سرویس استان‌های هنرآنلاین: نمایش خیابانی "آخرین مرزهای اشتغال" به نویسندگی و کارگردانی سوران حسینی از شهرستان مریوان از جمله آثار راه یافته به بخش خارج از صحنه سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است که امروز دوشنبه ساعت 19 به مدت 25 دقیقه در محوطه تئاترشهر اجرا می‌شود و خبات فتحی، هیوا سورانی، آرینا صیدمحمدی، فرید منوچهری، آروین حسینی، آرام ساعدپناه بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

سوران حسینی در خصوص این نمایش خیابانی به هنرآنلاین گفت: نمایش "آخرین مرزهای اشتغال" درباره یک کولبر است که با یک فیلم تبلیغی برای ایجاد اشتغال در استان کردستان درگیر است و مدام این تصاویر قطع و وصل می‌شود و او درباره خودش، نامزدش و دیگر مردمی می‌گوید که به ناچار و از سر نبودن شغل و کار به کولبری می‌پردازند و بعد با یک کارگر دیگر که فیلم را قطع کرده گلاویز می‌شود تا اینکه در فضایی غریب در میان کولبران نامزدش را می‌بیند که یک نان بزرگ به نشانه همان غم نان بر دوش گرفته است.

او خاطرنشان کرد: در اجرا نیز سعی کردیم تا تکنیک‌های ساده ما به معانی عمیق منجر ‌شود تا فراتر از هر نوع شعاری، انسان با تمام اندوهش به نمایش گذاشته شود.

این هنرمند اهل مریوان که خود نیز تجربه کولبری داشته همچنین با اشاره به انگیزه خود برای انتخاب این موضوع برای اجرا، یادآور شد: مسئله کولبری از جمله مسائل مبتلا به منطقه کردستان ایران است که هر از چندگاهی به دلیل برخی اتفاقات ناگوار که برای کولبران رخ می‌دهد به مسئله روز کشور تبدیل می‌شود و احساسات عمومی را جریحه‌دار می‌کند، این موضوع البته یکی از دلایلی بود که تصمیم گرفتیم که این موضوع را برای اجرا انتخاب کنیم.

حسینی تاکید کرد: "آخرین مرزهای اشتغال" در حقیقت نمایشی اعتراضی است که کولبری را نه یک فرصت شغلی بلکه توهینی به مردم کرد می‌داند. کولبری چیزی است که به ما تحمیل شده است، بسیاری از کولبران اتفاقا مدارک تحصیلی قابل ملاحظه‌ای هم دارند، تصور کنید 20 سال درس بخوانید بعد بروید کولبری کنید.

او ادامه داد: تصویرهایی که امروز از کولبران در میان مردم خلق شده است ذهنیت‌هایی است که مطابق این تصاویر از رسانه‌ها پخش شده و ذهنیت اشتباهی است، مثلاً کولبران درست است بار می‌آورند اما بدبخت نیستند، چون نان شرافت خودشان را می‌خورند این خیلی مهم است.

سی‌ و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری فرهاد مهندس‌پور از 28 دی‌ماه تا 9 بهمن‌ماه در حال برگزاری است.