سرویس استان‌های هنرآنلاین: در این نشست که در سرای اندیشه و هنر سالن حافظ به اجرا درآمد، کتاب "ملکوت خاکریز" نوشته محسن پور زارعی نیز رونمایی شد.

این نویسنده که فرماندار این شهرستان نیز هست، گفت: بوانات به گواه اسناد تاریخی منطقه هرمنگان قدمتی ۸هزار ساله دارد و زندگی و تمدن از دیرباز تاکنون در آن جریان داشته است.

پور زارعی افزود: در طی قرون متمادی نویسندگان، شاعران و روزنامه‌نگارانی همچون استخر، محمدباقر بواناتی (معلم زبان فارسی ادوارد براون)، طاهر، مفتون، صابر و ... نام این سرزمین را در دفتر اندیشه ایران درخشان کرده‌اند.

وی هنرهای سنتی و میراث معنوی بوانات را کم نظیر دانست و تأکید کرد: تعزیه، چاووش خوانی و صنایعی همچون فرش و نمد در ایران شناخته شده‌اند و ظرفیت جهانی شدن هم دارند.

 فرماندار بوانات، مردمان این شهرستان را فرهنگور و اندیشه مدار و مذهبی دانست و گفت: کتاب و کتابخوانی یکی از اولویت‌های توسعه فرهنگی شهرستان است که با جدیت و ایجاد زیرساخت‌های لازم پیگیری می‌شود.

فرماندار بوانات اضافه کرد: در نمایشگاه سال گذشته وعده تأسیس مرکز بوانات شناسی داده شد که در سال جاری راه‌اندازی شد.

پور زارعی درباره "ملکوت خاکریز" نیز گفت: در این کتاب خاطراتم از حضور در جبهه‌های جنگ را از زوایایی ناشناخته بیان کرده‌ام.

 در ادامه برنامه‌های روز فرهنگ "بوانات" در هفدهمین نمایشگاه کتاب فارس منصور خدابنده مدیرعامل مرکز بوانات شناسی به ارائه مقاله‌ای با عنوان "من بواناتم" پرداخت.

 عباس علی رضابنده لو، قاسم خوشامن، معصومه عاشوریان شعرخوانی کردند.

 آیدا قهوه‌چی هنرمند نوجوان گلستان خوانی کرد و گروه موسیقی بوانات به سرپرستی جلال قشلاقی و اجرای محمد امینی، امیررضا خرم، الهه یزدی و یاسمن یوسفی به اجرای قطعاتی از موسیقی محلی بوانات و سنتی ایران پرداختند.

در پایان نیز از کتاب "ملکوت خاکریز" نوشته محسن پور زارعی رونمایی شد.

الهه بهرامی