سرویس استانهای هنرآنلاین: در هفته پیش رو پنج نمایش "در پرتو خورشید"، "یک بیابان بی‌کسی"،"پنجگانه خون، خور ملمداس"،"آن اسب کهر را بنگر" و "مخزن" در شهرستان‌های مختلف روی صحنه می روند.

نمایش "در پرتو خورشید" در بجنورد

نمایش "در پرتو خورشید" از ششم تا نهم آبان ماه به کارگردانی محمد داورپناه به مدت ٥٤ دقیقه ساعت 19:30 در مجتمع فرهنگی و هنری گلشن بجنورد روی صحنه می رود .

نمایش "در پرتو خورشید" که داستان زندگی امام حسین(ع) را از بدو تولد تا حادثه عاشورا نقل می کند به صورت حرکات فرم گروه بازی‌سازان به همراه موسیقی و نور (پرفورمنس آرت) تهیه شده است و 18 نفر از هنرمندان استان خراسان شمالی در این نمایش نقش آفرینی می کنند.

نمایش آیینی "یک بیابان بی‌کسی" در ملایر

نمایش آیینی "یک بیابان بی کسی" توسط گروه نمایشی "ماه و مها" وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر به نویسندگی مجید نورمحمدی و کارگردانی شیرین حبیبیان اجرا می‌شود.

این نمایش برای چهارمین سال متوالی از هفتم آبان به مدت ١٠ شب در سالن الغدیر ملایر متفاوت‌تر از قبل اجرا می‌شود.

همچنین در این نمایش بیش از ٥٥ نفر عوامل و بازیگر حضور دارند و برای اجرای این نمایش به مدت یک ماه هر روز تمرین شده تا با آمادگی بیشتر، گوشه‌هایی از آن رشادت، شجاعت و ایثار در صحرای کربلا را در قالب نمایش برای مردم بازگو کند.

بنا براین گزارش، نمایش آیینی "یک بیابان بی‌کسی" در پنج قسمت شامل واقعه شهادت حضرت علی اکبر(ع)، شهادت حضرت قاسم(ع)، شهادت حضرت عباس(ع)، شهادت حضرت علی اصغر(ع)، شهادت حضرت امام حسین(ع) و اسارت حضرت زینب(س) اجرا می‌شود که از شب ششم مجدداً تکرار خواهد شد.

"پنجگانه خون، خور ملمداس" در بندرعباس

نمایش"پنجگانه خون، خور و ملمداس" تازه ترین اثر گروه تاتر آینه است که از ۸ آبان ماه در پلاتو آفتاب بندرعباس به روی صحنه می‌رود.

به گزارش تئاتر هرمزگان، "پنجگانه خون، خور و ملمداس" نگاهی وامدارانه و وفادار به نمایشنامه "داستان های بارش مهر و مرگ" عباس نعلبندیان است که علیرضا داوری آن را کارگردانی کرده است.

در این نمایش که حاصل کلاس های بازیگری انجمن هنرهای نمایشی استان است، عارف رمضانی در نقش (مردی با مرگ سرخ)، رضا جعفری (منتیل پا)، عیسی سلطانی (بختک)، فرناز عسکری (حوری)، معصومه جعفری (دختر ملمداس)، نسرین جعفری (ملمداس) بازی می کنند.

علیرضا داوری نویسنده و کارگردان نمایش در خصوص این اثر گفت: کار بر اسطوره ملمداس تجربه سوم ما از اساطیر دریایی هرمزگان است که قابلیت های دراماتیک و منحصر به فردی در طراحی حرکت و رفتار نمایشی دارد.

وی اضافه کرد: پژوهش و گردآوری، شناخت و تبدیل به درام اسطوره های استان هرمزگان به منظور ثبت و معرفی آنان در عرصه های ملی و بین المللی یکی از اهداف اصلی گروه تاتر آینه است.

گفتنی است این نمایش از ۸ تا ۱۸ آبان ماه در پلاتو آفتاب بندرعباس به روی صحنه می‌رود.

"آن اسب کهر را بنگر" در کرمان

نمایش "آن اسب کَهَر را بنگر" به کارگردانی یدالله آقا عباسی از 6 تا 13 آبان ماه هر روز ساعت 18 در پلاتوی یادگاران صنعتی کرمان اجرا می شود.

حمید نژادی ، باربد نگارستانی ، یدالله آقاعباسی ، علی اصغر مقصودی ، حسین ذوالعلی ، ابراهیم کردی، سپهر دارابی ،مجتبی محسنی ، محمود نزهتی ، سعید اصطهباناتی در این نمایش به هنرنمایی می پردازند.

یدالله آقاعباسی متن این نمایش را از "رمان آن اسب کَهَر را بنگر" نوشته امریک پرس برگر اقتباس کرده است.

نمایش "مخزن" در کرج نمایش "مخزن" نوشته جلال تهرانی به کارگردانی هادی ملکیان از ششم تا دهم آبان ماه ساعت۱۸:۳۰ در سالن استاد داوود فتحعلی بیگی کرج اجرا می شود. هادی ملکیان کارگردان نمایش "مخزن" در باره این نمایش می گوید؛ در نمایش "مخزن" طبق متن جلال تهرانی دو برادر به خون خواهی از مادرشان از برادر و خواهر ناتنی خود انتقام می گیرند، وقتی شخصیت آقام وارد قصه می شود با تعریفی که از زبان داداش و داداشی شنیده می شود مخاطب می ماند داستان را باور کند یا باور نکند. ملکیان با اشاره به آنکه متن این نمایش ابزود است، افزود: تمام رفتار های بازیگران در طول نمایش برای این است که به خودشان ثابت کنند ما وجود داریم و زنده هستیم،جلال تهرانی آنقدر زیبا برای شخصیت آقام، داداش و داداشی قلم چرخانده که نمی توانیم یک دیالوگ از آن حذف کنیم، اگر یک دیالوگ را حذف کنیم ذره ای از شخصیت حذف می شود، در کلیت داستان هر سه کارکتر در بعد دیگری از زمان گیر کرده و به تکرار رسیدند ، این تکرار ها را در میزانسن خرد کردم.

رهام عسگر پور، محسن محمدی، مژگان چارانی و هادی ملکیان در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.