سرویس استان‌های هنرآنلاین: همزمان با روزهای آخر ماه صفر و ایام رحلت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(ص) و شهادت امام حسن و امام رضا (ع)، شهرستان‌های مختلف کشور میزبان نمایش‌های مذهبی همچون "رامشگران"، "خورشید کاروان"، "شافع محشر"، "واقعه در سایه"، "کابوس" و...   هستند.

نمایش "رامشگران" در اردبیل

گروه نمایش سایای اردبیل، نمایش "رامشگران" نوشته و کار سلیم معزی را از 23 آبان ماه در تالار شمس عطار اردبیلی، مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل روی صحنه برده است.

در این نمایش که اجرای آن تا 27 آبان ادامه دارد، محسن طهماسب‌پور، کیوان پور محمدتقی، مونا محمدنژاد، فرزانه حبیبی، عباس حدیثی، امیر حسین درویش، بابک میکائیلی، پیمان محبی و صادق نخستین شکوری ایفای نقش می‌کنند.

قصه این نمایش مربوط به بعد از شهادت امام‌حسین(ع) است که عده‌ای از رامشگران مجلس یزید که سخنرانی حضرت زینب (س) را دیده‌اند و از کار زشت یزیدیان بیزار شده‌اند، چون ایرانی بودند؛ با دیدن رشادت‌های حضرت زینب (س) و سخنرانی مشهور او به ایران برمی‌گردند و از دربار فرار می‌کنند. آنها به استراحتگاهی در مرز می‌رسند، در آنجا به عده‌ای برمی‌خورند که زنی جوان را جهت رامشگری به سوی دربار می‌برند، برخورد این دو رامشگر موقعیتی را در داستان بوجود می‌آورد که...

"خورشید کاروان" در اصفهان

نمایش "خورشید کاروان" نوشته مهدی متوسلی به کارگردانی جواد ایزددوست تا ۲۸ آبان ماه ساعت ۱۹:۳۰ در فرهنگسرای کوثر  اصفهان روی صحنه می‌رود.

داستان این نمایش از جایی شروع می شود که بعد از شهادت حضرت امام حسین(ع) و بریده شدن سرهای مبارک و به اسارت گرفتن خانواده و فرزندان، سپاهیان کاروان امام از کربلا به کوفه و از کوفه به سمت شام حرکت می‌کنند و در بین راه به یک خرابه‌ای که دیر یک راهب مسیحی است می‌رسند و آن شب را در آن مکان اطراق می‌کنند و...

نمایش "شافع محشر (شفا)" در شهرستان ری

نمایش مذهبی "شافع محشر (شفا)" کاری از گروه نمایشی احرار انجمن هنرهای نمایشی ری به نویسندگی و کارگردانی مرتضی کهن از مورخه 20 آبان به صحنه رفته است و تا 26 آبان ماه در مجتمع فرهنگی و هنری شیخ ابوالفتوح رازی شهرستان ری روی صحنه خواهد بود.

نمایش "واقعه در سایه" در اسلامشهر

نمایش "واقعه در سایه" به نویسندگی و کارگردانی ابوالفضل رحیم‌زاده که  به مناسبت ایام عزاداری ماه صفر از 20 آبان ماه اجراهای خود را  در فرهنگسرای استاد شهریار در شهرستان اسلامشهر آغاز کرده است تا سی ام همین ماه روی صحنه است.

در این نمایش مرتضی پرهیزکار، فرهاد ابدی، ترمه یعقوبی، حسن بیگاری، فاطمه مرزبان، فرزانه داوودی پناه، مریم داوودی پناه، النا مرزبان ایفای نقش می کنند.

نمایش آئینی "کابوس"  در دزفول

نمایش آئینی "کابوس" اقتباسی از نمایشنامه "کابوس‌های کماندار" به نویسندگی عبدالمحمد نعناکار و بازنویسی محمدحسین پورکیانی به کارگردانی محمد هنرجو از روز چهارشنبه 24 آبان ماه  ساعت 21:30 در پلاتوی مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول روی صحنه رفته است و اجرای آن تا 28 آبان ماه ادامه دارد. 

در این نمایش ابراهیم نصرالهی، سوسن بشیر، عماد احمدی وحسین مرادی به عنوان بازیگر درون صحنه و محمدهنرجو، محمدحسین پورکیانی و میثم مقامیان پور به عنوان بازیگران بیرون صحنه ایفای نقش می‌کنند.

نمایش آئینی "کابوس" توسط گروه نمایشی آوان آرت، انجمن هنرهای نمایشی دزفول، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول و با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری دزفول، مدیریت مجتمع فرهنگی سینمایی دزفول تولید و آماده اجرای عموم شده است.

"وین شرح بی نهایت" از شهرستان فراشبند

تماشاخانه استاد سپاسدار از ۲٤ آبان ماه به مدت سه شب، میزبان نمایش مذهبی "وین شرح بی نهایت" به کارگردانی زهرا علوی کاری از هنرمندان فراشبندی است.

