به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، این نشست که با هدف ارتباط و تاثیرگذاری نسل جوان و هنرمند با اشنایی آسیب های اجتماعی و نقش مهم وجود آثار هنری در پیشگیری از آسیب‌ها مدت‌ها پیش توسط پژوهشگران و فعالان حوزه کودکان و نوجوانان، آموزش و آسیب‌های اجتماعی طراحی شده بود در سالن غزل تالار حافظ اداره فرهنگ و ارشاد فارس برگزار شد که مخاطبان این نشست طیف مختلفی از هنرمندان، اساتید دانشگاه و دانشجویان رشته هنر بودند.

بهاره شفیعی رئیس پنل تخصصی با گفتگو در رابطه با تاثیرگذاری هنر بر اجتماع نشست را آغاز کرد و از قرار گرفتن کودکان در میان اجتماعی گفت که به ظاهر پر از امکانات و پیشرفت است، اما فاصله‌های متفاوتی در بسیاری از مفهوم‌های کودکانه برایش حس می‌شود.

دبیر علمی این نشست، مهگان فرهنگ درباره اینکه این نشست اولین جلسه از آغاز یک سری کارگاه‌های هنری و کاربردی است و باید این کار در سطح شهر و کشور آغاز شود، گفتگو کرد. او که بیشتر در حوزه عکس و رسانه برای کودکان و نوجوانان فعالیت دارد، تاکید بر حضور هر فرد با یک اثر هنری را برای به جلو بردن یک حرکت اجتماعی لازم و تاثیر گذار دانست.

جلسه با دعوت از دکتر خدیجه ظریفی متخصص کودکان و فعال اجتماعی در حوزه سلامت ادامه یافت. او به حقوقی که در این راستا برای کودکان لازم است اشاره کرد و حضور آثار هنری برگرفته از نگاه تخصصی را بسیار لازم و ضروری دانست.

بحث بعد با حضور فاطمه زرین‌کلاه از اساتید دانشگاه و مشاور حوزه نوجوانان، ادامه یافت و قبل از صحبت وی فیلم ( no more hirl) که متعلق به کارگردان جوان و فعال حوزه کودکان و نوجوانان هند "مانجوناتان " است، پخش شد. این در حالی است که کارگردان نامبرده عضو سیفژ اجازه پخش و اکران فیلم خود را با هماهنگی اعضا و دبیر  سیفژ در ایران داده بود.

محتوای این فیلم به چگونگی از بین رفتن دنیای یک کودک و یک نوجوان می‌پردازد. خانم زرین کلاه حقوق اصلی کودکان را بر اساس حقوق بین‌الملل بیان کرد و اینکه در کوچک‌ترین موارد مانند، فشارهای درسی، اجتماعی، زیست محیطی یک کودک یا نوجوان می‌تواند در معرض اسیب باشد.

وحیده صلاح از مشاورین و متخصصین حوزه کودکان  از دیگر سخنرانان این جلسه بود که به موضوع اختلالات یادگیری مربوط به برهه آسیب‌هایی اجتماعی پرداخت.

همچنین در این مراسم از دو کتابی که توسط وحیده صلاح و اسماعیل شیخ محسنی ترجمه شده بود. توسط آقای علوی معاونت اموزش و پرورش استان، خانم افتخاری مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس، خانم بی‌نیاز رییس امور بانوان اداره کل آموزش و پروش و خانم دودمان رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر، رونمایی و معرفی کتاب‌های "رازهای خوب، رازهای بد" و "عکس‌های خوب، عکس‌های بد" توسط  خانم بهاره شفیعی معرفی شد.

در ادامه افتخاری قول خرید ٢٠٠ جلد از کتاب توسط کانون پرورش فکری را دادند و اینکه این کتاب باید در اختیار خانواده‌ها و کودکان قرار بگیرد. این نشست با حضور کرم اللهی ریاست حوزه هنری فارس که یکی از برگزار کنندگان و حامیان این برنامه بودند همراه بود، حوزه هنری به عنوان مکانی برای حمایت از تولیدات اثار هنری هنرمندان و برگزاری نمایشگاهی از اثار ارائه شده در این راستا و توسعه  آن از ابتدا با این حرکت و نشست همراه بود.

پروژه عکس فاطمه نهاری با عنوان "سکوت شکسته" که حاصل دوسال فعالیت و مطالعه در این حوزه بویژه روحیه و حس و حال این خشونت ها در میان کودکان بود، معرفی شد، این نمایشگاه پرفورمنس به همت و حمایت گالری سروناز در روزهای ٢، ٣ و ٤ اسفند  برگزار شد. گالری سروناز تنها گالری حمایت کننده از فعالیت های کودکان و نوجوانان و دانش اموزی است که تا بحال پروژه های زیادی را در این راستا  انجام داده است.

در انتها این نکته از طرف سخنرانان به صورت مشترک بیان شد که برای آگاهی رسانی از همین لحظه می‌توان اغاز کرد و نیاز به اثار خوب تصویری در راستای پیشگیری ضروری‌تر است تا انجام موارد درمانی پس از اسیب و این پیشگیری می‌تواند توسط هنرمندان به بهترین نحو در قالب عکس، فیلم ، پوستر، تصویر سازی و انیمیشن شکل بگیرد.

برگزار کنندگان این نشست عبارت بودند از اداره اسیب های اجتماعی و پیشگیری اداره کل اموزش و پرورش فارس، حوزه هنری فارس ، کارشناسی پژوهش اداره اموزش و پرورش ناحیه سه شیراز، گالری سروناز و گروه تخصصی فیلم و عکس کودک و نوجوان سروناز، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، خانه فرهنگ جاودان و گروه همیار کودکان،