به گزارش هنرآنلاین، به نقل از ایسنا، پرویز ممنون چهره‌ای شناخته شده در هنرهای نمایشی ایران است که در سال‌های گذشته بیشتر خارج از کشور اقامت داشته و با وجود آثاری ماندگار و شاگردان زیادی که آموزش داده، آن‌طور که باید در تاریخ هنر ایران مطرح نیست.

با این حال یکشنبه پنجم آذرماه قرار است کتاب "تاریخ تئاتر اصفهان-نمایش‌های سنتی" به قلم این استاد پیشکسوت تئاتر که زاده‌ شهر اصفهان است در  تئاتر شهر راس ساعت 11 صبح رونمایی شود.

به بهانه رونمایی از کتاب "تاریخ تئاتر اصفهان- نمایش‌های سنتی" گفت‌وگویی کوتاه با حسین پاکدل به عنوان یکی از دوستان این هنرمند و پژوهشگر انجام دادیم و او خاطراتی از آشنایی و همکاری با این هنرمند را بازگو کرد.

پاکدل درباره‌ پرویز ممنون و چند سال قبل عنوان افتخاری "پرفسور" را از طرف رییس جمهوری کشور اتریش بنا به پیشنهاد وزارت فرهنگ اتریش و با تایید دانشگاه وین دریافت کرد، می‌گوید: دکتر ممنون پیش از انقلاب رییس دپارتمان تئاتر دانشگاه تهران و عضو هیات علمی این دانشگاه بودند که بعد بازنشسته شدند و سال‌ها قبل هم به اتریش رفتند. ایشان جزو اساتید تراز اول دانشگاه تهران بودند که بسیاری از هنرمندان برجسته این روزهای سینما و تئاتر همچون مهدی هاشمی، مرضیه برومند، داریوش فرهنگ، فاطمه معتمدآریا، بهرام شاه‌محمدلو  و سوسن تسلیمی از شاگردان این استاد بودند.

او اضافه می‌کند: پرویز ممنون نه فقط استاد دانشگاه بلکه بازیگر، کارگردان، نویسنده، پژوهشگر و مترجم هم بوده و الان حدود چهار دهه است که در سراسر دنیا نقالی مدرن ایرانی را اجرا و تدریس می‌کند.

پاکدل با اشاره به زمان مدیریتش در تئاتر شهر ادامه می‌دهد: زمانی که در تئاتر شهر بودم به واسطه خانم آزیتا حاجیان که از شاگردان ایشان بودند با دکتر پرویز ممنون آشنا شدم و در همان برخورد اول رابط بسیار صمیمانه‌ای برقرار کردیم. ایشان می‌خواستند نمایش "لیلی و مجنون" را به زبان آلمانی در تئاتر شهر اجرا کنند و من هم به سرعت شرایط را فراهم کردم و نمایش به زبان آلمانی و فارسی با شکوه هر چه تمام‌تر و بدون چشمداشت مادی اجرا شد.

به گفته پاکدل که خودش این روزها در نمایش "کلنل" و روی صحنه تالار اصلی تئاتر شهر بازی می‌کند، پرویز ممنون نقالی‌های مدرن خود را که بیشتر برگرفته از آثار نظامی  است مانند "لیلی و مجنون" و "شیرین و فرهاد"، در تالارهای بزرگ دنیا با حضور چند نوازنده اجرا کرده است و به زودی کتاب خاطراتش نیز آماده و منتشر خواهد شد.

گفته می‌شود نمایش‌های زیادی که توسط پرویز ممنون از زبان آلمانی ترجمه و توسط دانشگاه تهران چاپ شده نایاب هستند و پاکدل هم ابراز امیدواری کرد تا شرایطی برای تجدید چاپ این آثار فراهم شود.

"تاریخ تئاتر اصفهان- نمایش‌های سنتی" که حاصل پژوهش‌های جامع و گسترده پرویز ممنون در حوزه تئاتر اصفهان و جمع‌آوری اسناد مربوط به دوران شکل‌گیری و تاریخ فعالیت تئاتر در این منطقه است به زودی در دسترس علاقه‌مندان حوزه تئاتر قرار می‌گیرد.

این کتاب به نمایش‌های سنتی (شبیه‌خوانی، نقالی و قصه خوانی، نمایش‌های شاد و عروسکی) و مسیر طی شده در این زمینه در اصفهان می‌پردازد که در قطع وزیری در 265 صفحه توسط موسسه توسعه هنرهای معاصر منتشر شده است.