نمایش" وین شرح بی نهایت" کاری از گروه تئاتر اردیبهشت تنها گروه ثبت شده رسمی شهرستان فراشبند است که آن را فرهاد ارشاد نوشته و بهنام بداغی بهلولی، حسین اکبری، محسن رحیمی و مریم معصومی در آن به نقش آفرینی پرداخته اند.

داستان این نمایش، اتفاقات پس از واقعه عاشورا را روایت می کند که از زبان صباح و حمدان ، دو سربازی که به محل واقعه برگشته و در جستجوی گوشواره مرواریدی هستند که در نهایت منجر به مشاجره آنها و شرح جنایت‌هایی که در عاشورا اتفاق افتاده است می‌شود و در ادامه عروس و دامادی که از قافله جامانده‌اند به آنها ملحق می‌شوند و ادامه ماجرا و اینکه در این واقعه گروه‌های مختلفی از جمله جاماندگان، غافلان و ظالمان وجود داشته‌اند را خانم زهرا علوی طراح و کارگردان به شیوه تلفیق نمایش سایه و صحنه‌ای بیان می کنند.

این نمایش از چهارشنبه ۲٤ مهرماه تا ۲٦ آبان ماه ، ساعت ١٩ در تماشاخانه استاد سپاسدار واقع در چهارراه حافظیه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس روی صحنه می‌رود. تماشای این نمایش برای علاقه مندان رایگان است.

نمایش خیابانی "بینوایان" در فارس

نمایش خیابانی "بینوایان" کاری از گروه هنری "بن بست" با هدایت محمد حسین نعمتی در زیر پل معالی آباد به گونه خیابانی به اهداء کتاب می پردازد.

محمد حسین نعمتی در باره نمایش خیابانی "بینوایان" گفت: اگر به طور خلاصه بخواهم درمورد این نمایش توضیح بدهم، باید ابراز داشت که همه ما دست فروشانی سر چهار راه ها دیده ایم که یا اسفند دود می کنند یا گل می فروشند یا آدامس و یا هرچیز دیگری، که در این نمایش یک تیم ۲۴نفره که دونفر آنها نوازنده بودند خود را به شکل دست فروشان کرده و این بار به جای گل و آدامس، کتاب هایی در دست دارند که روی آن کتاب ها چسب زخم نصب شده و آنقدر به کتاب نپرداخته ایم که آسیب دیده است و زخمی شده است و دست فروشان این بار پول نمی گیرند.

این کارگردان افزود: تئاتر خیابانی یعنی ارتباط مستقیم با مردم و مثلا بازیگر ما که الان یک دست فروش است با التماس به صاحبان ماشین هایی که پشت خط قرمز ایستاده اند می گویند "آقا یا خانم تورو خدا میشه کتاب بخونید" و یا "آقا خواهش میکنم. خانم تورو خدا کتاب بخونید" و دست فروشانی که اسفند هم دود می کردند می گفتند "ایشالا که همیشه بتونی کتاب بخونی؛ ایشالا جیبت پرپول باشه بتونی کتاب بخری"و...

بازیگرانی چون علیرضا اصلاحی، فاطمه زیدآبادی، محمد فهندژ سعدی، سینا برزگر، مهران زارع، امیر پور رمضان، مهدی کاظمی، امیر قاسمی، احمدرضا بحری، سپهر مشروطه، سمانه منصوروار، لیلا اکوان، میلاد شمشیری، عابد تبار، شبنم پرویزی، زهرا زیدآبادی، هانیه شبانی، مریم دهقانی، آیناز امیری، ماهان تدین، زینب مددی، زهرا مددی، نوازنده، درسا زارع، عادل سرحدی، عکاس و فیلمبردار، نیما نطاق، پوریا صحراگرد، علیرضا حلیمی و افشین عرب شورابی در این نمایش ایفای نقش می کنند. 

این نمایش خیابانی از 20 آبان ماه به مدت 10 روز اجرا می شود.

"رقص روی یک پا" در رشت

نمایش "رقص روی یک پا" به نویسندگی روزبه قیاثی و به کارگردانی مصطفی غلامی استادسرایی از سوی حوزه هنری گیلان از 20 آذرماه در پلاتوی نمایش سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت به روی صحنه رفته و تا 4 آذرماه هر روز ساعت 18در همین پلاتو روی صحنه می رود.

این نمایش بر اساس خاطرات اسماعیل یکتایی لنگرودی آزاده و جانباز ۷۰ درصدی دوران دفاع مقدس است که پیش ازاین کتاب خاطرات شفاهی او توسط حوزه هنری منتشر شده بود.

 ارشد امیر اسکندری روایت گر این نمایش به عنوان نقش اسماعیل یکتایی خواهد بود.

اسماعیل با دیدن جوانی که شهید شده و در کنار همرزمانش به خاک سپرده شده به یاد خاطرات کودکی و نوجوانی خود و چگونگی حضور در جبهه با دوست صمیمی‌اش غلامرضا می‌افتد و شروع به روایت زندگی خود می‌کند.