به گزارش هنرآنلاین، به نقل از  ایرنا عباس صدری پنجشنبه شب در آیین گشایش نوزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب ناشران جهان اسلام که در محل دائمی نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد، افزود: هدف آیسسکو از انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در 2017 این بود که قابلیت های شهرهای اسلامی را به جهان معرفی کنیم و ظرفیت های مشهد و فعالیت های خوبی که در این شهر انجام شده را به جهان بشناسانیم. 

وی بیان کرد: باعث افتخار من به عنوان یک ایرانی در سازمان آیسسکو است که مشهد تا این حد قابلیت های بی شمار فرهنگی در خود جای داده است. 

نماینده سازمان آیسسکو در ایران اظهار کرد: وجود حرم مطهر رضوی در مشهد مقدس و زیرساخت های خوبی که در این شهر فراهم شده و ارتباط منطقی و مناسبی که بین این شهر و تهران برقرار است، باعث شد مشهد در سال 2017 به نحو بسیار شایسته ای به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام ظرفیت ها و قابلیت های خود را معرفی کند. 

صدری اظهار کرد: برنامه ریزی بسیار مطلوبی توسط مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مسئولان مشهد مقدس از یک سال قبل، دیگر عامل موفقیت این شهر در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام شد. 

وی افزود: در مجموع گزارش من به عنوان نماینده سازمان آیسسکو از برنامه های مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام و گزارش مسئولان این شهر به آیسسکو که مبتنی بر واقعیت بود باعث شد ارزیابی این سازمان بیانگر موفقیت مشهد در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام باشد. 

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس نیز در این مراسم با اشاره به گشایش همزمان هشتمین نمایشگاه ملی دفاع مقدس و نوزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب ناشران جهان اسلام، گفت: کتاب های دفاع مقدس تنها پیرامون جنگ نیست بلکه آکنده از فرهنگ متعالی ایثار و دفاع مقدس است که می تواند مانند اکسیری حلال مشکلات نظام اسلامی در بخشهای مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی باشد. 

سردار احمد حق طلب افزود: ضروری است متولیان فرهنگی نسبت به ترویج دیدگاه نو درباره کتب دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ایثارگری در نسل جوان برنامه ریزی ویژه ای بکنند. 

رئیس موسسه فرهنگی اکو نیز در این مراسم گفت: عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام برای مشهد افتخاری برای کسانی است که این عنوان را انتخاب کردند. 

محمدمهدی مظاهری افزود: انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام می تواند به تقریب مذاهب اسلامی کمک کند؛ همان طور که امام رضا (ع) پایه گذار تقریب مذاهب و گفتمان سازی بین ادیان و مذاهب مختلف بودند. 

وی بیان کرد: انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام فرصتی مغتنم است و مسئولان می توانند از آن برای توسعه پایدار و انسجام فرهنگی خراسان رضوی بهره گیرند. 

از سال 2011 میلادی همه ساله سه کشور از حوزه کشورهای آفریقایی، اسلامی و اسلامی غیرعربی به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی معرفی می شوند.

آیسسکو (ISESCO) سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی با عضویت 57 کشور اسلامی، کلانشهر مذهبی مشهد را برای سال 1396 مصادف با سال 2017 میلادی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در آسیا انتخاب کرده است.

نوزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب ناشران جهان اسلام همزمان با هشتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و هفته فرهنگی الجزایر 9 تا 15 آذرماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی مشهد برپا خواهد بود.