سرویس استانهای هنرآنلاین: پرفورمنس آرت "مو سیای آسیایی" با اجراگری حامد مهریزی‌زاده از یزد از جمله آثاری است که در بخش خارج از صحنه سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد و در آخرین روز از برگزاری جشنواره در محوطه تئاتر شهر اجرا خواهد شد.

مهریزی‌زاده در خصوص پرفورمنس آرت "مو سیای آسیایی" به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: این اثر در حقیقت یک پیام و باور را به مخاطب منتقل می‌کند و نقل این پیام هم در واقع به‌صورت سینه‌به‌سینه صورت می‌گیرد.

او با اشاره به محتوای این اثر، توضیح داد: پرفورمنس "مو سیای آسیایی" از انقراض قریب‌الوقوع گونه‌ای از آدمی روی کره زمین به نام انسان آسیایی خبر می‌دهد که با اینکه بیشترین جمعیت و گسترده‌ترین سکونتگاه را دارد اما بنا بر جبر جغرافیایی و تقدیر مختصاتی؛ مردم کشورهای این قاره از شرقی‌ترین تا غربی‌ترین آن همواره میان جنگی که وجود داشته و جنگی که در آینده خواهد آمد به‌مانند گندمی میان دو سنگ آسیاب در اضطراب و تشویش و در حال خورد شدن و به‌اصطلاح آرد شدن هستند و در حقیقت این ویرانی، خون و آوارگی- که قرار است به‌واسطه جنگ بعد که شبیه جنگی است که چندی پیش از آن عبور کردیم، به وجود بیاید- باعث شده که من هم به‌عنوان یک آسیایی و کسی که زاده این خاور هستم، موهایم را در این آسیاب سفید کنم.

مهریزاده ادامه داد: حال اگر کسی این باور را داشته باشد یعنی یک روز صبح از خواب برخاسته و به این جنگ و ویرانی که قرار است به وقوع بپیوندد فکر کرده باشد و این افکار به پیازچه‌های موی او هجوم آورده و جوگندمی کردن موهایش را مدیون این آسیا باشد، می‌تواند نزد من بیاید و من یک اسپری رنگ مو به او می‌دهم تا تار یا طره‌ای از موهای سفید من را انتخاب کند و آن‌ها را با این اسپری رنگ سیاه کند و در حقیقت از انقراض مو سیاه آسیایی جلوگیری کند.

این هنرمند همچنین خاطرنشان کرد: تفاوت این اجرا با نمایش خیابانی در این است که این اجرا مانند نمایش خیابانی نیست که تعداد زیادی تماشاگر در یک زمان مشخص با هم بایستند و تماشاگر باشند، بلکه من در این اجرا در زمان و محل تعیین شده با کسانی که موی سفید دارند به‌صورت انفرادی صحبت می‌کنم و در حقیقت اجرا را به این شکل پیش می‌برم.

مهریزی زاده در خصوص هدف اجرای این پرفورمنس نیز، گفت: این اثر در واقع به‌نوعی طرح سؤال می‌کند و تلاش دارد تا ذهن‌ها را به سمت صلح و بی تنشی هدایت کند و این پیام اصلی این پرفورمنس است.

این هنرمند اهل یزد در توضیح پرفورمنس آرت به‌عنوان هنری مستقل، خاطرنشان کرد: پرفورمنس آرت هنری است که از عناصر تئاتری و هنرهای تجسمی وام می‌گیرد، اما مستقل از هر دوی آن‌ها عمل می‌کند. من فکر می‌کنم یکی از نامناسب‌ترین موقعیت‌ها برای اجرای این‌گونه هنری اساساً فستیوال‌ها هستند، چرا که در چارت این جشنواره‌ها نمی‌گنجد، اما لازم می‌دانم تشکر کنم از حمید پورآذری، به دلیل اینکه نگاهی که به بخش خارج از صحنه جشنواره بخشید، نگاه ویژه‌ای است و آثاری نظیر اجراهای اینچنینی هم توانستند در این جشنواره حضور داشته باشند و دیده شوند.

پرفورمنس آرت "مو سیای آسیایی" یکشنبه 8 بهمن‌ماه ساعت 17:45 در محوطه تئاتر شهر به اجرا درمی‌آید.

سی‌ و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری فرهاد مهندس‌پور از 28 دی‌ماه تا 9 بهمن‌ماه در حال برگزاری است.