سرویس استان های هنرآنلاین: امین اله قربانی کشکولی با برشمردن محورهای ششمین شب شعر عاشورایی عشایر، گفت: تا سال١٣٩٠ در رابطه با اشعار عاشورایی عشایر و ورود به این عرصه ، هیچ اقدامی در این باره نشده بود و هیچ کدام از شعرای عشایری در این راستا کار نکرده بودند. لذا، از سال فوق، برگزاری شب شعرهای عاشورایی عشایر مطرح، که با هدایت رویکرد شعرا به سوی افکار و ایده پردازی های عاشورایی و کربلایی، اشتیاق جدید و رقابت مثبتی در بین عشایر و شاعران شکل گیرد.

وی، افزود: تاکنون در این برنامه ها شعرایی از استان های کرمان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، اصفهان، فارس، زنجان، اردبیل و لرستان برای ستاد برگزاری شب شعرهای عاشورایی عشایر شعر ارسال کرده و اکثراً در مراسم ها به شعرخوانی پرداخته اند.

رئیس هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری امامت اهداف کیفی  و کمی شب شعر عاشورایی عشایر را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: تبیین، تبلیغ و گسترش تفکرات عاشورایی حضرت امام خمینی(ره) و حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی)، شناسایی، ساماندهی، پشتیبانی، حمایت و هدایت شعرای مذهبی عشایر، تقویت شور و شعور عاشورایی در جامعه عشایری و غنا بخشیدن به محتوای شعرهای مذهبی، تبلیغ برای جذب جوانان و شعرا به تولید شعرهای مذهبی و ایجاد امیدواری و روحیه جهت افزایش تعداد شعرای مذهبی، جلوگیری از اقبال  جوانان به شعرهای غیرمذهبی و بی محتوا، حراست و حفاظت از جوانان و سنت ها و ارزش ها در مقابل آسیب های اجتماعی فرهنگی، ورود جوانان عشایر به عرصه های مذهبی و کمک به تعلیم و تربیت آنها، مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن، شناسایی و معرفی چهره های برتر ارزشی، اعتقادی و ادبی عشایر و استعدادهای ناشناخته و گمنام به جامعه، حفظ و معرفی فرهنگ و تمدن غنی دینی عشایر و برقراری ارتباط، تعامل و همکاری بین شعرا از هدف های برپایی این رویداد است.

برگزاری نشست هم اندیشی شعرا و نویسندگان متعهد عشایر

قربانی کشکولی از برگزاری جلسات هم اندیشی با مشارکت شعرا و نویسندگان متعهد عشایر و ارتقاء علمی آنها هم خبر داد و افزود: نمایش ظرفیت و اعتقادات مذهبی عشایر که همیشه مورد تهاجم مخالفین بوده است، تقویت روحیه شهادت طلبی و ایثارگری در بین نسل جوان جامعه، تبلیغ و ترویج  مضامین عاشورایی در ادبیات عامیانه ایلات و طوایف عشایری، تقویت فضای تعامل و ارتباط اندیشه های دینی و ادبی بین شاعران و نویسندگان، تولید محتوا و آثار برجسته برای مداحی ها، عزاداری ها و مراسم های مذهبی( کتاب، فیلم، و دی وی دی) و انجام امور پژوهشی و آموزش در راستای موضوعات عاشورا و کربلا از مضامین شب شعر عاشورایی است.

وی با اعلام اینکه در ٥ سال گذشته شب شعر عاشورایی عشایر فارس ٥٣١ اثر را پذیرفته، ادامه داد: دست کم در سال گذشته که پنجمین دوره شب شعر عاشورایی عشایر به میزبانی شیراز برگزار شد، ٤١ شاعر سروده های خود را به این رویداد فرهنگی ارسال کردند.

