سرویس استان های هنرآنلاین: بهزاد مریدی در این خصوص گفت: آخرین مهلت ارسال اثر به جشنواره نمایش قرآنی آیات که در بهمن ماه سال جاری برگزار می شود، ١٠ دی ماه امسال است و داوری آن تا  ٢٠ دی ماه ادامه دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با بیان اینکه فارس علاوه بر برگزاری هفته قرآن و عترت، میزبان برگزاری جشنواره آیات نیز هست، هدف اصلی برگزاری این جشنواره ها را ترویج و گسترش شناخت قرآن و عترت (ع)در حوزه هنرهای نمایشی، شناسایی ظرفیت‌های نمایشی در حوزه قرآن و عترت، تشویق در جهت خلق و ارائه آثاری با مضامین قرآنی و اهل‌بیت(ع) خواند.

دبیرشورای فرهنگ عمومی فارس ایجاد زمینه و بستر برای اجراهای نمایشی در حوزه قرآن، حمایت از هنرمندان و پدیدآورندگان نمایش‌های قرآنی، ایجاد شرایط و فضای مناسب به‌منظور تولید و ارائه نمایش‌های دینی، بازخوانی هویت دینی و قرآنی در بهره‌گیری از هنر نمایش و استفاده صحیح از عناصر دراماتیک و نمایشی و دوری از شعارزدگی و نگاه کلیشه ای به تعالیم قرآنی و سیره اهل بیت(ع) را از دیگر اهداف این جشنواره دانست.

مریدی با بیان اینکه  فراخوان برگزاری جشنواره آیات  آماده شده است، اظهار داشت: موضوعات جشنواره یادشده، اندیشه و سیره ائمه معصومین(ع) و زندگانی ایشان، جایگاه نماز در اندیشه ائمه معصومین(ع)، استفاده از قصص و آیات و روایات قرآنی در آثار نمایشی با نگاهی نو و خلاقانه با تأکید بر سبک زندگی، توجه به قصص قرآنی وعترتی، توضیح و تفسیر آیات و روایات و سیره اهل‌بیت(ع)، در گستره اجتماعی، شهدای مدافع حرم – به اجرا در آوردن چهره منفور افراطی گری و خشونت، زندگی وسیره شخصیت های قرآنی و حجاب و عفاف ، امر به معرف و نهی از منکر ،  راستگویی و مثبت اندیشی، صلح و دوستی و مهربانی است؛ جشنواره نمایش قرآنی آیات دارای موضوع ویژه ای با عنوان سوره واقعه است.

وی با اشاره به اینکه استان فارس میزبانی برگزاری جشنواره نمایش است، بیان داشت: از سوی برگزارکنندگان بخش‌های جشنواره هم اعلام شده که در تئاتر صحنه‌ای عنوان شده، بخش تئاتر صحنه‌ای برای نمایش‌های موضوعی و به شکل رقابتی برگزار می‌شود؛ در این بخش حداکثر ٦ اثر در بخش صحنه‌ای انتخاب و اجرا خواهد شد و تعیین زمان و مکان اجرا بر عهده ستاد برگزاری خواهد بود. این در حالی است که به آثار برگزیده این بخش در مرحله نهایی حداکثر تا سقف ١٠ میلیون ریال(به تشخیص هیئت داوری) کمک‌هزینه پرداخت خواهد شد.

مریدی افزود: همچنین بخش تئاتر خیابانی این جشنواره شامل نمایش‌های میدانی(تئاتر خیابانی، تئاتر محیطی) خواهد بود؛ در این بخش حداکثر ٨ نمایش(به انتخاب هیئت گزینش) به مرحله نهایی راه پیدا خواهد کرد. در بخش تئاتر خیابانی به آثار برگزیده مرحله نهایی حداکثر تا سقف ١٠ میلیون ریال(به تشخیص هیئت‌داوران)کمک‌هزینه پرداخت خواهد شد؛ بخش تئاتر خیابانی به‌صورت رقابتی برگزار خواهد شد.

مریدی در پایان خاطرنشان کرد: مهمترین هدف هفته قرآن و عترت در استان فارس افزون بر فعالیت های این چنینی، وحدت میان شیعه و سنی است؛ زیرا در این نقطه از کشور بر اساس جمعیتی که وجود دارد وحدت میان شیعیان و اهل سنت حائز اهمیت است. این در حالی است که هم افزایی هم دیگر موضوعی است که دارای اهمیت بوده چراکه دستگاه ها و سازمان های مختلف در کنار یکدیگر می توانند کار ذاتی خود را انجام دهند در حالی که به عنوان مشارکت در قالب یک ستاد برگزاری هفته قرآن و عترت برنامه های خویش را در این ٧ روز رونمایی کنند.

الهه بهرامی