به گزارش هنرآنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه؛ همایش غزل سرایان کرمانشاه با حضور مسئولان و شاعران برجسته غزلسرا روز یکشنبه (١٠ بهمن) در تالار انتظار برگزار و در این همایش از کتاب "غزل قرن" رونمایی شد.

کتاب "غزل قرن" مجموعه ای از آثار شاعران غزلسرای کرمانشاهی است که توسط پیمان سلیمانی و بابک دولتی که  شامل آثار هنرمندانی چون ابوالقاسم لاهوتی، وحدت کرمانشاهی، معینی کرمانشاهی، استاد بهزاد کرمانشاهی و...جمع آوری شده است.

ابراهیم رحیمی زنگنه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در این همایش با بیان اینکه کرمانشاه در همه رشته‌های هنری دارای جایگاه ویژه‌ای است، گفت: یکی از این رشته‌های هنری که کرمانشاه در آن حرفی برای گفتن دارد، شعر و ادبیات است، به طوری که می‌توان کرمانشاه را چشمه جوشان و یکی از قطب‌های شعر و ادبیات ایران نامید.

وی افزود: کرمانشاه در قالب‌های مختلف شعری دارای شعرای برجسته‌ای است و از برجسته‌ترین شعرای آن در قالب غزل می‌توان به استاد وحدت کرمانشاهی اشاره کرد.

رحیمی زنگنه تصریح کرد: از این شاعر گرانقدر بیش از ٦٠ تا ٧٠ غزل باقی نمانده، اما همین تعداد اندک نیز خود گویای توانایی این شاعر در سرودن غزل به ویژه غزل ملامتی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه افزود: یکی از برجسته‌ترین نمونه های غزل عرفانی، غزل ملامتی است که از سنایی شروع شده و با حافظ و عطار به اوج خود رسید و استاد وحدت کرمانشاهی از شاعرانی است که در سرودن این نوع غزل مهارت بسیاری داشته است.

رحیمی زنگنه افزود: اگر قالب مثنوی را در نظر بگیریم ما شاعران بزرگی همچون بیدل کرمانشاهی و شباب کرمانشاهی را داریم و در قالب رباعی کمتر شاعری در کشور است که بتواند مانند بیژن ارژن و یا استاد محجوب شعر بسراید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه همچنین با قدردانی از پیمان سلیمانی و بابک دولتی بابت گردآوری کتاب "غزل قرن"، اظهار کرد: در این کتاب آثار بیش از ٩٥ شاعر غزل سرا انتخاب و جمع آوری شده است و این کتاب تنها جلوه ای از ادبیات گرانسنگ یک صد ساله کرمانشاه است.

کتاب "غزل قرن" به نوعی گزیده ١٠٠ سال غزل غزلسرایان کرمانشاهی از ابوالقاسم لاهوتی و وحدت کرمانشاهی گرفته تا شاعران جوان امروز کرمانشاه است.