دبیر ستاد برگزاری شب شعر عاشورایی عشایر در ادامه به ویژگی های آثار ارسالی بر ای ششمین شب شعر عاشورایی عشایر اشاره کرد و افزود:  هر شاعر و نویسنده می تواند حداکثر سه قطعه شعر و یا دل نوشته در قالب های شعری و نوشتاری ارسال کرده و حوزه های اشعار : واقعهعاشورا، عاشورا و عشایر، عاشورا و شهدای عشایر، حماسه های عاشورایی عشایر، امامت، عاشورا و عشایر، ولایت، عاشورا و عشایر،  مرثیه های عاشورایی ایلات و طوایف، عاشورا، زیارت و عشایر و هرگونه موضوعی که مرتبط با واقعه کربلا باشد را فرا می گیرد.

خوانش اشعار به زبان و گویش ایلات و طوایف عشایری

قربانی کشکولی با اشاره به اینکه اولویت با اشعار به زبان و گویش ایلات و طوایف عشایری(عربی، لری،  ترکی و ...) است، افزود: ترجمه کلیه اشعار به زبان فارسی و ارسال متن آن ها همراه متن فارسی الزامی است.

وی حداکثر زمان وصول اشعار و دل نوشته ها به دبیرخانه شب شعر عاشورایی عشایر را روز پنجشنبه ١٣ آبان جاری و انجام داوری را از ١٣ تا ١٥ آبان ماه توسط کارگروه داوری عنوان کرد.

قربانی کشکولی ارسال آثار و حضور در مراسم برگزاری برای همه آزاد دانست و افزود: شرکت کنندگان بیشتر از جامعه عشایری هستند که تعداد شرکت کنندگان حدود ٦٠٠ نفر خواهد بود.

وی از اهدا لوح شب شعر و تندیس آن به شعرای منتخب و مداحان خبر داد و افزود: معمولاً ١٤ نفر از شعرای منتخب(از استان های مختلف) و دو نفر از مداحان در این شب شعر اجرای برنامه خواهند داشت.

دبیر ستاد برگزاری ششمین شب شعر عاشورایی عشایر فارس را  چهارشنبه  ١٩ آبان ماه جاری مصادف با ٩ صفرالمظفر  ١٤٣٨ اعلام و ساعت برگزاری این رویداد را که در اداره آموزش و پرورش عشایر فارس برگزار می شود،  ١٨ تا ٢١ عنوان کرد.

قربانی کشکولی محل های دریافت آثار شاعران را عنوان کرد و افزود: اداره کل امور عشایر فارس واقع در شیراز، تقاطع خیابان هدایت و فلسطین، واحد فرهنگی سپاه عشایر فارس واقع در فلکه امام حسین(ع)، معاونت پژوهشی آموزش و پرورش عشایر فارس واقع در بلوار ارم- کوچه ١٦ و معاونت پژوهشی دبیرستان عشایری شهید بهشتی شیراز واقع در خیابان معدل پذیرای اشعار هنرمندان است.

دبیر ستاد برگزاری شب شعر عاشورایی عشایر از مشارکت دست کم ٧ نهاد و سازمان در برپایی ششمین شب شعر عاشورایی عشایر خبر داد و گفت: افزون بر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، سازمان تبلیغات اسلامی استان، مؤسسه فرهنگی هنری رهروان اندیشه امامت، معاونت فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری شیراز، اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس، اداره آموزش و پرورش عشایر فارس، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عشایر فارس و اداره کل امور عشایر که همکاری قطعی دارند، سازمان تبلیغات اسلامی، کانون های فرهنگی مساجد، اتحادیه تعاونی های عشایری، موسسه فرهنگی مأذون قشقایی و موسسه فرهنگی مهدیه صدرا به این جمع خواهند پیوست.

ششمین شب شعر عاشورایی عشایر، چهارشنبه ١٩ آبان جاری مصادف با ٩ صفرالمظفر ١٤٣٨ ساعت ١٨ تا ٢١ در اداره آموزش و پرورش عشایر فارس برگزار خواهد شد.