سرویس استان‌های هنرآنلاین: نمایش خیابانی "تندیسی برای شهر" به نویسندگی و کارگردانی مختار محمدی از شهرستان مریوان از جمله آثار راه یافته به سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر است که امروز 28 دی‌ماه ساعت 16:30 در محوطه خانه هنرمندان ایران، 29 دی‌ماه ساعت 12:30 در مترو میدان ولیعصر (ایوان انتظار) و ساعت 16:30 در محوطه تئاتر شهر میزبان علاقمندان تئاتر است.

مختار محمدی در رابطه با این نمایش که پیش‌تر نیز در جشنواره بین‌المللی تئاتر مریوان به اجرا درآمده، به خبرنگار هنرآنلاین گفت: داستان نمایش از این قرار است که مردی برای میدان شهر، مجسمه‌ای ساخته است ولی نمی‌داند سر چه کسی را بر روی مجسمه قرار دهد؛ بعد از آنکه سرهای بسیاری برای تندیس پیشنهاد می‌شوند، نهایتاً سر یک کولبر بر تندیس شهر قرار می‌گیرد.

او در خصوص چرایی انتخاب چنین موضوعی برای اجرای نمایش، خاطرنشان کرد: سال گذشته تعداد زیادی از کولبران برای یک لقمه نان زیر بهمن ماندند، یخ زدند و مردند؛ تصور کنید مادر چهار بچه کولبر که سال گذشته زیر برف مانده چگونه خرج زندگی را تأمین کند؟ اما نهایتاً نمایش نوید یک سر می‌دهد که می‌آید، در میدان می‌ایستد و انسان‌ها را از یوغ کشتار، ابتذال‌های فکری و از شر دنیای سرمایه‌داری و سرکشی‌های انسان‌ستیز نجات می‌دهد.

او با بیان اینکه این نمایش تقریبا مونولوگ محور است، بیان کرد: در ابتدا قرار بود این نمایش دیالوگ نداشته باشد اما مردم تشنه شنیدن هم هستند و ما هم دیگر نخواستیم که ادبیات را از نمایش بگیریم و آن را به سمت پرفورمنس ببریم.

نمایش "تندیسی برای شهر"  با کارگردانی محمدی در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان اجرا شد و چند جایزه را از آن خود کرد. مختار محمدی، هیلین محمدی و هاولان محمدی بازیگرانی هستند که در این نمایش 20 دقیقه‌ای به ایفای نقش می‌پردازند. 

لازم به ذکر است؛ سی‌ و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری فرهاد مهندس‌پور از 28 دی‌ماه تا 9 بهمن‌ماه در حال برگزاری است.