ

جبری با توضیح نحوه بهره گیری از اشعار مولانا می گوید: در تابلو "از آتش عشق در جهان گرمیها" آتش عشق بخشی به صورت نور و حرارت و انرژی و به واسطه رنگ ها نشان داده می شود و بخشی دیگر نیز شور و هیاهویی است که با فرم نمایان می شود.

این هنرمند همین شور و حرارت و فرم متفاوت را دلیلی بر ارتباط خوب و موثر مخاطبان با آثار خط نگاره می داند.

هرچند او می گوید توقع داشته است استقبال بیشتری از نمایشگاهش ببیند و این مساله را به علت عدم شناخت کافی مردم از هنر خط نگاره نسبت می دهد.

جبری که در تعدادی از آثار ارائه شده در نمایشگاه انفرادی اش ،خط گلزار را نیز به کار برده ، می گوید: با مطالعاتی که بر خط گلزار داشتم از تصویرهایی که در قالب این خط روایت می شده به همان شیوه سنتی بهره گرفته ام.

مفهوم هنر را به مردم بشناسانیم

جبری موضوع اصلی مورد تاکید را هنر دانسته و می گوید: موضوع اصلی صرفا خط نگاره نیست، مبحث مهم هنر است که باید شناخت بیشتری حاصل شود. برای خیلی ها انتقال احساس با خط بدون اینکه بتوان آن را خواند جذابیت خاصی دارد به شرطی که این معرفی صورت گیرد.

او مجموعه آثار نمایشگاهیش را بر پایه مطالعه فرم و ساختار زیبایی شناسی در خط پهلوی در راستای رسیدن به ترکیب نو و مدرن انجام داده و بر رشد جایگاه هنر خط نگاره در شیراز تاکید دارد و معتقد است : از آنجا که این هنر با هویت ایرانی نزدیکی دارد فضای خط نگاره به سرعت در تهران در حال رشد است و امید می رود در شیراز نیز چنین شود.

مفهوم این هنر جای کار دارد و باید اطلاع رسانی شود،شیراز پایگاه فرهنگ،هنر و تمدن است اما شناخت زیادی از نقاشی خط نیست و عده ای تمرکز آن را به اشتباه تنها بر خط خوشنویسی می دانند.

نباید صفر تا ١٠٠ کار بر دوش هنرمند باشد

این هنرمند که بر نقش تاثیرگذار رسانه در عصر ارتباطات تاکید داشته ،می گوید:نمی شود هنرمندی از صفر تا صد کاری را مدیریت کند باید بخش حمایتی نیز در آن سوی ماجرا باشد .

این هنرمند در پاسخ به این سئوال که آیا هزینه صرف شده از جانب هنرمند در نمایشگاه ها بازگشت دارد یا خیر، می گوید: اگر نمایشگاهی خوب مدیریت شده و اطلاع رسانی مقبولی شود بازگشت سرمایه اتفاق می افتد اما به مجموعه عواملی از جمله حمایت های لازم از سوی دستگاه های مربوطه نیز بستگی دارد.

جبری معتقد است :نمایشگاه گروهی دو حسن دارد یکی اینکه هزینه ها به مراتب کمتر می شود و دیگری آنکه اطلاع رسانی نیز بیشتر خواهد بود اما در نمایشگاه انفرادی بار کار بر دوش یک نفر است.

آزمون و خطای هنرمند پابرجاست

او برپایی نمایشگاه های مختلف را مثبت ارزیابی کرده و معتقد است به علت رفع نیاز است که نمایشگاه شکل می گیرد زیرا ابتدایی ترین اصل ذات پویای هنر است و در مرحله بعد باید به هنر با عنوان منبع درآمد و صنعت نگاه شود و این مساله در حاشیه است.

او که در حیطه خط و چاپ بیش از ٧ سال فعالیت کرده معتقد است :سیر تحول و توجه به این شاخه هنری صعودی بوده هرچند آزمون و خطا همواره وجود خواهد داشت و این آزمون خطا تا رده های بالاتر نیز می رود و امکان دارد بارها و بارها تکرار شود تا نتیجه مطلوب در نهایت حاصل شود.