به گزارش هنرآنلاین، مسئول فرهنگی اداره فرهنگ وارشاد اسلامی نیشابور اظهار کرد: نیشابور به تاریخ معاصر و گذشته خویش افتخار می‌کند که در دامن این دشت فراخ بینالود بزرگانی همچون حیدر یغما را پرورانده که سالیان سال پس از فوتشان باعث عزت و افتخار این خاک شده‌اند.

رمضانعلی بیات افزود: حیدر یغما شاعر خشتمال نیشابوری از شاعران نامی معاصر نیشابور بود که تا آخرین لحظات عمر پر برکت خویش شعر و ادب را گسترش داد و با مدد تنی چند از فرهیختگان شهر با راه اندازی "انجمن ادیب" در نیشابور راه را برای ورود جوانان به این عرصه گشود که ثمره آن سخنوران و شاعران جوان و برجسته‌ای را درسطح ملی وبین المللی تشکیل می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: یادمان بیست ونهمین سالیاد حیدر یغما شاعر خشتمال نیشابوری در روز چهارشنبه٤ اسفند ٩٥ ساعت ٦ بعداز ظهر در محل تالار ادیب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

بیات یادآور شد: تمامی شاعران، دوستان و مردم فرهنگ دوست استان خراسان رضوی و نیشابور که علاقمند به زنده یادحیدر یغما شاعر خشتمال نیشابوری هستند و می‌خواهند شعر، مقاله و خاطره‌ای را از وی بشنوند و ببینند می‌توانند در این مراسم شرکت کنند.

مسئول فرهنگی اداره فرهنگ وارشاد اسلامی نیشابور تصریح کرد: یادمان بیست ونهمین سالگرد درگذشت حیدر یغما شاعر خشتمال نیشابوری باهمکاری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، آموزش و پرورش، کانون بسیج هنرمندان، دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و انجمن‌های فرهنگی، ادبی و هنری اداره فرهنگ وارشاد اسلامی نیشابور اجرایی خواهد شد.

حیدر یغما شاعر خشتمال نیشابوری در سال ١٣٠٢ در قریه صومعه از روستاهای بخش مرکزی نیشابور دیده به جهان گشود و دوران کودکی خود را در این روستا سپری کرد. یغما در طول ٢٤ سال دوران شاعری خویش بیش از ٤٠ هزار بیت شعر در قالب‌های غزل، قصیده، مثنوی، ترکیب بند، شعر محلی و رباعی سرود که آخرین شعر وی سه روز قبل از وفاتش سروده شد. تا اینکه در دوم اسفنده ماه ١٣٦٦ چشم از جهان فرو بست و اهالی فرهنگ دوست و شاعر پرور نیشابور وی را طی مراسمی با شکوه تشییع کرده و در مکانی میان آرامگاه خیام و عطار به خاک سپردند و مقبره‌ای بر آن بنا نهادند.