سرویس استان‌های هنرآنلاین: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با بیان اینکه موضوع سلامت فرهنگی موضوعی نیست که تنها بر عهده یک گروه یا یک ارگان باشد، گفت: هدف از این بازدید، تنظیم سند سلامت فرهنگی بود تا این مهم در دستور کار شورای فرهنگ عمومی قرار گیرد و از این طریق بتوانیم بیش از پیش همه ارگان‌های فرهنگی در مقوله سلامت فرهنگی اجتماعی فعالیت‌های خود را تعریف و بازنگری کنند.

صابر سهرابی تصریح کرد: بر همین مبنا در این بازدید و سفر دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور به فارس؛ تنظیم سند سلامت فرهنگی در دستور کار قرار گرفت و امیدواریم با مشارکت همه ارگان‌های دولتی، غیردولتی، موسسه‌های خیریه و تمامی نهادهایی که توانایی آن را دارند تا در این راستا فعالیت کنند؛ سلامت فرهنگی اجتماعی را به تحقق رسانیم و بدانیم که سلامت را با این شعار که سلامت تنها فقدان بیماری یا نقص جسمی نیست هدایت کرده و بدانیم سلامت فرهنگی، رفاه کامل جسمانی، روانی و اجتماعی تعریف شده است.

سند سلامت فرهنگی فارس

شایان ذکر است، این پارک به عنوان نخستین پارک سلامت روان در کشور و خاورمیانه در زمینی به مساحت ٢٣ هکتار و ظرفیت نگهداری یک هزار و ٧٠٠ معلول ذهنی و کودک بی سرپرست در شیراز احداث شده است. در حال حاضر ساخت پنج هزار متر مربع در نظر گرفته شده و پیشرفت کار بالای هفتاد درصد است اما در آینده نزدیک قرارداد افزایش زیر بنا به ده هزار متر را در دستور کار است.

ساخت پارک سلامت روان با دو هدف اصلی دنبال شده است که هدف اول انجام یک کار ماندگار برای فارس و روانشناسی کشور و هدف دوم ایجاد محلی است که در آن بتوان فرصت ایجاد نوآوری‌های مختلف را دنبال کرد. به عنوان مثال در این مجموعه از آسفالت اصلاً استفاده نشده و کل طرح با پوشش گیاهی و سنگ یا نهایتاً سیمان کاری است. در مورد دیگر در پارک سلامت روان پوشش‌های گیاهی هدفمند هستند و از گیاهان با کارکرد‌های خاص استفاده شده و خواهد شد. پارک سلامت روان و حمایت از آن در حقیقت گام نهادن در مسیر کاهش و ریشه کنی آسیب‌های اجتماعی است. هم اینک بیمارهای دچار معلولیت ذهنی در این پارک نگهداری می‌شوند.

 

الهه بهرامی