به گزارش هنرآنلاین، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، همزمان با میلاد حضرت محمد(ص) و امام جعفر صادق(ع) مراسم آغازین سیزدهمین جشنواره منطقه ای کل گراش با حضور فیلم‌سازان، داوران، مسوولین و علاقه مندان به این هنر در سالن همایش های دانشکده علوم پزشکی شهرستان گراش برگزار شد.

مهدی آیینه افروز قائم مقام دبیر جشنواره، در سخنانی به تاریخچه این رویداد هنری تاثیرگزار پرداخته و اظهار کرد: این جشنواره در سال ١٣٨١ در گستره‌ شهرستانی و پس از آن در گستره‌ شهرستان های جنوب فارس و در دوره های بعد به صورت استانی و سپس ٣ استان اجرا شده و امسال افتخار داریم میزبان ٨ استان جنوبی کشور باشیم.

رییس اداره‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش افزود: جدای از موضوعات مختلفی که دیگر جشنواره های فیلم به آن پرداخته اند، بخش میراث فرهنگی را نیز در دستور کار دادیم که امروزه دنیا به سمت آن حرکت می کند؛ وی با توجه به ضعف موجود در این بخش، خواستار توجه ویژه دبیران و مسوولان به بخش میراث فرهنگی و گردشگری شد.

آیینه افروز در ادامه گفت: از آنجایی که هیات اجرایی و کمیته های مختلف و دست اندرکاران راضی نبوده و نیستند که از آنان نامی و تشکری شود ولی لازم می دانیم به نمایندگی از همه دست اندرکاران، از آقای جواد آب افکن دبیر اجرایی تشکر و قدردانی کنیم.

در ادامه مسعود غفوری به نمایندگی از دبیرخانه به معرفی بخش های مختلف کتاب جشنواره سیزدهم پرداخت و گفت: مطالب این کتاب، شامل پیام و یاداشت های اولیه، معرفی داوران، معرفی دوازده دوره قبل جشنواره، معرفی گراش و بخش اصلی آن معرفی فیلم‌سازان و آثار آنان است.

وی در حالی که تصاویر فیلم‌سازان به روی پرده به نمایش در می آمد به معرفی فیلم‌سازان و رزومه هنری هر کدام از ٣٨ فیلم‌ساز که به بخش پایانی جشنواره راه یافته اند، پرداخت.

در این دوره برای اولین بار فیلم‌سازان استان های فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان،‌هرمزگان، بوشهر، کهکیلویه و بویر احمد، چهار محال بختیاری و خوزستان به رقابت می پردازند؛ ٢٩١ فیلم شامل ١٤٣ فیلم در بخش داستانی، ٩٢ فیلم در بخش مستند و ٣٧ فیلم در بخش تجربه گرا از ٢٠٠ فیلم‌ساز به دبیرخانه ارسال شد که هیات گزینش جشنواره، ٣٩ فیلم شامل ٢١فیلم کوتاه داستانی، ١٢ فیلم کوتاه مستند و ٦ فیلم کوتاه تجربه گرا را برای رقابت در بخش های سه گانه مسابقه اصلی پذیرفت.

در این جشنواره، ٣ کارگاه با موضوع بازیگر و لوکیشن در سینمای کوتاه، از ایده تا کار کارگردانی سینمای تجربی و شیوه های فیلم‌سازی ارزان در سینمای مستقل توسط مهدی نادری، محمود رحمانی،‌ بهتاش صناعی ها برگزار خواهد شد.

همچنین علاقه مندان در سه روز اجرایی جشنواره در ٨ اکران، ٣٩ فیلم راه یافته به مرحله پایانی را از ٣٨ فیلم‌ساز به نظاره خواهند نشست؛ نقد و بررسی فیلمها و تورهای گردشگری از دیگر برنامه های اجرایی این رخداد هنری است.

 سیزدهمین جشنواره منطقه‌ای فیلم کوتاه کل از ١٥ تا  ١٧ آذرماه ١٣٩٦ در گراش در حال برگزاری است.