سرویس استان‌های هنرآنلاین: در این برنامه که سکینه کیانی، همسر زنده‌یاد بهمن بیگی پدر تعلیمات عشایری ایران و صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس هم حضور داشتند، منوچهر کیانی دارنده نشان مفاخر فارس و پژوهشگر فرهنگ ایلات و امراله یوسفی نویسنده و پژوهشگر و تعدادی از نویسندگان عشایر با اجرای علی محمدی، مدیر انتشارات تخت جمشید شیراز، سخنرانی کردند.

"سقلمه چی‌ها" نوشته حسین قزلباش یکی از کتاب‌های جالب توجه رونمایی شده در "کتاب ایل" است. این کتاب که در ٢٨٤ صفحه توسط انتشارات قشقایی منتشر شده و به تاریخ و فرهنگ طایفه "سُقُلمه چی" از طوایف پنج‌گانه "کوهمره سرخی" فارس می‌پردازد.

امراله یوسفی از نویسندگان موفق ایلاتی نیز با رمان "گل دره" به نمایشگاه کتاب آمده بود. این کتاب سرگذشت واقعی بانویی عشایری در منطقه گل دره است.

عظیم جباره ناصرو نیز روایت‌های حماسی نقالی منطقه "کهمره سرخی" را در کتابی با عنوان روایت‌های حماسی نقالی گرداوری کرده است که با مقدمه حسن ذوالفقاری رونمایی شد.

احسان باصری دیگر پژوهشگر ایلاتی، نیز در کتابی "نیم نگاهی به فرهنگ ایل باصری" داشته و در آن به زیارتگاه‌ها، اعتقادات و خرافات این ایل پرداخته است.

"گل بی‌منت باران" نیز عنوان کتابی نوشته سید جواد مزارعی و دربرگیرنده مجموعه داستان و خاطرات این معلم بازنشسته در ایلات و عشایر فراشبند است.

از آثار دو نویسنده کودک و نوجوان نیز رونمایی شد که یکی نابینا و دیگری کم بینا و البته برادر بودند. عرفان شیروانی لک نویسنده روشن دل ١٨ ساله با کتاب "ماجراهای هیراد شهر" مهمان "ایل کتاب" نیز برای مخاطبان ویولون نواخت. برادر ١١ ساله‌  او نیز با "ماجرای شاهزاده و لک لک ها" مطرح شد.

 تبار شناسی نوشته محمد معتضدیان از نویسندگان ایلاتی،  دستور آموزش ملودی‌های تار و سه تار قشقایی اثر الشایار گودرزی فرد و آموزش زبان ترکی قشقایی نوشته محمدرضا رضایی نیز در نشست "ایل کتاب" هفدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس رونمایی شد.

الهه بهرامی