سرویس استان های هنرآنلاین: در اولین روز از آغاز مراسم "هفته کتاب" معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسامی استان فارس، احمدرضا دستغیب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، بتول معلم رئیس کارگروه فرهنگ و مشاور امور بانوان و خانواده فرهنگ و ارشاد فارس؛ داریوش نوید گویی ناشر برتر کشوری، دکتر امیدوار معاون عمرانی فرماندار شیراز، کاظمی رئیس انجمن ناشران و کتاب‌فروشان فارس و جمعی از اصحاب فرهنگ و ادب و هنر، از قدیمی‌ترین صحافی شیراز بازدید به عمل آوردند.

استاد عبدالرحیم نعمتی در این دیدار گفت: این شغل باید بیشتر شناخته شود و از غریبی درآید تا مردم با حمایت مسئولان فرهنگی استان به‌عنوان یک ارزش و هنر به آن نگاه کنند. باید تلاش کنیم کارهای این حوزه از شیراز بیرون نرود و به‌عنوان شغلی فرهنگی به آن نگاه کنیم.

این پیشکسوت هنر صحافی افزود: وقتی شما تمام داشته‌های نویسنده‌ای را در کتابش می‌بینید و هنر و علم و معرفت را در لابه‌لای آثار مشاهده می‌کنید، چگونه می‌توان از این محتوایی که در کتاب است دل کنده و از آن بگریزد. مسلم است که بر روی شما تأثیر می‌گذارد. اندیشه اندیشمندان و استادان دانشگاه در این کتاب موج می‌زند و ما صحافان نیز از آن بهره می‌بریم و حتی در برخی آثار و به‌ویژه پایان‌نامه‌های دانشگاهی مواردی را به نویسنده پیشنهاد می‌کنیم.

نعمتی بیان داشت: اگر در روز حداقل دو جمله از کتاب‌هایی که صحافی می‌کنیم را برای خود و خانواده و اجتماع برداشت کنیم و بهره ببریم، چه دریایی را پیش رو خواهیم داشت و می‌فهمیم که این جزو مشاغل و هنری است که با شعر و ادب و هنر و علم و از این قبیل چنان عجین است که می‌تواند راهنمایی باشد برای فکر و اندیشه خود صحاف و اطرافیانی که با وی سروکار دارند و یا زندگی می‌کنند.

مهدی امیدبخش معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسامی استان فارس نیز با حضور در صحافی استاد عبدالرحیم نعمتی و تقدیر از کارکنان قدیمی‌ترین صحافی‌های شیراز، گفت: امسال برنامه روز کتاب و کتاب‌خوانی را در قالب هفتگی برنامه‌ریزی کرده‌ایم. بنا شد از پیشکسوتان این حوزه در مکان‌های خودشان و در حال انجام حرفه و هنرشان بازدید کنیم و تقدیری داشته باشیم و مقدمه‌ای برای همکاری شورای اسلامی شهر و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس باشد.

احمدرضا دستغیب رئیس شورای شهر شیراز نیز در این مراسم، هنر صحافی را یکی از گنجینه‌ها و سرمایه‌های این شهر دانست و حفظ و حراست آن را از وظایف مسئولان برشمرد و قول مساعد داد تا این شورا در مسیر ارتقاء فرهنگ شیراز با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، همراهی بیشتری را داشته باشد.

داریوش نوید گویی ناشر برتر کشوری که خود نیز دستی بر هنر صحافی و کتاب دارد، گفت: هنر صحافی جزو مشاغل مهم و مقدسی در شهرمان هست و احتیاج به آموزش برای نسل جدید برای حفظ و نگهداری دارد. باید بدانیم که اگر صحافی نبود، کتاب‌های ارزشمند حوزه فرهنگ و ادب و هنر باقی نمی‌ماند.

در پایان این مراسم که به مناسبت آغاز هفته کتاب و کتاب‌خوانی صورت گرفت از یک عمر تلاش و هنرمندی استاد عبدالرحیم نعمتی این پیشکسوت هنر صحافی تقدیر شد.

الهه بهرامی